Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

Revisie BX 233 U - 22

Meer
20 nov 2021 15:21 #92974 door Ben
Beantwoord door Ben in topic Revisie BX 233 U - 22
Wees aub erg voorzichtig met een U toestel, er staat netspanning op het chassis.
Ook met een scheidingstrafo kun je daarvan een flinke tik krijgen.
Mijn advies, NOOIT met twee handen aan een werkende radio komen en zeker geen U'tje.
Groet, Ben

Tussen positief en negatief zit soms een donderklap.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Francois129

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
20 nov 2021 13:41 #92972 door Francois129
Beantwoord door Francois129 in topic Revisie BX 233 U - 22
Johan,

Van waar komt de afgeschermde draad aan de tweede buis (UL41?).
Op welke pin van de buis komt deze toe?
Als het op pin 2 van de UL41 is dan loopt deze naar C57 en C57 loopt naar het middelste contact van de potmeter. Als je aan pin 2 komt met een schroevendraaier of met een signaalgever moet je iets horen uit de luidspreker.

Wat is de waarde van C57? Is deze nog ok?
Een signaal kan je ook aan pin 2 leggen via een zelfde “koppel” C moest C57 lek zijn.

François

Meer
20 nov 2021 09:34 #92971 door admin
Beantwoord door admin in topic Revisie BX 233 U - 22
Het schema in de NVHR bib is volgens mij het juiste. Weet niet waar jij je schema vandaan hebt.

This browser does not support PDFs. Please download the PDF to view it: Download PDF

Henk van 't Kruis

Meer
20 nov 2021 01:50 - 20 nov 2021 01:52 #92970 door Ben Dijkman
Beantwoord door Ben Dijkman in topic Revisie BX 233 U - 22
Zo te horen heb je i.d.d het verkeerde schema.
Zo lastig is het allemaal niet:
De radio is al gemaakt in de fabriek . Zoals het zit hoort het ook te zitten.
Waarom zou je dan opeens dingen moeten gaan omleggen ? Dan zouden alle alarmbellen eigenlijk al bij je moeten gaan rinkelen dat je schema niet voor dit type bedoeld is .
Ik zie nog een aantal (WIMA) c'tjes die berucht zijn omdat die na al die jaren nu eigenlijk allemaal wel  zo lek als een mandje zijn of nog erger...Ik ben nog nooit een goede Wima van dit model tegengekomen
Lijkt mij het beste dat je eens met je toestel naar iemand toegaat die ruime ervaring heeft met het repareren en goede documentatie heeft. Kan je veel van leren ,vooral wat je niet moet doen :)
Zo zijn we denk ik allemaal begonnen...ik in elk geval wel :)

Handtekening
Laatst bewerkt 20 nov 2021 01:52 door Ben Dijkman.

Meer
19 nov 2021 18:36 #92968 door Kwikfly
Beantwoord door Kwikfly in topic Revisie BX 233 U - 22
Jee, een ballast condensator? Nog nooit van gehoord! Gewoon in serie zetten ipv de weerstanden? Wat een fantastisch forum is dit toch, élke keer leer ik hier bij. Thanks Ben!
Door de aanmoedigingen ben ik weer aan dit mooie radiootje begonnen, maar het duurt niet lang vooraleer de moed me weer in de schoenen zinkt. (@ hen die deze radio bezitten:) je zou denken dat ik het verkeerde schema vastheb. Ik ben eerst begonnen bij de UABC80. Op pin 8 zit C57 en R31. C57 was fysiek kapot, dus heb ik 'm vervangen. R31 moet volgens schema 4,7M zijn... maar in de radio is dat 1M. Alvast vervangen door een 4,7M (dat zijn dus de 2 nieuwe onderdelen op de foto) en dan verder. Wat blijkt: C57 moet naar de potmeter volgens het schema, maar dat doet hij niet! Er zit een draadje aan dat naar de keuzeschakelaar gaat! Jezus, hoe kan ik nou aan een radio werken als het schema niet overeenkomt? Als hier mensen zijn die deze radio bezitten, kunnen die dat eens nakijken aub? Het gloeidraad circuit heb ik al laten werken, maar op het hele toestel durf ik  nog geen spanning zetten, daarvoor ziet ie er te slecht uit. Zie foto, en vergelijk eens met de foto op pagina 1...
Alvast bedankt voor alle hulp.
johan

Meer
18 nov 2021 18:35 #92962 door Ben
Beantwoord door Ben in topic Revisie BX 233 U - 22
Heb je voor die "rampen voeding" wel eens gezocht naar een ballast schakeling?
Zie ook nfor.nl/index.php?mode=thread&id=260673
Dit is door mij in een 208U toegepast, inclusief een zekering en werkt perfect.
In de BX233U heb je 2uF 630V nodig (2x 1uF par.), ben je gelijk van R3 en die NTC's af.
Alleen R2 blijft 160 ohm.
Groet, Ben

Tussen positief en negatief zit soms een donderklap.

Gemaakt door Kunena