Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

Freiburg 14 vraag en even meedenken

Meer
12 mei 2017 17:52 #66914 door PE9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Freiburg 14 vraag en even meedenken
Dan verander je concept apparaat. Als je niet eerst begrijpt wat de HH techneuten die de radio hebben ontworpen wilden bereiken moet je niks veranderen. Overigens ben ik van mening dat 87 V of 110 V niet zoveel uitmaakt. Ik zou er niet van wakker liggen. Ik denk dat ik vanavond eens aan een EF86 ga meten.

Tjerk, 9ZZ

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
12 mei 2017 16:18 #66910 door albert v v
Henk, ik ben verre van expert, maar als je van merk veranderd, zou je kunnen teste met een extra Kathode weerstand ? Dus niet de kathode direct aan de massa???

Meer
12 mei 2017 14:56 #66907 door PE9ZZ
Dank je! Misschien krijg ik zelluf nog wel de kolder in de kop :-D

Tjerk, 9ZZ

Meer
12 mei 2017 01:15 #66891 door Cees
Beantwoord door Cees in topic Freiburg 14 vraag en even meedenken
Tjerk,
Dat lijkt mij een leuke en ook leerzame manier.
Cees.

Meer
10 mei 2017 16:43 #66861 door PE9ZZ
Het kan natuurlijk zijn dat het schema het fout heeft. Wat let je om een test jig te maken met V(g1)=-1.4 V, V(g2)=65 V en V(b)=190 V? En natuurlijk R(a)=220k. Vervolgens naar hartelust allerlei EF86'en erin prikken. Of misschien is C615 wel lek... Bedenk ook dat nu de R(i) van je digitale multimeter invloed gaat hebben. 10M parallel aan 2.2M geeft een significante meetfout.

Tjerk, 9ZZ

Meer
10 mei 2017 07:03 #66858 door peter1952
Ik heb de schakeling nog eens bekeken en zie dat beide EF86 in feite "slechts" de voorversterkerbuizen zijn. Het is de vraag in hoeverre een afwijkende anodespanning invloed op de goede werking heeft. Er is geen gelijkstroomkoppeling o.i.d.
Wel zie ik dat bij het negatief twee waarden zijn aangegeven. Kennelijk worden de buizen door een hoger negatief afgeknepen bij het zoeken, op dezelfde manier zoals het bij de BX998 gebeurt.
M.i. maakt het voor de goede werking van deze versterkertrap weinig uit dat de instelling iets anders is. Er wordt maar een klein signaal versterkt en de uitgangsspanning is ook niet zo hoog dat de buis vastloopt.

Het verhaal van Cees komt eigenlijk op hetzelfde neer.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.

Gemaakt door Kunena