Radio's van 1950 tot 1970
Philips B6X72A
18 apr 2015 09:19 - 18 apr 2015 09:20 #51987
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Philips B6X72A
Ja dat is het efeckt van ecl 82. EL 84 is gewoon ook beter
Als ik het goed heb dan heeft de philips
een mager ovaal AD 800 ohm luidspreker met een extra HT spieker
Dus deze radio,s onlopen elkaar niet zoo veel
Dus geen dierekte hebbe ding voor MIJ. ja voor gewoon radio voldoende
Maar ik geloof toch dat de typens met de grote ronde vol magneet
sprekers de voor keur hebben .dat is ook mijn wil een ander moet an ook maar zelf wat willen
Ik ben echt met mijn opmerking niet Flauw dus geen zout er bij peter
Sorry als we elkaar niet de mening delen .
Huub
Als ik het goed heb dan heeft de philips
een mager ovaal AD 800 ohm luidspreker met een extra HT spieker
Dus deze radio,s onlopen elkaar niet zoo veel
Dus geen dierekte hebbe ding voor MIJ. ja voor gewoon radio voldoende
Maar ik geloof toch dat de typens met de grote ronde vol magneet
sprekers de voor keur hebben .dat is ook mijn wil een ander moet an ook maar zelf wat willen
Ik ben echt met mijn opmerking niet Flauw dus geen zout er bij peter
Sorry als we elkaar niet de mening delen .
Huub
Laatst bewerkt 18 apr 2015 09:20 door Huub.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
18 apr 2015 02:08 - 18 apr 2015 02:09 #51984
door Franc
Beantwoord door Franc in topic Philips B6X72A
Ik heb ooit een Saba Villingen 90 gehad met Ecl 82 eindbuis, wellicht een iets later model.
De radio was gereviseerd maar ik kan je zeggen dat deze het op alle fronten aflegde tegen een B6X72A.
De Villingen moest het echt hebben van de 3 aanwezige speakers welke het geluid nog een beetje helder deed klinken.
Het uitgangsvermogen was echt mager en het geheel klonk ook zo.
De Philips klonk veel voller en had ook een hoger uitgangsvermogen en los daarvan was de ontvangst ook stukken beter.
Was de Villingen niet het allergoedkoopste instapmodel?
Groet Frank
De radio was gereviseerd maar ik kan je zeggen dat deze het op alle fronten aflegde tegen een B6X72A.
De Villingen moest het echt hebben van de 3 aanwezige speakers welke het geluid nog een beetje helder deed klinken.
Het uitgangsvermogen was echt mager en het geheel klonk ook zo.
De Philips klonk veel voller en had ook een hoger uitgangsvermogen en los daarvan was de ontvangst ook stukken beter.
Was de Villingen niet het allergoedkoopste instapmodel?
Groet Frank
Laatst bewerkt 18 apr 2015 02:09 door Franc.
17 apr 2015 23:03 #51983
door Bert Kn
Huub,
Is dit een aanname of spreek je uit ervaring?
De Saba Villingen 9 kun je niet vergelijken met de Philips B6X72A hetgeen Thijs al omschreef.
Hoe de Saba Villingen 9 klinkt weet ik niet maar ik denk dat hij het aflegt ten opzichte van de Philips B6X72A, deze laatste heb ik wel ervaring mee.
Mvg.
Bert
Beantwoord door Bert Kn in topic Philips B6X72A
de Saba lijkt mij ook beter
Huub,
Is dit een aanname of spreek je uit ervaring?
De Saba Villingen 9 kun je niet vergelijken met de Philips B6X72A hetgeen Thijs al omschreef.
Hoe de Saba Villingen 9 klinkt weet ik niet maar ik denk dat hij het aflegt ten opzichte van de Philips B6X72A, deze laatste heb ik wel ervaring mee.
Mvg.
Bert
17 apr 2015 20:51 #51980
door peter1952
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Beantwoord door peter1952 in topic Philips B6X72A
Huub, je zult het hopelijk niet erg vinden dat ik jouw mening over bepaalde toestellen onderhand met een grote korrel zout neem. Er mankeert bij jou altijd wel iets aan: Verkeerde eindbuizen, ovale luidsprekers, AD typen(s) en ga zo maar door.
We willen hier graag onze passie delen, maar nee er zit er eentje tussen die altijd wel iets vindt dat niet deugt en dit maar al te graag laat weten (of probeert aan anderen op te dringen).
Is niet leuk voor anderen.
Geniet jij nu maar van jouw toestellen en laat de rest gewoon op hun manier genieten.
Jouw voorkeur en/of smaak hoeft niet overeen te komen met die van een ander.
