Schoon, of liever vies?
RR1957 schreef : Helemaal mee eens en zo moet iedere radio naar zijn eigen omstandigheden
beoordeeld worden in zijn restauratie. Sommige zien er nog zo goed uit dat er
weinig aan gedaan hoeft te worden. Meubelolie volstaat dan bijvoorbeeld inderdaad.
Echter, je hebt ook wel eens last van ondeskundige reparaties door voorgaande
eigenaren. Zo had ik een B6X62A die samen met vrienden gerestaureerd zou gaan worden.
Het vinyl van deze kast had losgelaten en was echter door een vorige eigenaar met
bouwkit (!) weer vastgelijmd. Het was onmogelijk om dit vinyl in zijn geheel onbeschadigd
los te krijgen. Het kon er helaas alleen in stukken van de kast afgetrokken worden.
Een groot stuk is schoongemaakt en er kwam een veel lichter oorspronkelijke kleur
te voorschijn. Na intensief speurwerk werd er een vinyl gevonden die er qua kleur erg
op leek en dit werd aangebracht. Het werd een mooie, fris uitziende radio en na de
intensieve technische restauratie heb ik er een paar jaar plezier van gehad.
Knap gedaan Rene en wat een snoepje van een radio is het geworden!
Ik heb sinds donderdag ook zo'n kleiner model. Niet zo mooi en een hoog plastic gehalte, maar kreeg hem gratis mee bij de kringloopwinkel omdat ik misschien onderdelen kan gebruiken. Een B3X42A/04 is het. Misschien toch wel leuk om die toch ook weer mooi te maken, of nog gekker, ik pimp 'm in een leuk kleurtje.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Bergmans schreef : Voor mij is dat heel verschillend, ik heb een Nordmende Super 300-9 . Die radio was in een hele erbarmelijke staat. Je kunt dan niet anders dan volledig restaureren. De kast is weer als nieuw en technisch weer in orde (buizen getest en vervangen, condensatoren vervangen, weerstanden gecontroleerd en sommige vervangen, aansluitsnoer vervangen. schakelaars scheen gemaakt enz.)
Ik heb ook een Nordmende Othello 55, deze radio heb ik alleen techinsch weer in orde gemaakt. De kast heb ik alleen schoongemaakt gewoon om het "leven" te behouden.
Weer een andere radio Blaupunkt Sultan 2300 zat van binnen zo vol met stof en wat nog meer dat ik die helemaal heb moeten schoonmaken. De buitenkant heb ik alleen gepoetst met meubelolie 3x en ziet er weer fantastisch uit.
Zo zie je maar weer, ik heb er geen hapklaar antwoord voor, het ligt aan geval per geval.
Ze zien er beeldschoon uit meneer Bergmans! Heeft u die kast nou helemaal zelf gemaakt of alleen gestripped en geschuurd?
Ik wil mijn radiootje in ieder geval mooi gaan maken, eerst de buitenkant, dan de binnenkant en daarna pas repareren/dingen vervangen. In de tussentijd kan ik dan eerst meer leren en gaan oefenen met solderen.
De vraag was eigenlijk bedoeld, omdat ik overwoog om hem te verkopen.
Maar dat kán niet meer! Ben van 'm gaan houden.

Groetjes, Liane
Johannes schreef : Liane,
Ben Dijkman levert deze plastic Philips logo's nog nieuw:
www.bendijkman.nl/index.php?route=product/product&ipath=8
Maar mocht je genoegen nemen met deze, het is niet moeders allermooiste maar is hij gratis.
M.vr.gr. Hans
Hoi Hans, bedankt! Die site sla ik even op. Goeie!
Ik neem zeker wel genoegen met een minder mooie!
Groet, Liane
RR1957 schreef : Heb je de buisjes er uit gehaald?
Recht omhoog trekken.
Maak de pennetjes eens schoon met een heel fijn stukje schuurpapier en voor het
plaatsen met een droog doekje eerst die pennetjes weer afvegen zodat er geen
restmateriaal op ze zit! Het bevorderd hun contact in het voetje.
Dan kan je met het stofzuigen ook die voetjes met inkepingen wat schoonmaken.
Leg ze zodanig neer dat je ze op dezelfde plek kunt terugplaatsen.
Op de achterwand aan de binnenkant moet een tekeningetje zitten trouwens.
Thanx! Die lieve meneer in de kringloopwinkel vertelde me ook al dat ik de buisjes absoluut recht omhoog moet trekken. Dat schoonmaken van die pennetjes ga ik zeker doen. Bedankt voor de tip!
Ben nu alleen even bezig met een ander project. Mijn wasmachine is stuk. Ik wacht op een nieuw koolstofborstel setje en dan ga ik die vervangen. De oude heb ik er al uit gehaald. Als ik weer wasjes kan draaien, dan ga ik weer verder met de radio.
RR1957 schreef : Het is een soort transparant plastic embleempje met op de achterkant het logo gedrukt. Dit geheel is op een goudkleurig metalen plaatje geplakt.
Dat plastic embleempje vind je nog wel eens op Marktplaats e.d. maar dat metalen schildje is lastiger.
Doe een aparte oproep op het forum en wellicht heeft één van de leden er eentje voor je.
Ik heb gezocht maar helaas. Op de beurzen van de radiovereniging NVHRis het makkelijk te vinden, maar dat zal voor jou teveel moeite zijn denk ik. Alleen voor zo een embleem.
Is op dit forum geen aanbod dan kan je het op het andere forum proberen. www.nfor.nl
Wel weer een profieletje maken. Anders wil ik de oproep daar wel plaatsen.
Gebruik deze foto maar.
Dank u wel! Dat goudkleurige schildje zit er nog op, dus dat moet .geen probleem worden. Zo'n beurs lijkt me best leuk om eens te bezoeken hoor. Ik begin het steeds leuker te vinden en die mooie oude techniek steeds meer te waarderen.
Een oproepje plaatsen hoeft niet hoor. Het heeft geen haast. Ik denk dat dat embleem gewoon dé finishing touch gaat worden. Maar wel reuze bedankt!
beoordeeld worden in zijn restauratie. Sommige zien er nog zo goed uit dat er
weinig aan gedaan hoeft te worden. Meubelolie volstaat dan bijvoorbeeld inderdaad.
Echter, je hebt ook wel eens last van ondeskundige reparaties door voorgaande
eigenaren. Zo had ik een B6X62A die samen met vrienden gerestaureerd zou gaan worden.
Het vinyl van deze kast had losgelaten en was echter door een vorige eigenaar met
bouwkit (!) weer vastgelijmd. Het was onmogelijk om dit vinyl in zijn geheel onbeschadigd
los te krijgen. Het kon er helaas alleen in stukken van de kast afgetrokken worden.
Een groot stuk is schoongemaakt en er kwam een veel lichter oorspronkelijke kleur
te voorschijn. Na intensief speurwerk werd er een vinyl gevonden die er qua kleur erg
op leek en dit werd aangebracht. Het werd een mooie, fris uitziende radio en na de
intensieve technische restauratie heb ik er een paar jaar plezier van gehad.
Vriendelijke groet, RenéR
Als je naald maar goed is