Radio's van 1950 tot 1970
B8X72A_RD
08 dec 2012 18:04 #25177
door Franc
René,
Bob de bouwer had het misschien ook willen leren en uiteindelijk maar zo gelaten.
Maar als de kast verder goed is of goed op te knappen is is de rest ook interessant om aan te pakken.
Maar het is een geduldwerkje en je hebt een grote tafel nodig om het binnentwerk goed uit te kunnen stallen.
En als je gaat beginnen kun je het best eerst wat foto's maken van hoe zat het ook alweer?
En zo'n B8X is toch wel de moeite waard.
Wat de ogen betreft, die van mij zijn ook niet meer zoals 20 jaar terug.
Maar van dit soort toestellen heb ik toevallig heel vaak de snaren vervangen wat na enkele mislukkingen altijd succesvol verliep. ik gebruik vaak schildertape om de touwtjes te fixeren op de trommels.
Dat gaat er pas af als het hele koord en wijzer in orde is.
Platenspelertjes zijn ook bijzonder leuk maar die verrekte elementjes die uitgelopen zijn daar loopt het bij mij op vast.
Ik heb bv nog nooit een kristal vervangen want er moet schijnbaar iets pasta achtigs erbij om het geluid goed te krijgen.
De rest wil ik nog wel aan de praat krijgen.
Succes met je radio!
Groet Frank
Bob de bouwer had het misschien ook willen leren en uiteindelijk maar zo gelaten.
Maar als de kast verder goed is of goed op te knappen is is de rest ook interessant om aan te pakken.
Maar het is een geduldwerkje en je hebt een grote tafel nodig om het binnentwerk goed uit te kunnen stallen.
En als je gaat beginnen kun je het best eerst wat foto's maken van hoe zat het ook alweer?
En zo'n B8X is toch wel de moeite waard.
Wat de ogen betreft, die van mij zijn ook niet meer zoals 20 jaar terug.
Maar van dit soort toestellen heb ik toevallig heel vaak de snaren vervangen wat na enkele mislukkingen altijd succesvol verliep. ik gebruik vaak schildertape om de touwtjes te fixeren op de trommels.
Dat gaat er pas af als het hele koord en wijzer in orde is.
Platenspelertjes zijn ook bijzonder leuk maar die verrekte elementjes die uitgelopen zijn daar loopt het bij mij op vast.
Ik heb bv nog nooit een kristal vervangen want er moet schijnbaar iets pasta achtigs erbij om het geluid goed te krijgen.
De rest wil ik nog wel aan de praat krijgen.
Succes met je radio!
Groet Frank
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
08 dec 2012 17:50 #25175
door Rene Daemen
René Daemen
Beantwoord door Rene Daemen in topic B8X72A_RD
Hoi Frank,
Ik vind het zelf een heel lastige klus die snaartjes van een radio vervangen
daar mijn ogen ook niet al te best zijn en gepriegel gaat dat niet goed
blijf er vaak vanaf of ik doe het zo draad via de varco dan de juiste slagen
dan door het veertje iets aan trekken en fixeren met seconden lijm het gepriegel met lusjes
gaat mij niet goed af soms lukt het wel maar verspil ook wel eens wat draad
en dan jawel loopt het spul de verkeerde kant op of de knop als de aanduiding op de schaal wel klopt laat ik het zo.
bij de B8x72a heb ik niets gedaan en gewoon as is naar Henk gebracht
die maakt er weer wat moois van ja en dan schrikje hoe een vorige ijverige persoon als een bob de bouwer in heeft zitten sleutelen
Maar ik heb goed vertrouwen in het eind resultaat
Henk is daar een kei in dat heb ik al gezien aan de Capella die nu bij René R staat te pronken. gewoon een nieuw toestel het is dat we de doos niet konden vinden.
Ik houd bij wat simpeler dingen wat voor mij beter toegankelijk is.
platenspelertjes met buizen versterkertjes en de hulp er bij van onze technische mensen maken er weer wat moois van
we wachten weer verder op het verslag
Mvg René Daemen
Ik vind het zelf een heel lastige klus die snaartjes van een radio vervangen
daar mijn ogen ook niet al te best zijn en gepriegel gaat dat niet goed
blijf er vaak vanaf of ik doe het zo draad via de varco dan de juiste slagen
dan door het veertje iets aan trekken en fixeren met seconden lijm het gepriegel met lusjes
gaat mij niet goed af soms lukt het wel maar verspil ook wel eens wat draad
en dan jawel loopt het spul de verkeerde kant op of de knop als de aanduiding op de schaal wel klopt laat ik het zo.
bij de B8x72a heb ik niets gedaan en gewoon as is naar Henk gebracht
die maakt er weer wat moois van ja en dan schrikje hoe een vorige ijverige persoon als een bob de bouwer in heeft zitten sleutelen
Maar ik heb goed vertrouwen in het eind resultaat
Henk is daar een kei in dat heb ik al gezien aan de Capella die nu bij René R staat te pronken. gewoon een nieuw toestel het is dat we de doos niet konden vinden.