Ik heb na de revisie woensdag dit toestel een groot deel van de dag beluisterd en het geluid was het best te beschrijven als bijzonder helder met een stevig fundament waar dat nodig was.
Beslist geen gedreun (geboemel) of iets van dien aard. Zeer prettig om naar te luisteren.
En zeker geen binnensmonds gepraat. De helderheid van de spraak viel mij juist bijzonder op.
En dan die hoge tonen potmeter: Dit is een potmeter van 50 + 450 kΩ. Volgens het schema zit het 50 kΩ gedeelte tussen de massa en de koppelcondensator. Dan krijg je een sterke afval van de lage tonen. Dat wordt wel door de tegenkoppeling gecompenseerd, maar geeft geen prettig geluid.
Toen de boel weer in elkaar zat regelde de potmeter verkeerd om. Toen ik daarop het schema en de bouwtekening bekeek, bleek de aftakking verkeerd getekend in het bouwschema en in het schema zijn de 50 en 450 kΩ secties verwisseld. De sectie 450 kΩ hoort tussen massa en de koppelcondensator te zitten. Na correctie werkte de toonregeling perfect en kon je alle gradaties tussen donker en helder goed instellen.
De basweergave is naar mijn idee als zeer prettig te omschrijven.
Al heb je dan de documentatie, het loont beslist de moeite om te bekijken hoe de boel heeft gezeten.
Misschien is er best wel een service mededeling over geschreven, maar als die niet beschikbaar is, moet je zelf aan de gang.
Groeten,
Peter
We willen hier graag onze passie delen, maar nee er zit er eentje tussen die altijd wel iets vindt dat niet deugt en dit maar al te graag laat weten (of probeert aan anderen op te dringen).
Is niet leuk voor anderen.
Geniet jij nu maar van jouw toestellen en laat de rest gewoon op hun manier genieten.
Jouw voorkeur en/of smaak hoeft niet overeen te komen met die van een ander.
Ik heb na de revisie woensdag dit toestel een groot deel van de dag beluisterd en het geluid was het best te beschrijven als bijzonder helder met een stevig fundament waar dat nodig was.
Beslist geen gedreun (geboemel) of iets van dien aard. Zeer prettig om naar te luisteren.
En zeker geen binnensmonds gepraat. De helderheid van de spraak viel mij juist bijzonder op.
En dan die hoge tonen potmeter: Dit is een potmeter van 50 + 450 kΩ. Volgens het schema zit het 50 kΩ gedeelte tussen de massa en de koppelcondensator. Dan krijg je een sterke afval van de lage tonen. Dat wordt wel door de tegenkoppeling gecompenseerd, maar geeft geen prettig geluid.
Toen de boel weer in elkaar zat regelde de potmeter verkeerd om. Toen ik daarop het schema en de bouwtekening bekeek, bleek de aftakking verkeerd getekend in het bouwschema en in het schema zijn de 50 en 450 kΩ secties verwisseld. De sectie 450 kΩ hoort tussen massa en de koppelcondensator te zitten. Na correctie werkte de toonregeling perfect en kon je alle gradaties tussen donker en helder goed instellen.
De basweergave is naar mijn idee als zeer prettig te omschrijven.
Al heb je dan de documentatie, het loont beslist de moeite om te bekijken hoe de boel heeft gezeten.
Misschien is er best wel een service mededeling over geschreven, maar als die niet beschikbaar is, moet je zelf aan de gang.
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
17 apr 2015 19:26 - 17 apr 2015 19:33 #51978
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Philips B6X72A
de Saba lijkt mij ook beter
huub
huub
Laatst bewerkt 17 apr 2015 19:33 door Huub.
17 apr 2015 17:38 #51976
door thijs
Zowel voor een haas als voor een vogeltje in een koekkoeksklok is het gelijk dierendag!
Beantwoord door thijs in topic Philips B6X72A
Dag Gerrit,
Je kunt deze B6X72A toch niet vergelijken met de Saba Villingen 9.
De Philips was in zijn productiejaar een van de duurdere toestellen van Philips (9 buizen)
en de Saba Villingen 9 een van de goedkoopste toestellen van Saba (5 buizen)
Groetjes,
Thijs
Je kunt deze B6X72A toch niet vergelijken met de Saba Villingen 9.
De Philips was in zijn productiejaar een van de duurdere toestellen van Philips (9 buizen)
en de Saba Villingen 9 een van de goedkoopste toestellen van Saba (5 buizen)
Groetjes,
Thijs
Zowel voor een haas als voor een vogeltje in een koekkoeksklok is het gelijk dierendag!