Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

Niet werkende Philips FX552A

Meer
16 feb 2013 15:43 #28491 door ReseTTim
Beantwoord door ReseTTim in topic Niet werkende Philips FX552A
Ik ben zojuist naar de locale electroboer geweest. Die had helaas niks voor mijn buizenradio. Ik wilde de zogenaamde drops vervangen..

Waar kan ik die vinden?

Tim (Haarlem)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
16 feb 2013 12:41 - 16 feb 2013 13:12 #28479 door ReseTTim
de gloeilamp heb ik net gemaakt en werkte perfect. De lamp ging niet eens fel gloeien. Ik denk dat het dan nu tijd wordt voor de condensatoren te vervangen.

Afb 6 (hi-res)
Laatst bewerkt 16 feb 2013 13:12 door ReseTTim.

Meer
15 feb 2013 23:39 #28467 door Cees
Beantwoord door Cees in topic Niet werkende Philips FX552A
Hallo Tim,
De gloeilamp moet in serie met de radio.
De één pootje van de stekker komt in een kant van het stop contact, het andere
pootje verbind je met een kant van de lamp, de kant van de lamp verbind je met
de overgebleven kant van het stop contact.
Als de lamp fel brand en even later zwakker is het o.k.
Blijft de lamp op (bijna) volle sterkte branden, dan is er dus sluiting in de radio.
Het voordeel met die lamp in serie is dat je er zo voor zorgt dat er geen grote schade
aan de radio kan ontstaan.
Vr gr Cees.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: admin, ReseTTim

Meer
15 feb 2013 18:55 #28453 door admin
Beantwoord door admin in topic Niet werkende Philips FX552A
Ziet er goed uit, ff flink afstoffen, blazen, borstelen. De gele condensatoren zijn van recente datum.

Als je de radio regelmatig gaat gebruiken, dan zeker alle koppel- en ontkoppel condensatoren vervangen en de schermrooster weerstanden. Ook de voedings elco heeft waarschijnlijk aandacht nodig.

Overigens, als je nog niet zoveel ervaring hebt, varvang onderdelen dan stuk voor stuk.

FX552A

Henk van 't Kruis

Meer
15 feb 2013 18:43 - 15 feb 2013 18:52 #28450 door ReseTTim

HKruis - Admin schreef : Hallo Tim,
Nu het al gebeurt is, kun je het volgende doen. Demonteer het onderluik en kijk of je verbrande of opgezwollen onderdelen zit. Sluit de radio alsnog aan in serie met een gloeilamp van 75 watt. De radio krijgt dan de halve voedingsspanning. Gat de lamp fel branden en blijft dit, Uit schakelen en niet meer aanzetten. Gaat de gloeilamp na een korte tijd zwakker branden, heb je kans dat de elco's in de voeding weer formeren.
Gaat de lamp zwak branden, laat de radio dan zo een tijdje zo staan.

Ah dit voorbeeld wat je nu schetst had ik al gezien in een filmpje :). Ik ga is uitzoeken hoe en waar ik die lamp moet aansluiten.

HKruis - Admin schreef : verder is het zo ie zo verstandig al de zwarte condensatoren, teerknollen, te controleren of beter te vervangen door nieuwe. In dat geval is het handiger om het chassis uit te bouwen. 4 schroeven aan de onderzijde en de radio kan er naar achteren uitgehaald worden.
Meubel ziet er trouwens fraai uit.

Onderkant had ik al gecontroleerd en ziet er op eerste zicht redelijk goed uit.. op stof na.. Ik heb net snel een paar fotootjes gemaakt hoe het er nu uit ziet. links eronder zijn hi-res..

Afb 1 (hi-res)

Afb 2 (hi-res)

Afb 3 (hi-res)

Afb 4 (hi-res)

Afb 5 (hi-res)

Ik ben erg blij met de radio!
Laatst bewerkt 15 feb 2013 18:52 door ReseTTim.

Meer
15 feb 2013 18:21 #28448 door admin
Beantwoord door admin in topic Niet werkende Philips FX552A
Hallo Tim,

welkom op het forum. In principe wordt een oude buizenradio nooit direct aan de spanning gehangen als deze lang heeft stil gestaan. De kans dat er dan zaken sneuvelen is zeer groot. Je brandlucht kan duiden op en opgeblazen condensator of verbrande weerstand.

Nu het al gebeurt is, kun je het volgende doen. Demonteer het onderluik en kijk of je verbrande of opgezwollen onderdelen zit. Sluit de radio alsnog aan in serie met een gloeilamp van 75 watt. De radio krijgt dan de halve voedingsspanning. Gat de lamp fel branden en blijft dit, Uit schakelen en niet meer aanzetten. Gaat de gloeilamp na een korte tijd zwakker branden, heb je kans dat de elco's in de voeding weer formeren.

Gaat de lamp zwak branden, laat de radio dan zo een tijdje zo staan.

verder is het zo ie zo verstandig al de zwarte condensatoren, teerknollen, te controleren of beter te vervangen door nieuwe. In dat geval is het handiger om het chassis uit te bouwen. 4 schroeven aan de onderzijde en de radio kan er naar achteren uitgehaald worden.

Meubel ziet er trouwens fraai uit.

Gr. Henk

Henk van 't Kruis

Gemaakt door Kunena