Radio's van 1950 tot 1970
NSF H113U
05 dec 2014 16:09 - 05 dec 2014 16:10 #48698
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Wait a minute! Die weerstand staat in serie met B6! En heeft dus helemaal niets te maken met de gloeidraden. Nou, dan is er wel iets heel ernstig mis. De elco's ofzo. B6 zal het zeker ook niet leuk vinden... Peter's opmerkingen zijn hier bijzonder relevant.
Tjerk, 9ZZ
Laatst bewerkt 05 dec 2014 16:10 door PE9ZZ.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
05 dec 2014 13:37 #48696
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Als de stroom door R38 hetzelfde is maar de spanning erover veel te hoog kan dat alleen maar doordat de weerstand veel te hoog is. Wat moet-ie zijn en wat is-ie? Als het schema het over tientallen ohms heeft dan krijg je volten en niet tientallen volten.
Dat gezegd hebbend is het mij nog niet overkomen dat een draadgewonden weerstand inenen tien keer zo hoge weerstand heeft... Misschien is er ergens in geklooid waardoor de weerstand op een verkeerd punt is aangesloten. Met ouwe radio's verbaas ik me nergens meer over!
Dat gezegd hebbend is het mij nog niet overkomen dat een draadgewonden weerstand inenen tien keer zo hoge weerstand heeft... Misschien is er ergens in geklooid waardoor de weerstand op een verkeerd punt is aangesloten. Met ouwe radio's verbaas ik me nergens meer over!
Tjerk, 9ZZ
05 dec 2014 13:16 #48695
door peter1952
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Ik denk dat we een beetje op een dwaalspoor zijn beland. R38 maakt namelijk geen deel uit van het gloeistroomcircuit, maar staat in serie met de anode van de gelijkrichterbuis, UY1. Dat verklaart dus de groter wordende spanning over de weerstand bij omwisseling van de UY1.
Het kan inderdaad zijn dat de elco's C1 en C2 lek zijn. Maar het kan ook zijn dat de eindbuis te veel stroom trekt. Meet eerst maar eens de anodestroom van de UBL21. Die kun je simpel meten door de meter parallel met de primaire van de uitgangstrafo te schakelen. De weerstand van de uitgangstrafo is zo hoog t.o.v. de meterweerstand dat de meetfout zeer klein is. Je moet hier volgens schema 42 mA meten. Is de stroom te hoog dan eerst een andere UBL21 proberen. Het kan zijn dat deze last heeft van omgekeerde roosterstroom. Meet ook eens aan de onderzijde van de roosterlekweerstand. Hier moet je ongeveer 8 V. meten. Is deze spanning (veel) te laag, dan R75/C75 controleren. Is de bus van C1 en C2 wel geïsoleerd t.o.v. het chassis? Let hier ook bij vervanging op, deze bus zit niet direct aan massa! Dus ook op letten als je deze elco's vervangt. Deze - moet ongeveer - 8 V. (volgens het schema 8,2 V.) voeren t.o.v. massa (+ meter aan chassis!).
Succes!
Peter
Het kan inderdaad zijn dat de elco's C1 en C2 lek zijn. Maar het kan ook zijn dat de eindbuis te veel stroom trekt. Meet eerst maar eens de anodestroom van de UBL21. Die kun je simpel meten door de meter parallel met de primaire van de uitgangstrafo te schakelen. De weerstand van de uitgangstrafo is zo hoog t.o.v. de meterweerstand dat de meetfout zeer klein is. Je moet hier volgens schema 42 mA meten. Is de stroom te hoog dan eerst een andere UBL21 proberen. Het kan zijn dat deze last heeft van omgekeerde roosterstroom. Meet ook eens aan de onderzijde van de roosterlekweerstand. Hier moet je ongeveer 8 V. meten. Is deze spanning (veel) te laag, dan R75/C75 controleren. Is de bus van C1 en C2 wel geïsoleerd t.o.v. het chassis? Let hier ook bij vervanging op, deze bus zit niet direct aan massa! Dus ook op letten als je deze elco's vervangt. Deze - moet ongeveer - 8 V. (volgens het schema 8,2 V.) voeren t.o.v. massa (+ meter aan chassis!).