Ik houd bij wat simpeler dingen wat voor mij beter toegankelijk is.
platenspelertjes met buizen versterkertjes en de hulp er bij van onze technische mensen maken er weer wat moois van
we wachten weer verder op het verslag
Mvg René Daemen
René Daemen
08 dec 2012 08:33 - 08 dec 2012 08:35 #25151
door Franc
Hoi Henk,
Door schade en schande ook zelf wijzer geworden. :banghead:
Hoogst irritant als de zemnderloop net andersom is als je het toestel eindelijk klaar denkt te hebben.
Een handigheid is het wel dat de snarenloop bijna ij alle toestellen met dit type chassis hetzelfde is, alleen de lengte van de snaren kan anders zijn.
En dat zijn er nogal wat!
En het chassissoort is gemaakt van 1953 t/m 1958 als ik het goed heb.
Dan heb ik het over het mechanisch deel uiteraard.
Wel vreemd overigens dat de Philips doc's niet kloppen maar het gebeurt dus.
Nog een punt waar ik zelf wel eens mee zit: die rode stripjes onder het toetsenlok die loskomen bij demontage van het toestel.
Of ze zijn al weg of doormidden. Dan zie je dat de toetsen niet netjes tov elkaar staan.
Wat is dat eigenlijk voor materiaal, die plaatjes?
groet Frank
Door schade en schande ook zelf wijzer geworden. :banghead:
Hoogst irritant als de zemnderloop net andersom is als je het toestel eindelijk klaar denkt te hebben.
Een handigheid is het wel dat de snarenloop bijna ij alle toestellen met dit type chassis hetzelfde is, alleen de lengte van de snaren kan anders zijn.
En dat zijn er nogal wat!
En het chassissoort is gemaakt van 1953 t/m 1958 als ik het goed heb.
Dan heb ik het over het mechanisch deel uiteraard.
Wel vreemd overigens dat de Philips doc's niet kloppen maar het gebeurt dus.
Nog een punt waar ik zelf wel eens mee zit: die rode stripjes onder het toetsenlok die loskomen bij demontage van het toestel.
Of ze zijn al weg of doormidden. Dan zie je dat de toetsen niet netjes tov elkaar staan.
Wat is dat eigenlijk voor materiaal, die plaatjes?
groet Frank
Laatst bewerkt 08 dec 2012 08:35 door Franc.
- hkruis
- [hkruis]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
08 dec 2012 04:42 #25150
door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic B8X72A_RD
Frank maakte mij nog even attent op een fout in de FM schaaldraad. vergissing. :banghead: :banghead: Voor de juiste loop zie ook Topic. Het schema van Philips klopt niet.
B8X72A schaaldraad
Ik pas het nog even aan.
B8X72A schaaldraad
Ik pas het nog even aan.
- hkruis
- [hkruis]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
08 dec 2012 04:01 #25148
door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic B8X72A_RD
Pffff, Soms zit het mee en soms tegen. In dit geval zat het tegen. De schaaldraden zeten er op en alles liep lekker soepel. Tijdens het omschakelen tussen FM en MG brak de metalen draad die tussen de metalen hevel zit om de omschakeling mogelijk te maken en de handel aan de onderzijde.
Dit is de eerste keer dat ik dit tegenkom, en Philips is er vast van uitgegaan dat het ook nooit voor zou komen. Je kunt er niet bij. De draad aan de onderzijde chassis zit krap rond een nog en er door heen getrokken. Aan de boven zijde ook op een nog met een lus, die er niet af kan.
Ik moest geheel opnieuw beginnen en de plaat met de wielen verwijderen en op 1 of andere manier het geheel weer herstellen. Het is gelukt, foto's spreken voor zich, hoop ik. De laatste foto toont weer het eind resultaat. Kon wel gelijk het geheel goed reinigen.
Dit is de eerste keer dat ik dit tegenkom, en Philips is er vast van uitgegaan dat het ook nooit voor zou komen. Je kunt er niet bij. De draad aan de onderzijde chassis zit krap rond een nog en er door heen getrokken. Aan de boven zijde ook op een nog met een lus, die er niet af kan.
Ik moest geheel opnieuw beginnen en de plaat met de wielen verwijderen en op 1 of andere manier het geheel weer herstellen. Het is gelukt, foto's spreken voor zich, hoop ik. De laatste foto toont weer het eind resultaat. Kon wel gelijk het geheel goed reinigen.
05 dec 2012 22:53 #25068
door Rene Daemen
René Daemen
Beantwoord door Rene Daemen in topic B8X72A_RD
Hoi Henk,
Ik zie al dat het al grote vormen gaat aan nemen de restauratie
Hij was wel behoorlijk mishandelt in zijn radio leven
maar daar komt gelukkig verandering in
dit wordt straks weer een mooie Radio en kan straks weer op zijn eigen plekje staan de hoekbox van Hi-Q set de hoge tonen kaatsen dan tegen de muren
Ik wacht het vervolg weer af van het verslag.
Mvg René Daemen
Ik zie al dat het al grote vormen gaat aan nemen de restauratie
Hij was wel behoorlijk mishandelt in zijn radio leven
maar daar komt gelukkig verandering in
dit wordt straks weer een mooie Radio en kan straks weer op zijn eigen plekje staan de hoekbox van Hi-Q set de hoge tonen kaatsen dan tegen de muren
Ik wacht het vervolg weer af van het verslag.
Mvg René Daemen
René Daemen