Radio's van 1950 tot 1970
NSF H113U
- Marc
- [Marc]
-
Minder
Meer
06 dec 2014 14:28 #48713
door Marc
Beantwoord door Marc in topic NSF H113U
Tja lezen en luisteren dan was je allang klaar geweest met de radio... offtopic
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
06 dec 2014 10:40 #48711
door Marotick
Ook de andere buizen omgewisseld voor andere maat de spanning op R38 loopt nog steeds op. Toen een tip eerder op dit draadje opgevolgd en ja hoor de afvlakcondensator wordt behoorlijk warm, te warm zelfs. Daar ga ik een andere voor zoeken.
Ik denk wel dat ik er uit ben en ik wil iedereen bedanken voor het meedenken.
Jack
Ik denk wel dat ik er uit ben en ik wil iedereen bedanken voor het meedenken.
Jack
05 dec 2014 17:55 #48701
door peter1952
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Er zijn mooie kleine elco's 47 uF 450 V. te koop, die zou je in de huls van de oude elco's kunnen aanbrengn.
Wordt de oude elco warm? Als deze veel lekstroom trekken worden ze ook warm. En ik heb laatst een keer meegemaakt dat een elco zo warm werd dat ik bijna mijn handen brandde!
Vervang anders even tijdelijk de buselco door twee losse elco's en kijk dan of alles goed gaat. Dat de anodestroom daalt komt kennelijk doordat de voedingsspanning daalt.
En heeft R38 nog wel de goede waarde? Misschien is de waarde wel te hoog geworden (hoewel ik me dat bij een draadgewonden weerstand niet kan voorstellen).
Groeten,
Peter
Wordt de oude elco warm? Als deze veel lekstroom trekken worden ze ook warm. En ik heb laatst een keer meegemaakt dat een elco zo warm werd dat ik bijna mijn handen brandde!
Vervang anders even tijdelijk de buselco door twee losse elco's en kijk dan of alles goed gaat. Dat de anodestroom daalt komt kennelijk doordat de voedingsspanning daalt.
En heeft R38 nog wel de goede waarde? Misschien is de waarde wel te hoog geworden (hoewel ik me dat bij een draadgewonden weerstand niet kan voorstellen).
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
05 dec 2014 17:20 - 05 dec 2014 17:22 #48700
door Marotick
De anodestroom van de eindbuis is 30,5 mA als de radio net begint te spelen en is 21 mA als de weerstand R38 roodheet wordt. De waarde is wat lager dan 42 mA die er eigenlijk door de anode moet lopen. De condensator staat geïsoleerd op het chassis. Ik kan alleen bedenken dat er wat aan de hand is met C1 en C2, de afvlakcondensator. Ik heb genoeg 50ufjes liggen maar als transistor jongen zijn die geen 400 Volt of meer. Ik zal een nieuwe moeten kopen. Zijn er condensatoren die ik het beste kan nemen? Ik denk aan de inbouw in de aluminium huls waar nu de 2 C's inzitten. Of is dit elders in dit forum al aan de orde geweest?
Jack
Jack
Laatst bewerkt 05 dec 2014 17:22 door Marotick.
- Marc
- [Marc]
-
Minder
Meer
05 dec 2014 16:13 #48699
door Marc
Beantwoord door Marc in topic NSF H113U
Als ik het allemaal goed lees heeft Marotick een andere voedingsbuis erin gezet en ging ie nog roder gloeien dus 100% zeker de ELKO,S vervangen dan moet het goed zijn !