Succes!
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
05 dec 2014 12:43 - 05 dec 2014 12:46 #48693
door Johannes
Hallo Jack,
Dankzij de inspanningen van John Hupse www.hupse.eu/radio/tubes/IndexValves.htm en John Koster www.vintageradio.nl/Menu/buizen_1.htm heb je een buizenboekje in de meeste gevallen niet meer nodig.
Zoals je ziet is de gloeistroom (Va) voor de UCH21, UBL21 en UY1N 100 mA. Veel leesplezier!
P.s. Alles wijst er op dat de hoofdverdachte C1-C2 behoorlijk lek is. Toen je een andere, betere UY1N gebruikte verergerde het probleem zich alleen maar... Je zit op de goede weg
M.vr.gr. Hans
Dankzij de inspanningen van John Hupse www.hupse.eu/radio/tubes/IndexValves.htm en John Koster www.vintageradio.nl/Menu/buizen_1.htm heb je een buizenboekje in de meeste gevallen niet meer nodig.
Zoals je ziet is de gloeistroom (Va) voor de UCH21, UBL21 en UY1N 100 mA. Veel leesplezier!
P.s. Alles wijst er op dat de hoofdverdachte C1-C2 behoorlijk lek is. Toen je een andere, betere UY1N gebruikte verergerde het probleem zich alleen maar... Je zit op de goede weg
M.vr.gr. Hans
Laatst bewerkt 05 dec 2014 12:46 door Johannes.
05 dec 2014 12:28 #48692
door Marotick
De condensatoren hebben mijn grootste aandacht.
Op R 38 staat 34 Volt en hij wordt zo heet dat het soldeer er af druppelt.
Ik heb een andere gelijkricht buis geprobeerd maar dat verergert de boel alleen maar de spanning over R38 wordt dan zelfs 47 Volt. Er trekt dus iets veel stroom. Hoofdverdachte zijn de 2 afvlak C's (C1 en C2 in het schema),
Op R 38 staat 34 Volt en hij wordt zo heet dat het soldeer er af druppelt.
Ik heb een andere gelijkricht buis geprobeerd maar dat verergert de boel alleen maar de spanning over R38 wordt dan zelfs 47 Volt. Er trekt dus iets veel stroom. Hoofdverdachte zijn de 2 afvlak C's (C1 en C2 in het schema),
- Marc
- [Marc]
-
Minder
Meer
05 dec 2014 11:51 #48691
door Marc
Beantwoord door Marc in topic NSF H113U
Ik zeg ELKO,S vervangen ..
Brom kan van alles zijn draadloos internet , babyfoon , Laptop, computer .
Maar kan ook bij de buren vandaan komen .
Ikzelf heb een draad genomen en deze aan de dakgoot gemaakt lekker lang en veel ontvangst , wel een veiligheidsschakelaar er tussen ivm inslag ik wil nog wel de andere dakgoot aan de andere kant v d woning er ook op aan sluiten maar dan word een leuk klusje .
Brom kan van een buis komen eind of voedingsbuis .
Maak eerst de Elko,s maar eens klaar en post het dan maar weer.
Grt Marc :thumbsup:
Brom kan van alles zijn draadloos internet , babyfoon , Laptop, computer .
Maar kan ook bij de buren vandaan komen .
Ikzelf heb een draad genomen en deze aan de dakgoot gemaakt lekker lang en veel ontvangst , wel een veiligheidsschakelaar er tussen ivm inslag ik wil nog wel de andere dakgoot aan de andere kant v d woning er ook op aan sluiten maar dan word een leuk klusje .
Brom kan van een buis komen eind of voedingsbuis .
Maak eerst de Elko,s maar eens klaar en post het dan maar weer.
Grt Marc :thumbsup: