Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

Philips B6X72A

Meer
14 mrt 2015 23:14 #51376 door Bert Kn
Beantwoord door Bert Kn in topic Philips B6X72A
Bij mijn weten is de B7X63A de enige OTL Bi-Ampli van Philips Nederland.

Mvg.
Bert

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
14 mrt 2015 20:51 - 14 mrt 2015 21:01 #51375 door PE9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Philips B6X72A

peter1952 schreef : Philips noemt het ook "Bi-Ampli eindtrap met transformatorloze scheiding van hoge en lage tonen."

Ik had meteen de doc erbij genomen en geconstateerd dat er slechts één eindtrap inzit, wat Peter hierboven dus ook bevestigt. Ik heb me al eerder verbaasd over dat Philips een enkele eindtrap toch Bi-Ampli noemde. Gewoon nepperts dus. Of ze moeten het zo interpreteren dat de SRPP (shunt regulated push-pull, of is het nou series?) eindtrap (met twee buizen dus) al een Bi-Ampli eindtrap is. Maar da's natuurlijk flauw.

Tjerk, 9ZZ
Laatst bewerkt 14 mrt 2015 21:01 door PE9ZZ.

Meer
14 mrt 2015 19:54 - 14 mrt 2015 19:55 #51374 door peter1952
Beantwoord door peter1952 in topic Philips B6X72A
Nog even een woordje over de eindtrap:

De eindtrap in de B6X72a is in feite geen Bi-ampli eindtrap. Er zijn wel twee eindbuizen aanwezig, maar deze vormen samen één enkele serie balans eindtrap. Door deze schakeling heb je geen uitgangstrafo nodig.
Waarom wordt het dan door Philips toch een Bi-Ampli toestel genoemd? De kwaliteit van deze eindtrap, indien zij wordt gevolgd door twee of meer luidsprekers is zo goed, dat het kon wedijveren met een echte Bi-Ampli eindtrap.
Philips noemt het ook "Bi-Ampli eindtrap met transformatorloze scheiding van hoge en lage tonen."
Het hele verhaal is hier te vinden: home.hccnet.nl/piet.blaas/artikel-bi-ampli.htm

Wat de toonregeling betreft: Het lijkt soms inderdaad of de toonregeling weinig doet bij dit soort toestellen. Je zult echter merken, zeker bij bepaalde soorten muziek, dat de toonregeling wel degelijk effect heeft.
Veel toonregelingen werken van "heel dof" naar "erg schel". Het effect bij deze toonregeling is echter heel anders. Geldt ook voor de basregeling.
De toonregeling is ook heel anders dan bij de BX998a, de schakeling van het hele L.F. deel is daar ook totaal anders, net als het ontvanger deel.
Beide toestellen hebben hun eigen specifieke eigenschappen.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Laatst bewerkt 14 mrt 2015 19:55 door peter1952.

• hkruis
  • []
  • Onderwerp Auteur
14 mrt 2015 18:42 #51372 door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Philips B6X72A
@ Pedro,
Mooie samenvatting. De radio's staan opgesteld in een meer dan gemiddelde woonruimte wat grootte betreft. De B6X72A zal het dan altijd afleggen tegen een 998A en de Saba. De gebruikte luidsprekers in de B6X72A zijn ook wat minder en de totale power is minder. @Huub, ik denk dat Pedro het prima kan vergelijken.

Wat wel vreemd is en in mijn belevenis niet helemaal goed. Het midden en hoog hoort wel duidelijk regelbaar te zijn.
Het is mij noch Peter afgelopen Woensdag niet opgevallen. Omdat ik zeker weet dat de componenten in deze regeling vernieuwd zijn en de potmeter goed regelde, kan ik mij niets anders voorstellen dat de eindtrap voor het hoog achter blijft.

Het omschakelen van MG naar FM is bij dit type bediening van Philips niet de fraaiste en loopt altijd zwaar t.o.v. b.v. de SABA. Het rubber op het loopwiel is vernieuwd en het hele mechaniek is uit elkaar geweest en gereinigd.

Deze punten vereisen dan nog een keer wat aandacht.

