Radio's van 1950 tot 1970
Philips B6X72A
08 mrt 2015 09:12 #51221
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Philips B6X72A
Cees je kan gelijk hebben
Maar ik dacht altijd aan een
onderling vertraging van de luidsprekers ?
Als je een aantal wikkelingen maakt dat geeft een
Ohmse weerstand .
Huub
Maar ik dacht altijd aan een
onderling vertraging van de luidsprekers ?
Als je een aantal wikkelingen maakt dat geeft een
Ohmse weerstand .
Huub
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
08 mrt 2015 01:27 - 08 mrt 2015 01:35 #51217
door Cees
Beantwoord door Cees in topic Philips B6X72A
@ Huub,
Die krul zou moeten dienen als een soort van filter.
Ook in de latere torren versterkers zit wel een zo'n krul tussen de eindtrap en de speaker
aansluitingen. Maar tussen wel zo'n krul of een gewone rechte draad...,ik hoor geen verschil.
@ Tjerk,
Mogelijk zijn de speakers af geschakeld geweest en om dan toch te eindtrap te belasten zullen die
r's zijn gebruikt. Men zou dan mogelijkerwijs die radio als een soort tuner hebben gebruikt.
De bandrecorder aansluiting naar een versterker verbinden.
Simpeler was het geweest om de eindbuizen er uit te nemen.
Gr Cees.
Die krul zou moeten dienen als een soort van filter.
Ook in de latere torren versterkers zit wel een zo'n krul tussen de eindtrap en de speaker
aansluitingen. Maar tussen wel zo'n krul of een gewone rechte draad...,ik hoor geen verschil.
@ Tjerk,
Mogelijk zijn de speakers af geschakeld geweest en om dan toch te eindtrap te belasten zullen die
r's zijn gebruikt. Men zou dan mogelijkerwijs die radio als een soort tuner hebben gebruikt.
De bandrecorder aansluiting naar een versterker verbinden.
Simpeler was het geweest om de eindbuizen er uit te nemen.
Gr Cees.
Laatst bewerkt 08 mrt 2015 01:35 door Cees.
07 mrt 2015 15:00 - 07 mrt 2015 15:04 #51213
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Philips B6X72A
Ja het lijkt mij ook een Simpelen denk wijze
Om het zoo te doen .Als het nou om een paar ohm gaat
Dan lijk mij daar niks mis mee .
Je ziet wel meer in ouden duitsen radio,voral grundig
Dat ze zgz een plus luidspreker draad om een bvb schoeven draaier
een lange veer krul is gegeven voor wat vertraging .?
Huub
Om het zoo te doen .Als het nou om een paar ohm gaat
Dan lijk mij daar niks mis mee .
Je ziet wel meer in ouden duitsen radio,voral grundig
Dat ze zgz een plus luidspreker draad om een bvb schoeven draaier
een lange veer krul is gegeven voor wat vertraging .?
Huub
Laatst bewerkt 07 mrt 2015 15:04 door Huub.
07 mrt 2015 14:57 #51212
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Philips B6X72A
Huh? Weerstanden staan nu niet direct bekend om hun goede geluidsreproductie!
Tjerk, 9ZZ
06 mrt 2015 19:47 #51207
door peter1952
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Beantwoord door peter1952 in topic Philips B6X72A
Verder waren de luidsprekers wel op een heel vage manier aangesloten. Het klopte in elk geval niet met de documentatie. Het chassis was nauwelijks aangeroerd, wel diverse schermroosterweerstanden vervangen.
Waarschijnlijk heeft men de luidsprekers willen vervangen door weerstanden, deze waren ongeveer 800 Ohm.
Groeten,
Peter
Waarschijnlijk heeft men de luidsprekers willen vervangen door weerstanden, deze waren ongeveer 800 Ohm.
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
- hkruis
- []
-
Onderwerp Auteur
06 mrt 2015 18:45 #51206
door hkruis
Philips B6X72A werd gestart door hkruis
Afgelopen week op de werkbank een B6X72A.
De kast ziet er uit als nieuw. Geluid is niet wat het moet zijn, dus de radio is electronische gereviseerd. D.w.z. alle weerstanden en condensatoren in hoogspannings leidingen, toonregel circuits e.d. zijn eerst vervangen.
De schakelunit met de 3 knopjes aan de voorzijde werkte niet naar behoren. Hier was al eerder een reparatie aan uitgevoerd, maar gaf niet het gewenste resultaat. Ik had nog een complete unit op voorraad en heb dit in zijn geheel vervangen. Ook de schaal bijgewerkt, die vaak beschadigd is ter hoogte van de steunrubber.
Van het serviceluik ontbraken de montage beugeltjes, hier weer beugels gemonteerd.
Verder waren op het LS schot 2 forse weerstanden gemonteerd, waarschijnlijk om laagohmige speaker aan te sluiten. Ook dit is opnieuw bedraad en aangesloten.
De kast ziet er uit als nieuw. Geluid is niet wat het moet zijn, dus de radio is electronische gereviseerd. D.w.z. alle weerstanden en condensatoren in hoogspannings leidingen, toonregel circuits e.d. zijn eerst vervangen.
De schakelunit met de 3 knopjes aan de voorzijde werkte niet naar behoren. Hier was al eerder een reparatie aan uitgevoerd, maar gaf niet het gewenste resultaat. Ik had nog een complete unit op voorraad en heb dit in zijn geheel vervangen. Ook de schaal bijgewerkt, die vaak beschadigd is ter hoogte van de steunrubber.
Van het serviceluik ontbraken de montage beugeltjes, hier weer beugels gemonteerd.
Verder waren op het LS schot 2 forse weerstanden gemonteerd, waarschijnlijk om laagohmige speaker aan te sluiten. Ook dit is opnieuw bedraad en aangesloten.