Niet werkende Philips FX552A
hkruis schreef : Ik bedoel inderdaad de EX80,
De C58,C59,C81 zin condensatoren. Die kun je in de schakeling niet op waarde testen. Aan 1 kant losnemen en met een capaciteitsmeter testen. Maar je kunt gerust zijn, als die zwarte condensatoren zijn in je radio lek of ernstig verlopen. Dus het is raadzaam die allemaal te vervangen.
C58 zit 1 kant aan het chassis vast en de andere kant op knooppunt R26 en SK2
Hoi Henk,
Het zijn de elementen die ik reeds vervangen heb door gele condensatoren die je mij eerder hebt gegeven. Het zijn dus niet meer de oude drops. Alle drops zijn er al uit. (Dit zijn oude foto's van toen ik alles aan het vervangen was.)
Ik krijg dus weerstand terug op de 2 gele condensatoren naast die vernieuwde zwarte en bij de nieuwe witte.. De overige krijg ik geen weerstand op terug. Maar dat blijkt dus te kloppen volgens jou, correct?
Op eerste gezicht zie ik dus helaas niks raars, ik zit te denken aan de condensator of die EX80 dat die zijn doorgebrand. Omdat ik dus een felle flits zag.
Hoe groot is de kans dat de 2 linker zekeringen zijn doorgebrand? Ik bedoel de twee zwarte elementen in de linker hoek onder.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- hkruis
- [hkruis]
-
De C58,C59,C81 zin condensatoren. Die kun je in de schakeling niet op waarde testen. Aan 1 kant losnemen en met een capaciteitsmeter testen. Maar je kunt gerust zijn, als die zwarte condensatoren zijn in je radio lek of ernstig verlopen. Dus het is raadzaam die allemaal te vervangen.
C58 zit 1 kant aan het chassis vast en de andere kant op knooppunt R26 en SK2
admin schreef : Haal alle buizen er uit op de AZ buis Na. Universeelmeter op stand ohm en zwarte aan het chassis en met rode meten op de + aansluiting Elco's volgen en C1 draad losnemen en even los solderen, nog sluiting dan steeds wat verder C2 los en meten. Als de sluiting weg is weet je in welk deel je moet zoeken.
Met de AZ buis bedoelde je denk ik in mijn geval de EZ80 buis. Ik heb de multimeter op ohm gezet, ik kreeg bij diverse plekken een waarde terug. Volgens mij is dit wat wij willen toch?
admin schreef : Bedrading volgen en meten tot je iets los neemt en de sluiting weg is. Zo kun je de sluiting localiseren. Heel goed kijken of er niet ergens een aansluiting tegen massa(chassis) ligt, wil ook nog wel eens helpen.
C1 en C2 losgehaald en dit merkte bij de eerdere gemeten elementen niks uit.
Op dit moment hebben de volgende elementen een weerstand waarde terug gegeven rond de 2000ohm (zeg ik toch goed zo?) en hoger.
* C58 (8200pF)
* C59 (8200pF)
* C81 (47000pF)
Bovengenoemde elco's had ik al eerder vervangen. Ik had ook het idee dat een stuk draad dat door een gleuf van beneden naar boven moest het chassis aanraakte. Ik heb op het eerste gezicht het vermoeden dat die het kwaad heeft gedaan. Dit deel zat C58 aan.
Ik denk dat het slim is om die 3 á 4 elco's te veranderen (als ik ze nog vind) zodat ik het opnieuw kan pogen. Wat denken jullie wat een volgende slimme stap is?
Bedrading volgen en meten tot je iets los neemt en de sluiting weg is. Zo kun je de sluiting localiseren. Heel goed kijken of er niet ergens een aansluiting tegen massa(chassis) ligt, wil ook nog wel eens helpen.
Ook al je eigen soldeer werk bekijken.
Henk van 't Kruis
Cees schreef : Tim,
Je radio speelt in eens zo maar niet meer?
Lijkt mij dat je alles eens rustig moet na lopen.
Vooral de bedrading, daar waar je het laatst mee bezig bent geweest.
Een trafo verbrand niet zo maar.
Er moet ergens een goed meetbare dikke sluiting in zijn gekomen.
Succes en vr gr Cees.
Toen hij wel speelde had ik al die tijd een gloeilamp er tussen gehad. Waardoor hij dus niet op volle vermogen draaide. Laatste keer dat ik hem aan zette had ik een ander kattenoog ingestopt en de gloeilamp er tussenuit gehaald. Wellicht is er toen ivm de volle vermogen wat hij kreeg sluiting ontstaan. Ik ga kijken of ik het ergens kan na meten..
Je radio speelt in eens zo maar niet meer?
Lijkt mij dat je alles eens rustig moet na lopen.
Vooral de bedrading, daar waar je het laatst mee bezig bent geweest.
Een trafo verbrand niet zo maar.
Er moet ergens een goed meetbare dikke sluiting in zijn gekomen.
Succes en vr gr Cees.