Henk

Meer
14 mrt 2015 16:18 - 14 mrt 2015 16:23 #51370 door Huub
Beantwoord door Huub in topic Philips B6X72A
Wat mij aan jou mening
Dat je het helemaal niet over het midde gebied heeft
Alleen maar de Basse en de hoogten .??
Maar hoogten komt alleen maar als er ook hoog is
Ik denk dat jij met de philips midde gebied mis
met het aan horen .en denk dat het de hoogten is
Maaaar met welk soor muziek dan
Ga er maar van uit met een goede platen draai tafel
Met heel goed element beter is wat er bij hoort
Uit die tijd dat is goed aangepast ook de mono muziek
Da radio zenders dat is toch velen malen niks .
Ik mis bij SOMMIGE Biamplys nog wel eens de geschikte
Over loop van het midde gebied .. Twee versterkers BYAMPLI wil ik niet meer hebben
Daar omede vind IK OTL serie schakeling Beter
ZGZ Nep biamply .Het vloeit beter te zamen het geluid
Het gehelen toon gebied .
MAAR vergeet de zenders toch ?
Daar hoef je geen buizen radio voor te houden niks waard
altijd over stuurt ook nog en de muziek is klo.....
Ik heb zo,n radio gehad met meer toetsen en twee gelijke ovalen AD spiekers
Ik vind het een boemel bak .
Huub
Laatst bewerkt 14 mrt 2015 16:23 door Huub.

Meer
14 mrt 2015 13:27 - 14 mrt 2015 13:35 #51366 door Gerrit PD1GL
Beantwoord door Gerrit PD1GL in topic Philips B6X72A
Luister-review Philips B6X72A (1957)

Ook de Philips B6X72A is door de Werkplaats van Henk onderhanden genomen.
Deze revisie heb ik uit laten voeren omdat ik benieuwd was hoe deze radio
nu eigenlijk kan klinken.

Ik had al eens eerder over dit soort radio's gelezen:
"Het oorspronkelijke bouwjaar van de radio is 1957. De radio is mono
uitgevoerd met LG, MG, KG en FM. De radio heeft 3 presets voor de toonkeuze.
In de orchestra stand zijn de lage en hoge toon regelaars actief. Verder is
de radio uitgevoerd met 2 eindversterkers, 1 voor de lage- en 1 voor de hoge tonen.
Philips noemde deze techniek Bi-Ampli. In de radio zijn 2 breedband dubbelconus
luidsprekers gemonteerd van 800 Ohm die ieder aangestuurd worden door de eigen
eindbuis. Dit wordt gecombineerd met transformatorloze eindtrappen, de zgn. OTL techniek.
Dit beide tesamen geeft de radio een zeer fraai geluid."

Dus mijn verwachtingen waren wat dat betreft (te) hoog gespannen.

De radio is inmiddels uitgeprobeerd: Wat direct opvalt is dat de radio -in FM-
niet krachtig is qua geluid. Op radio NPO2 in de FM kan de radio praktisch bijna in
Volume helemaal open zonder dat er sprake is van geluidsvervorming! Bij de commerciële
FM zenders is dat iets anders omdat deze zenders harder moduleren. Het geluid van het
laag is goed te regelen en in de stand van de meeste bas is deze ook voldoende. Bij de
weergave van het hoog is het een ander verhaal. Als de instelling 'over de gehele lengte'
(draaistand) wordt genomen is weinig verandering van het hoog waarneembaar.
(Je gaat automatisch kijken van staat de radio wel op orchestra? Ja de stand is juist.)
Ook de helderheid van het hoog is niet bijzonder te noemen. Al met al is het 'fraaie geluid'
van deze radio -door mij- niet opgemerkt. Dit maakt dat de radio al met al wat achterblijft
bij de verwachtingen. Het is geen radio die qua geluid uitnodigt om aangezet te worden.

Appels met peren en Duits of Nederlands?
Toch maak ik een vergelijking naar de SABA Villingen 9 die ook in mijn bezit is (zelfde
prijsklasse en tijd). Deze geeft in vergelijking een krachtiger en voller geluid waarbij
het (Duitse) hoog meer aanwezig is en de toonregeling in het algemeen meer diepte heeft.
(De SABA was al eens eerder gereviseerd door een Zaandamse radiohersteller, echter niet gemodificeerd.)

Tot slot gaat het terugschakelen van de MG-band naar de FM band van deze Philips niet altijd
even goed, soms blijft het inschakelen van de FM weg en moet het proces van schakelen herhaald worden.

Conclusie: Nog een ervaring rijker (en ach en paar centjes armer..)

Hi-Q liefhebber/enthousiast

HI-Q liefhebber
Laatst bewerkt 14 mrt 2015 13:35 door Gerrit PD1GL.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: hkruis

Gemaakt door Kunena