blaupunkt sultan 23300 Gekraak na een tijdje.
men op het Eiland Rottum woont en er spoelt uit de zee een PCL aan
dan heeft men niks anders .
huub
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Marcel
- [Marcel]
-
Onderwerp Auteur
Ik heb om te beginnen maan een condensator besteld. Als dit niet helpt dan zoek ik wel naar een ECL86. Op marktplaats zag ik nog een paar. In tussentijd ben ik de kast en de onderdelen een beetje aan het opknappen. Het glas met zachte doek schoongemaakt en de kast licht opgeschuurd en inmiddels ben ik al aan de 2e laag verdunde beits begonnen.
als de buis NIET meer te verkrijgen is
denk dat ik ze nog wel heb liggen ook
maar conrad en meer verkopers hebben ze nog
tja een prijsje dat zal men er voor over hebben
voor niks gaat de zon op voor sommigen mag het niks kosten
en dan begint men maar te prutsen wat een gedoe toch .
Ja peter in het buizen boek staan meer instellingen
met de watt,s vermogen het is maar net wat men wil
en wat voor een stromen voor handen is .
verders is het niet mijn voor keur buis liever EL 84
maar en conby buis is makkelijk voor de radio makers en goed koper
huub
Bij een voedingsspanning van 200 - 230 V. is dat weinig minder dan de ECL86.
Een UCL86 bestaat niet, dus zie je als combinatiebuis bij U toestellen altijd de UCL82. Maar die geven vaak problemen door hitte (geldt trouwens ook voor de UL84).
In t.v.’s wordt meestal de PL82 gebruikt als eindbuis en de PCL82 als rasterbuis, die opgevolgd werd door de PCL85.
De ECL82 zie je vaak in Duitse koffertjes en willen nog wel eens problemen geven.
Ik vind het vervangen van de ECL86 door de ECL82 nog steeds niet als optie, zeker als er enig prutswerk aan vooraf moet gaan. Vervangen door een PCL86 is dan een veel betere optie, maar dan moet je de gloeispanning aanpassen. Dat kan door de aangegeven spanningsverdubbelaar of een klein extra trafo’tje inbouwen (Vf PCL86 is 14,5 V.).
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
of je moet de buizen op de tenen zetten
meest al in radio,s 6.watt . ik vind de diepte geluid niet zo bijster
met de ECL buizen ja de trafo maakt uit in k .
Ja PA klopt het wel wat jij schrijft de watt,s
huub
peter1952 schreef : ECL86’ers zijn er nog wel hoor.
Helaas wordt er bij het omwisselen van een ECL86 door een ECL82 niet bij stilgestaan dat de instelling van de ECL82 heel anders is. De kathodeweerstand moet een andere waarde krijgen (330 Ω i.p.v. 130 Ω) en de voedingsspanning voor het pethodegedeelte is ook lager (200 i.p.v. 250 V.). Ook de aanpassing is anders (4,5 kΩ i.p.v. 5,6 kΩ).
Een ECL82 kan wel ingesteld worden voor een hogere voedingsspanning, maar ideaal is het niet. In feite is de ECL82 bedoeld als raster oscillator en eindbuis voor t.v.’s en minder geschikt als versterker.
Groeten,
Peter
Niet helemaal mee eens. ECL82, PCL82 en UCL82 worden vaak als audio buizen ingezet.
Waar ik het wel mee eens ben is dat een ECL86 wordt vervangen door een ECL82. Ra is afhankelijk van de anode spanning en stroom, dus een ECL82 met de juiste kathode weerstand kan dan wel werken i.p.v. de ECL86. Het triodedeel heeft een lagere versterkingsfactor. Omdat in de radio's vaak ook nog een frequentie afhankelijke tegenkoppeling in zit, werkt deze ook minder. Rusultaat is naast minder geluid ook een verlies aan lage en hoge tonen, waardoor de radio dan blikkerig gaat klinken. Bovendien is Wa van de ECL82 slechts 7 Watt, die van de ECL86 is 9 Watt, dus de ECL82 zal dan ook eerder het loodje leggen.
groetjes,
-=Kees=-