Skip to main content
Algemeen

was de demo hifi?

Meer
04 apr 2011 21:04 - 04 apr 2011 21:09 #3378 door peter1952
Beantwoord door peter1952 in topic Re: was de demo hifi?
Ik heb deze versterkers bij de eigenaar een week eerder thuis gehoord met alleen de grote en kleine Peavy zuilen erop en daar klonk het echt geweldig. Mooi strak laag en goed hoog dat echt niet schel klonk.
Ik merk echt bij sommigen dat die een aversie hebben tegen PA versterkers, dat is echt niet nodig.
En alleen op de cijfertjes of grafieken afgaan zegt ook niet alles. Er zijn en waren versterkers met prachtige cijfers die zeer teleurstellend klonken, maar ook versterkers die perfect klonken maar met tegenvallende cijfers.

Maar het klonk in elk geval veel en veel beter dat die moderne PA installaties met hun zwaar bonkende bassen en scherpe hoge tonen en weggedraaid middengebied. En telt de akoestiek van de ruimte ook niet mee?

Wat die kwikdampers betreft: Die zijn later door Philips zelf vervangen. Kwikdampers geven enorme pieken in de voedingsspanning en staan berucht om hun storing. Denk erom dat die enorm is als die versterkers in bijv. een stadion vol belast worden en de stroom bij 3200 V. 600 mA. is. En wat te denken van de levensduur van die buizen?

En zeg nou zelf: Die versterkers zijn niet bedoeld om "kritische" muziek te draaien.

Al was de weergave dan misschien niet volmaakt, het was in mijn ogen zeer geslaagd.
Er was een hoop sjouwwerk voor nodig: We zijn de hele zaterdagavond bezig geweest met opbouwen.

Compliment verdient ook Hoenderdaal die ons die avond goed verzorgd heeft.

Met vriendelijke groet,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Laatst bewerkt 04 apr 2011 21:09 door peter1952. Reden: Taalfouten
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Martin, Rene Daemen
Onderwerp is gesloten.
Meer
04 apr 2011 16:54 #3368 door NGG
Beantwoord door NGG in topic Re: was de demo hifi?
Wat kan ik er nog voor zinnigs aan toevoegen?

Toegegeven, de speakers hadden beter gekund. Het hoog werd soms erg schel.
Wel viel me op dat de versterkers het geluidsbeeld mooi groot en breed neerzette. Het overbekende Fuga 565 van Bach door Marie Claire Alain gespeeld klonk (in mijn ogen, oren meer) zeer indrukwekkend en mooi. Je hoorde haast de geweldige luchtverplaatsing in de hele lage registers. En een geluidsdruk die je thuis dus niet haalt. Wel wel bijvoorbeeld bij het orgel in de Oude Kerk in Amsterdam. Om een voorbeeld te noemen. In Hoenderdael was het op dat moment even de Oude Kerk.
Ook Johnny Cash's Deliah en the Beast in me van de eerste American Recordings lp(!) klonk geweldig. Hij zat daar gewoon live te spelen en zingen.
Mij viel inderdaad op dat acoustische muziek beter klonk op niet te luid volume. De power cd demo's van Jan waren niet zozeer bedoeld om de muzikale kwaliteiten te laten horen, als wel de lampen te zien oplichten. Bruut testosteron vertoon dus. Spektakel dus. Niets mis mee. Hoorde er ook bij.
Ik weet zeker dat de versterkers veel hifi potentie in zich hebben, mits voorzien van goede weergevers. Dat die voor een gemiddelde zaal als dit met niet meer dan 200W gevoed worden uit de versterkers maakt niet uit.
Wellicht dat een nog betere voorversterker nog meer details kan laten horen, hoewel de Sintak al boven het gemiddelde uitkomt. Misschien een Audio Research??
Daarin geef ik RR gelijk. De subtiele details waren vaak niet hoorbaar, terwijl ik die hier wel degelijk hoor.

Tenslotte:
Het is niet zo dat dat de gehele tijd de set op vol vermogen draaide zoals sommigen doen geloven. Dat is beslist niet waar. Anders zouden wij (de DJ's) dat niet uren lang hebben volgehouden!!!
De finale van Tchajkovki's 4e symfonie kon niet verder dan de 12 uur stand van de volumeknop, terwijl bijv. Cash makkelijk tot 13 uur kon en nog aanvaardbaar voor de oren klonk.
Ligt dus ook aan de soort muziek.

