Radio's van 1950 tot 1970
Revisie BX 233 U - 22
09 dec 2021 20:08 #93148
door Ben
Tussen positief en negatief zit soms een donderklap.
Beantwoord door Ben in topic Revisie BX 233 U - 22
Mijn eerste verdachte zijn C57 of C54, mogelijk verlopen of een beetje lek.
Groet, Ben
Groet, Ben
Tussen positief en negatief zit soms een donderklap.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
08 dec 2021 21:23 #93143
door Kwikfly
Beantwoord door Kwikfly in topic Revisie BX 233 U - 22
Allright! Dus de nieuwe UY41 zit er in en mijn radiootje speelt, heel mooi zelfs, en daar ben ik niet weinig fier op. Maar perfect is het nog niet: als je aan de volumeknop dicht draait, ongeveer halfweg gaat het plots van luid naar stil en 'platter'. Moet zijn wanneer de sleper de middenaftakking passeert. Dat had ik bij mijn SBR ook; en heb niet gevonden hoe je dat verhelpt. Iemand een idee?
- Francois129
- [Francois129]
-
- Na de buizentoestellen ook vintage toestellen
02 dec 2021 16:30 #93083
door Francois129
Beantwoord door Francois129 in topic Revisie BX 233 U - 22
Mooi, de aanhouder wint!
Kijk voor het doek eens bij Ben Dijkman. Daar zal wel iets bij zijn dat beter is dan een badhanddoek in die kleur. Knoppen zou hij ook wel kunnen hebben.
François
Kijk voor het doek eens bij Ben Dijkman. Daar zal wel iets bij zijn dat beter is dan een badhanddoek in die kleur. Knoppen zou hij ook wel kunnen hebben.
François
02 dec 2021 15:24 #93082
door Bert Kn
Mvg.
Bert
Beantwoord door Bert Kn in topic Revisie BX 233 U - 22
En op zoek naar de juiste knoppen.
Mooi dat hij weer speelt.
Mooi dat hij weer speelt.
Mvg.
Bert
02 dec 2021 15:19 #93081
door Kwikfly
02 dec 2021 15:17 #93080
door Kwikfly
Het was echt wel de bedoeling om een nieuwe UY41 aan te schaffen hoor. Alleen heb ik er zo geen andere in mijn schoendoos zitten, maar wou ik toch eens verder kijken, misschien moesten er nog andere buizen vervangen worden. Bovendien, als ik zie hoe dit radiootje al misbruikt was als soldeeroefening, éérst zien dat het sowieso geen verloren zaak is.
Bon. Verder experiment leert dat met een weerstand van 170 ohm ik aardig in de buurt kom: over C1 staat nu 190V. (Dat verandert niet lineair met de spanning die ik met mijn variac opdrijf). Verbruik (na de diode) is iets minder dan 30mA. Ook eigenaardig: met die weerstand van 30 ohm gisteren stond op pin 9 van de UABC80 (anode van de triode) meer dan 100V, zou maar 60 mogen zijn volgens het schema dus dat baarde me wat zorgen. Nu staat die netjes op 59V. Maar het beste moet nog komen: er komt muziek uit! Hij werkt! YES!
Bon. Verder experiment leert dat met een weerstand van 170 ohm ik aardig in de buurt kom: over C1 staat nu 190V. (Dat verandert niet lineair met de spanning die ik met mijn variac opdrijf). Verbruik (na de diode) is iets minder dan 30mA. Ook eigenaardig: met die weerstand van 30 ohm gisteren stond op pin 9 van de UABC80 (anode van de triode) meer dan 100V, zou maar 60 mogen zijn volgens het schema dus dat baarde me wat zorgen. Nu staat die netjes op 59V. Maar het beste moet nog komen: er komt muziek uit! Hij werkt! YES!