Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

Freiburg 14 vraag en even meedenken

Meer
09 mei 2017 23:44 #66852 door Cees
Beantwoord door Cees in topic Freiburg 14 vraag en even meedenken
@ Henk,
Als deze buis met een vast neg werkt i.p.v een kathode r, dan zou je het
neg iets hoger kunnen instellen, zo dat er minder anodestroom door
die buis gaat en daardoor de anode spanning hoger word.
Tijdens het bouwen van versterkers is mij gebleken dat de instelling
van het vaste neg anders moet worden ingesteld als er een buis van
een andere fabriek (merk) geplaatst word.
Door de schakeling voor het vaste neg in de radio iets te wijzigen,
zodanig dat je m.b.v een potmeter de hoogte van het neg kunt
instellen, kan je dit instellen op de karkteristiek van de toe te
passen merk buis die je gebruikt.
Gewoon uit proberen. Succes. Cees.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
09 mei 2017 22:59 #66851 door aan-pierre
ik lees goed Duits . Ik zal eens een nacht gaan spitten in de tips die op zo een vraag voorkomen. En knippen en plakken . En of t daarbij om Grundig of Saba gaat is niet zo van belang lijkt me , wel lijkt me belangrijk waar het aan ligt als het geen modicicatie betreft.

Meer
09 mei 2017 22:54 - 09 mei 2017 22:56 #66850 door aan-pierre
Henk, ik kan hier alleen mijn eigen ervaring met mijn eigen decoders met je delen. Ik bezit 2 Grundig decoders een nr IV en een nr V. Ik zie er geen verschil in . Behalve dat nrV een mono stereo relais heeft .

nr IV is stereo luider dan mono. nr V is mono luider .
Bij mijn SABA decoders had ik het zelfde effect. de ene decoder geeft mono luider dan stereo , de andere stereo luider dan mono .

Die vraag waarom dat is en of dat een afregelfout is , verlopen instelling of condensatoren etc die vervangen dienen te worden , komt veel voooor in het Saba forum . En ook bij Radiomuseum zag ik zo een vraag.

Ik heb heb de tips en antwoorden niet onthouden en daar was mijn focus toen ook niet op.

Ik wil maar zeggen dat het omgekeerde dat jij tegenkomt ook kan . Wellicht heb je het zelf nog niet met meer Saba decoders kunnen controleren in de zelfde radio.

Ik heb mn Grundigs ook in de zelfde ! radio uitgeprobeerd. ( dus ook hier geen appels met peren vergeleken)
Laatst bewerkt 09 mei 2017 22:56 door aan-pierre.

Meer
09 mei 2017 20:42 #66848 door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Freiburg 14 vraag en even meedenken
Klopt Peter,

Maar toen betrof het de ECL80 in het steuer filter icm een EABC 80.

Voor de zekerheid heb ik wat Telefunken buizen besteld bij Wim Rotte.

Je uitleg was\is mij duidelijk.

Wat kan er mooier zijn, dan een gloeiende radiobuis.

Meer
09 mei 2017 20:12 #66847 door peter1952
Henk, kennelijk wordt hier gebruik gemaakt van vaste negatieve voorspanning in plaats van automatisch negatief d.m.v. een kathodeweerstand. Dat laatste heeft het voordeel dat de buis zelf het juiste werkpunt zoekt. Zou de anodestroom bijvoorbeeld iets te hoog zijn, dan neemt de spanning over de kathodeweerstand toe en daalt de anodestroom.
Het zal daardoor weinig uit maken wat voor merk buis je gebruikt.

Nu echter vast negatief. Je stelt de buis in op een bepaalt punt van de Ug - Ia karakteristiek, bij een bepaald negatief hoort een bepaalde anodestroom volgens deze karakteristiek, bij een bepaalde anodespanning. Nu zijn de karakteristieken van verschillende merken buizen niet allemaal exact gelijk. Wijkt nu de werkelijke anodestroom iets af van de anodestroom zoals die volgens de karakteristiek zou moeten zijn, dan zal er een andere spanningsval over de anodeweerstand optreden. M.a.w.: De anodespanning zal niet hetzelfde zijn als de documentatie aangeeft. Gebruik je dus een buis met een iets afwijkende karakteristiek, dan zal de gemeten waarde niet kloppen met het schema.

Normaal gesproken zou dit geen grote ramp zijn, maar kennelijk is dit in dit schema wel van belang. Je dient dus een buis van hetzelfde merk te gebruiken als origineel.

Maar hebben wij samen dit al niet eerder aan de hand gehad? Toen bleek dat de anodespanning wel de juiste waarde had bij gebruik van het juiste merk buis.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.

Meer
09 mei 2017 19:42 #66846 door hkruis
Misschien willen jullie even meedenken.
Het betreft de Freiburg 14 stereo. Het meeste aan de radio is nu wel in orde of is er precies bekend wat er nog moet gebeuren.

Het meedenken betreft de spanning rond de beide EF86 buizen. Deze zijn te laag. Dit komt een enkele keer voor, ik zag dit euvel ook beschreven op het SABA forum, echter ook zonder uitleg.

De daar gekozen oplossing die gekozen is om de beide 220K weerstanden aan te passen naar een lagere waarde.

1, De anode spanning moet 110 volt zijn, deze is echter 87 volt. De spanning +5 is exact 190 volt en de 220K weerstand was nog goed maar is zekerheid halve vervangen.

2, Ter info, kathode ligt direct aan het chassis
3, De roosterspanning op pin 1 is 65 volt, conform schema

De aangegeven spanning op rooster, pin 9 is -1.2 volt. Deze spanning wordt gebruikt voor het ZF steur filter en is te laag om dit goed te kunnen laten werken.
Alle overige spanningen in het toestel zijn volgens schema. Condensatoren, weerstanden zijn goed. EF86 buizen zijn volgens de Funke tester prima. Er zitten nu Philipsen in. Heb ergens een verhaal gelezen dat het alleen goed werkt met Telefunken of Siemens uitvoeringen. Hier kan ik mij niets bij voorstellen, in dit geval.

Misschien zie ik iets over het hoofd en hebben jullie nog ideeën. Als laatste ga ik de 220K weerstanden aanpassen.
========================================================================

Verder nog een vraag aan bezitters van een SABA stereo radio, b.v. Meersburg of freiburg.
- Het balans regelbereik vind ik persoonlijk beperkt, is dat ook jullie ervaring
- Het volume tussen MONO en STEREO wijzigt met 3-6 dB (lager)als de radio op stereo geschakeld wordt. Dit is een bekend iets en wordt volgens SABA als normaal omschreven. Hoe ervaren andere gebruikers dit.

Wat kan er mooier zijn, dan een gloeiende radiobuis.
Bijlagen:

Gemaakt door Kunena