Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

Schoon, of liever vies?

Meer
01 jan 2020 16:43 #81361 door Bert Kn
Beantwoord door Bert Kn in topic Schoon, of liever vies?
Even (off-topic) op de verschillen tussen het chassis van de BX453A en de BX454A terugkomend.
In een verloren half uurtje heb ik de schema’s van deze twee even naast elkaar gelegd.
C80 is bij de BX453A 22000 pF en bij de BX454A 2200pF.
Wellicht dat dit een foutje zou kunnen zijn in een van de twee schema’s?
Een nulletje teveel of te weinig.

Met de BX454A-90 zijn er meer verschillen en ben ik na vier verschillen gestopt.

Mvg.
Bert

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
01 jan 2020 12:15 - 01 jan 2020 12:16 #81358 door RR1957
Beantwoord door RR1957 in topic Schoon, of liever vies?

Liane schreef : Even over het off-topic 'gedoe' :

Ik heb er totaal geen probleem mee hoor.
In het dagelijks leven ga ik heeeel de tijd off-topic! Hahaha

Maak je niet zo druk.
Ik vind het juist leuk om al jullie verhalen en tips te lezen. Meningsverschillen zijn juist oke!
't Zou een saaie bedoeling worden als iedereen het zelfde dacht, toch?

Groet, Liane

Probeer het kaarsenvet met keukenpapier en (de punt van) een strijkbout die je over het
keukenpapier strijkt.
Dan trekt het kaarsenvet in het keukenpapier. Zo nodig enkele keren herhalen tot al het
kaarsenvet verwijderd is. Een beproefde methode.

Vriendelijke groet, RenéR
Als je naald maar goed is
Laatst bewerkt 01 jan 2020 12:16 door RR1957.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Liane

Meer
01 jan 2020 11:39 #81356 door Liane
Beantwoord door Liane in topic Schoon, of liever vies?
Even over het off-topic 'gedoe' :

Ik heb er totaal geen probleem mee hoor.
In het dagelijks leven ga ik heeeel de tijd off-topic! Hahaha

Maak je niet zo druk.
Ik vind het juist leuk om al jullie verhalen en tips te lezen. Meningsverschillen zijn juist oke!
't Zou een saaie bedoeling worden als iedereen het zelfde dacht, toch?

Groet, Liane
De volgende gebruiker (s) zei dank u: RR1957

Meer
01 jan 2020 11:23 #81355 door Liane

RR1957 schreef : Goed verhaal Peter en dat bedoelde ik ook met de positie van de interne luidsprekers in radio's.

Wat betreft het doek en de luidsprekers er achter en het zwarte gat moet je echter niet vergeten
dat het daadwerkelijk een zwart gat is in de luidsprekerplank. Daaromheen is het doek op de
plank gelijmd. Afhankelijk van de dikte van het doek en de weefstructuur is de luidspreker ook bij
een schoon doek, of in nieuwstaat, best wel te zien omdat het nu eenmaal een open zwart gat is
achter het doek en eigenlijk ook nog een soort schaduw geeft.
Op oude foto's waar de radio in nieuwstaat is, kan ik de luidspreker over het algemeen vaak nog
best wel zien zitten achter het doek. Kijk hier maar eens op diverse oude foto's.
Zelf veeg ik het doek met een zachte borstel heel af en toe schoon en vind het effect niet zo erg.
Ook dat is gewoon een onderdeel van de leeftijd van de radio.
Is het doek echt vuil, dan wordt het uiteraard een ander verhaal.
Met vocht moet je echter oppassen, want de boutjes van de speaker gaan vaak geheel door de plank
en zijn aan de voorzijde in de plank verdiept. De plank kan geschilderd zijn en met vocht kan de verf
oplossen en door het doek komen. En anders kan de bout gaan roesten en dan komt de roest door
het doek.
Dat heb ik in het verleden al eens meegemaakt bij het schoonmaken van het doek.
Kortom, als het doek er verder nog netjes uit ziet dan zou ik het risico met nat schoonmaken niet
nemen. Hooguit dus met een zachte borstel voorzichtig afvegen.

Ik zou 'm niet durven natmaken/soppen. Ik denk dat ik eerder met een reiniger voor meubelstoffen aan de gang zou gaan dan de boel natmaken. Ik weet ook dat je heel goed kunt reinigen en vooral ontvetten met havermout. Wisten jullie dat? Inwrijven met havermout en dan stofzuigen. Zo kun je bijvoorbeeld ook een bontjas, of een duur tapijt veilig reinigen.

Groetsel, Liane
De volgende gebruiker (s) zei dank u: RR1957

Meer
01 jan 2020 11:15 #81354 door Liane

peter1952 schreef : Toch even een zijsprongetje: Het L.F. deel van bijna alle radio's is veel beter dan de luidspreker(s) die in de eigen kast zit(ten). Het is nu eenmaal bekend dat een radiokast een slechte luidsprekerbehuizing is. Zelfs als je de luidspreker uit de kast zou halen en in een passende behuizing zou zetten zou het veel beter klinken.
Alleen bij kleine (U-)toestelletjes heeft het geen zin.

Het chassis van beide toestellen is voor 99 % hetzelfde. De houten uitvoering zal vliegwielafstemming hebben en misschien in het L.F. deel enkele andere waarden vanwege de grotere luidspreker.

Ik geef zelf de voorkeur aan een schoon toestel. Is toch een netter gezicht als bijvoorbeeld het doek schoon is.
Ik zie dat ook op de foto van de AD5004 luidsprekers. Je ziet een lelijk zwart gat waar de luidspreker zit. Dat zie je bij de meesten en is gewoon stof. De voorplaat er uit halen (gaat heel makkelijk) en schoon spoelen en met een goede reiniger behandelen. Het meeste doek kan dat wel hebben. Dat ziet er al een stuk frisser uit. Het toestel van binnen met een kwast en stofzuiger schoonmaken scheelt ook al een hoop.
De metalen randen kun je zonder meer schoon poetsen.
Bakelieten radio's zijn heel goed te poetsen met Brasso. Beslist geen schoonmaakmiddelen gebruiken! Daar worden ze dof van.

Groeten,
Peter

Hallo Peter,

Het zwarte gat is al bijna verdwenen. Ik heb de stofzuiger erop gezet en dat scheelt enorm. Wat ik al dacht, de vorige eigenaar was geen roker. Het is alleen stof. Ja, en een klodder kaarsvet onder het oog. Ik wil proberen om daar een haar föhn op te zetten en dan te deppen met keukenpapier.
Van binnen heb ik hem oppervlakkig met een penseel en een stofzuiger schoongemaakt. Dat zou nog veel beter schoon kunnen. Ik heb alleen het ergste verwijderd toen ik hem net had.
De bakelieten kast is nog heel mooi. Heeft alleen wat oppervlakkige krasjes. Waarschijnlijk van die kaarsenstandaard, haha.
Super bedankt voor de tip met de Brasso! Dat is een goeie. Heb er nu alleen nog maar een licht vochtig doekje overheen gehaald. Was bang dat een schoonmaakmiddel zou uitbijten. Dat heb ik goed gedaan dus.
:-)

Groeten, Liane

Meer
01 jan 2020 10:55 #81353 door Francois129
Beantwoord door Francois129 in topic Schoon, of liever vies?
Ja René.

Bij sommige SBR radio’s is de bedrukking gewoon verpulverd en valt er bij het minste er af.

François

Gemaakt door Kunena