Radio's van 1950 tot 1970
Revisie BX 233 U - 22
01 dec 2021 23:10 - 01 dec 2021 23:23 #93077
door peter1952
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Beantwoord door peter1952 in topic Revisie BX 233 U - 22
Dat probleem van de te hoge spanning bij het vervangen van een gelijkrichtbuis door een moderne gelijkrichtdiode doet zich ook voor als je een selenium vlakgelijkrichter door een brugcel vervangt.
Je hebt dan een serieweerstand nodig, niet alleen om de inschakelstroomstoot op te vangen, maar ook om de spanning op de juiste waarde te brengen. Heel vaak wordt dan bijvoorbeeld 100 Ohm toegepast, maar dat is veel te weinig om de spanning voldoende te verlagen.
Dat zie je ook hier: Die 120 Ohm is veel te laag. Bij 60 mA valt er maar 0,06 x 120 = 7,2 V. over die weerstand. Die moet dus een behoorlijk hogere waarde krijgen.
Ik heb daar eens een behoorlijke discussie met wijlen Huub Peters over gehad. Hij wou niet geloven dat ik er in een bepaald geval een weerstand van 390 Ohm voor nodig had. Ik kon hem toen simpel voorrekenen dat die waarde correct was.
Je kunt de zaak beter origineel laten, dan klopt alles tenminste. Aan een nieuwe UY41 is nog wel aan te komen. Als je die helemaal weg wilt hebben, zal je ook voor de gloeidraad een vervangingsweerstand moeten toepassen en die wordt ook heet!
Wat nog te proberen valt: Laat de UY41 zitten voor alleen het gloeidraadcircuit en gebruik een selenium enkelfasige vlakgelijkrichter van 75 mA of meer voor de gelijkrichting. Die hebben meer spanningsval, echter: Warm worden ze ook. Dus op een metalen vlak monteren.
Maar ik vind het wel een heel gedoe zo, alleen maar omdat je geen UY41 hebt. Zorg een andere en dan hoef je al die moeite niet te doen. Hou het lekker origineel.
Groeten,
Peter
Je hebt dan een serieweerstand nodig, niet alleen om de inschakelstroomstoot op te vangen, maar ook om de spanning op de juiste waarde te brengen. Heel vaak wordt dan bijvoorbeeld 100 Ohm toegepast, maar dat is veel te weinig om de spanning voldoende te verlagen.
Dat zie je ook hier: Die 120 Ohm is veel te laag. Bij 60 mA valt er maar 0,06 x 120 = 7,2 V. over die weerstand. Die moet dus een behoorlijk hogere waarde krijgen.
Ik heb daar eens een behoorlijke discussie met wijlen Huub Peters over gehad. Hij wou niet geloven dat ik er in een bepaald geval een weerstand van 390 Ohm voor nodig had. Ik kon hem toen simpel voorrekenen dat die waarde correct was.
Je kunt de zaak beter origineel laten, dan klopt alles tenminste. Aan een nieuwe UY41 is nog wel aan te komen. Als je die helemaal weg wilt hebben, zal je ook voor de gloeidraad een vervangingsweerstand moeten toepassen en die wordt ook heet!
Wat nog te proberen valt: Laat de UY41 zitten voor alleen het gloeidraadcircuit en gebruik een selenium enkelfasige vlakgelijkrichter van 75 mA of meer voor de gelijkrichting. Die hebben meer spanningsval, echter: Warm worden ze ook. Dus op een metalen vlak monteren.
Maar ik vind het wel een heel gedoe zo, alleen maar omdat je geen UY41 hebt. Zorg een andere en dan hoef je al die moeite niet te doen. Hou het lekker origineel.
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Laatst bewerkt 01 dec 2021 23:23 door peter1952.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Cees PA1DBA
- [Cees PA1DBA]
-
- Cees
Minder
Meer
01 dec 2021 22:24 #93076
door Cees PA1DBA
Cees- pa1dba
Beantwoord door Cees PA1DBA in topic Revisie BX 233 U - 22
Bij 60mA heb je al snel 75 volt spanningval.
dat wil je niet in een weerstand opstoken !
dat wil je niet in een weerstand opstoken !
Cees- pa1dba
01 dec 2021 20:55 #93075
door Ben
Tussen positief en negatief zit soms een donderklap.
Beantwoord door Ben in topic Revisie BX 233 U - 22
Een simpele diode heeft een veel lagere spanningval, de weerstand in serie zou rond de 120 ohm 10W moeten zijn.
Beter is toch om een nieuw buisje aan te schaffen bij b.v. www.electrontubes.nl/Voorraad/voorraadset.htm
Is betrouwbaar en verpakt het correct.
Groet, Ben
Beter is toch om een nieuw buisje aan te schaffen bij b.v. www.electrontubes.nl/Voorraad/voorraadset.htm
Is betrouwbaar en verpakt het correct.
Groet, Ben
Tussen positief en negatief zit soms een donderklap.
01 dec 2021 19:41 #93074
door Kwikfly
Beantwoord door Kwikfly in topic Revisie BX 233 U - 22
Volgende episode. Ik heb de bedrading gemaakt zoals op het schema, en de gloeidraden staan gezellig te gloeien. Eerst de voeding losgemaakt en nagezien. De UY41 gloeit, maar er komt niks uit. Kapot dus. Zo heb ik er geen in mijn reserve, dus vervang ik die tijdelijk door een stevige solidstate diode; de UY41 is een simpele diode. Over de elco C1 zou 200V moeten staan volgens het schema, maar die 200V heb ik al als mijn variac op 150V staat! (Overigens zou over C2 dan 160V moeten staan, maar die staat maar enkele volts lager dan C1). In het datasheet van de UY41 staat weinig info; heeft die een inwendige weerstand? Ok, dan een 5W weerstand van 33 ohm na de diode geprobeerd, maar dat maakt weinig verschil. Weet iemand wat daar aan de hand is? ...nog veel werk vóór die radio speelt
21 nov 2021 11:14 #92981
door Kwikfly
Beantwoord door Kwikfly in topic Revisie BX 233 U - 22
Good morning! Ik ben al een hele tijd zoet met dit ding, en dank voor alle hulp (en thanks maar ik weet van de gevaren van een U radio hoor) en de juiste schema's heb ik ook. Nu, na zoekwerk (sommige onderdelen moeten losmaken om zicht te hebben op sommige andere) heb ik wel kunnen bevestigen dat er foute 'reparaties' in zitten. Héél fout. Die afgeschermde draad waarover jij het hebt, François, die loopt van C57 naar... R34!!! Duidelijk zijn 2 verbindingen foutief verwisseld... Nu, ik wist dat dit ding een nachtmerrie zou worden. Hopelijk is dit de enige grove fout in dit radiootje. PS Ik heb er ook een discussie over op het NFOR forum. Groetjes, johan
- Francois129
- [Francois129]
-
- Na de buizentoestellen ook vintage toestellen
20 nov 2021 15:58 #92975
door Francois129
Beantwoord door Francois129 in topic Revisie BX 233 U - 22
Johan,
Ik heb wel erg scheel gekeken. C57 loopt naar pin 8 van de UABC.
Ik bedoelde pin 6 van de UL41..
Op beide plaatsen kan je een LF signaal invoeren via een “koppel” C.
Zoals Ben schrijft let met deze toestellen op.
François
Ik heb wel erg scheel gekeken. C57 loopt naar pin 8 van de UABC.
Ik bedoelde pin 6 van de UL41..
Op beide plaatsen kan je een LF signaal invoeren via een “koppel” C.
Zoals Ben schrijft let met deze toestellen op.
François