Radio's van 1950 tot 1970
Revisie BX 233 U - 22
- Francois129
- [Francois129]
-
- Na de buizentoestellen ook vintage toestellen
Minder
Meer
04 nov 2021 19:07 #92825
door Francois129
Beantwoord door Francois129 in topic Revisie BX 233 U - 22
Hallo,
Niet meer te redden? Dat lees ik niet graag.
Zolang er geen spoelblokken defect zijn is alles, zeker van Philips, volgens mij te herstellen.
François
Niet meer te redden? Dat lees ik niet graag.
Zolang er geen spoelblokken defect zijn is alles, zeker van Philips, volgens mij te herstellen.
François
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Bergmans
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
04 nov 2021 18:37 #92824
door Kwikfly
Beantwoord door Kwikfly in topic Revisie BX 233 U - 22
hartelijk dank, ik heb alvast bijgeleerd over U buizen.
Wat het radiootje betreft, die heb ik ondertussen voorgelegd aan 'n paar mensen die er meer van kennen. Spijtig genoeg is het toestelletje blijkbaar vakkundig om zeep geholpen door de vroegere eigenaar(s). Het ding is wat wij in België "perte totale" noemen.
Spijtig. Het zag er zo'n leuk radiootje uit. Win some, lose some.
groetjes.
Wat het radiootje betreft, die heb ik ondertussen voorgelegd aan 'n paar mensen die er meer van kennen. Spijtig genoeg is het toestelletje blijkbaar vakkundig om zeep geholpen door de vroegere eigenaar(s). Het ding is wat wij in België "perte totale" noemen.
Spijtig. Het zag er zo'n leuk radiootje uit. Win some, lose some.
groetjes.
01 nov 2021 19:51 #92797
door peter1952
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Beantwoord door peter1952 in topic Revisie BX 233 U - 22
Die zwarte weerstanden zijn inderdaad NTC’s, die de inschakelstroom begrenzen. Je meet de koude weerstand en die is beduidend hoger.
Maak je geen zorgen om de originele schakeling, daar is echt wel over nagedacht. Misschien is de originele weerstand defect geraakt, die grote Vitrohm lijkt me zwaar genoeg en als de waarde klopt met het schema kun je zonder meer terugplaatsen.
Je hebt nu ook gezien dat de weerstand van een gloeidraad weer lager is in koude toestand. Er is dus nIets mis wat dat betreft met de UL41. Je ziet nu ook dat die NTC echt wel nodig is, want anders zou het schaallampje onmiddellijk sneuvelen bij het inschakelen.
De kleine NTC over het schaallampje zorgt ervoor dat de radio blijft werken als het schaallampje defect is.
Groeten,
Peter
Maak je geen zorgen om de originele schakeling, daar is echt wel over nagedacht. Misschien is de originele weerstand defect geraakt, die grote Vitrohm lijkt me zwaar genoeg en als de waarde klopt met het schema kun je zonder meer terugplaatsen.
Je hebt nu ook gezien dat de weerstand van een gloeidraad weer lager is in koude toestand. Er is dus nIets mis wat dat betreft met de UL41. Je ziet nu ook dat die NTC echt wel nodig is, want anders zou het schaallampje onmiddellijk sneuvelen bij het inschakelen.
De kleine NTC over het schaallampje zorgt ervoor dat de radio blijft werken als het schaallampje defect is.
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
01 nov 2021 18:48 #92795
door Kwikfly
01 nov 2021 18:45 #92794
door Kwikfly
Dank je! Ik zal idd een aantal vragen hebben, veelal omdat wat ik vind in de radio soms helemaal niet overeenkomt met het schema, ik zal dus iemand moeten hebben die het radiootje heeft. Maar eerst: dit is de eerste maal dat ik met U-buizen te maken heb. In deze radio staan de gloeidraden van de 6 buizen in serie. De eindbuis is een UL41. Volgens het buizenboek moet deze 100mA krijgen bij 45V. Omdat ik die eerst niet aan de gloei kreeg, keek ik naar de weerstand van de gloeidraad: ongeveer 70 ohm. Heu.... 45V op 70 ohm zetten, dat geeft... 650mA! Ok, de weerstand neemt toe als de temperatuur toeneemt, en als ik met een labovoeding de spanning langzaam opdrijf, komt uiteindelijk 100mA bij ongeveer 40V waarbij hij gezellig staat te gloeien. Maar als ik de radio inschakel? dan krijgen alle buizen toch die stroompiek? Overleven die dat?
Overigens, volgens het schema (zie volgende msg) liggen die gloeidraden aan de netspanning met een 3tal weerstanden in serie. R3 en R4 zijn resp 280 en 220(trim) ohm. De vorige eigenaar heeft hier één en ander veranderd, waarbij R3 2K4 is! (foto volgende msg) . Of is dit een soort ntc weerstand?
Overigens, volgens het schema (zie volgende msg) liggen die gloeidraden aan de netspanning met een 3tal weerstanden in serie. R3 en R4 zijn resp 280 en 220(trim) ohm. De vorige eigenaar heeft hier één en ander veranderd, waarbij R3 2K4 is! (foto volgende msg) . Of is dit een soort ntc weerstand?
31 okt 2021 20:15 #92792
door Bert Kn
Mvg.
Bert
Beantwoord door Bert Kn in topic Revisie BX 233 U - 22
Dag Peter.
Goed te horen dat het toestelletje nog steeds in je bezit is en goed werkt.
Hans.
Zelf vindt ik het nog steeds een erg leuk radiotje wat inderdaad best heel goed speelt.
Maar als het goed terecht komt heb ik er niet zoveel moeite mee het weg te doen.
Goed te horen dat het toestelletje nog steeds in je bezit is en goed werkt.
Hans.
Zelf vindt ik het nog steeds een erg leuk radiotje wat inderdaad best heel goed speelt.
Maar als het goed terecht komt heb ik er niet zoveel moeite mee het weg te doen.
Mvg.
Bert