Waar het ons primair om te doen was: de machtige EI6471's niet alleen visueel demonstreren, maar ook laten horen met o.a. mooi vinyl. Niemand verwachtte een High-end demo. Daarvoor moet je naar andere gelegenheden.
Dat de opzet desondanks geslaagd mag worden genoemd, is evident.
Zelfs dat een gerenommeerd vakblad als Elector een (razend enthousiaste) redacteur stuurde zegt genoeg over de het unieke ervan.
Een principe afspraak is gemaakt om eind van het jaar daar een demo te geven voor de lezers van het blad.

Max Ramali
Nederlands Grammofoon Genootschap
www.grammofoon.com
De volgende gebruiker (s) zei dank u: René R
Onderwerp is gesloten.
Meer
04 apr 2011 15:12 #3365 door Rene Daemen
Beantwoord door Rene Daemen in topic Re: was de demo hifi?
De kwikdamp gelijkrichters waren niet zo best
gaven een orustig geluidsbeeld en ook de meters vaoor de ruststroom waren niet constant
zelfs enkele buizen hadden een korte levensduur
vandaar dat philips voor de betrouwbaarheid met de modificatie kwam met diodes en weerstanden
op pertinax modullen die zo in de buisvoet passen
die twee blauwende kwik dampers waren ook spectaculair
maar als je het floepende flitsen door de speakers hoort is dat ook niet mooi
Mvg René D

René Daemen
Onderwerp is gesloten.
  • René R
  • [René R]
  • Onderwerp Auteur
Meer
04 apr 2011 14:10 - 04 apr 2011 14:34 #3361 door René R
Beantwoord door René R in topic Re: was de demo hifi?
Een criticaster is iemand die voortdurend kritiek levert over een bepaald onderwerp.
Dat is hier niet aan de orde, dus wordt het woord verkeerd gebruikt.

Zelf vond ik het ook niet zo mooi, indrukwekkend zeker, maar voor mij is de term
spectaculair juist deels in negatieve zin bedoeld. Ik zei dat tijdens de demo ook al.
Zeker bij klassiek en jazz is de term spectaculair niet goed van toepassing.
Beide muzieksoorten vragen juist niet om spektakel. Maar om subtiliteit, intimiteit en
emotie. Zelfs als het een groot ensemble is. We hebben het dan ook altijd over akoestische
instrumenten en moet elektronisch vernuft zoals bij popmuziek vermeden worden.
Ook een orgel is een akoestisch instrument en bij de weergave zaterdag ontbrak dat ten ene
male. Dat was mijn bezwaar. En om dat gemis te compenseren gaat men juist zo hard mogelijk
draaien. Nou, dat hebben we geweten.... ;)
Wat dat betreft was die ene plaat die ik er bij haalde een beetje tricky, want bij een
dergelijke opname valt een dergelijke installatie juist een beetje door de mand.
Ook de opmerking van John Hupse vond ik wel frappant:
de Philips DCG4/1000G kwikdampgelijkrichters kunnen gewoon worden gebruikt in deze versterkers. Tijdens de voorbereiding van de demo bleek echter dat het gebruik van dit type gelijkrichter tot bepaalde bijgeluiden leidt tijdens de weergave. En de huidige eisen aan een PA installatie in dit opzicht liggen wat hoger dan in 1956.
Waarschijnlijk was dit ook voor Philips de belangrijkste reden om de kwikbuizen later te vervangen door een aantal BY100 silicium diodes.

Kortom, de versterkers moesten aangepast worden om ze enigszins te laten lijken op hifi weergave.
En dat is bij de demo in ieder geval niet erg gelukt. Bij de eigenaar thuis is dat waarschijnlijk heel anders.
Op de borden stond ook 1000 watt demonstratie, hetgeen totaal niet waar was. Ik heb nergens
zien staan dat het aanhoren "beperkt" bleef tot 150 watt. Of dat dit wellicht juist een
voordeel was. Wellicht had er moeten staan "uitgangsvermogen van deze versterkers maximaal
1000 watt". Iets dergelijks vermeldde Philips ook bij de AG9007 eindversterker (uitgangsvermogen
maximaal 65 watt, staat er bij de oorspronkelijke omschrijvingen).
De fraaie versterkers met aanverwante zaken hadden dus de nodige aanpassingen nodig om te
voldoen aan de eisen waar ze op dat moment (de demo) voor bedoeld waren.
Niks mis mee, maar we moeten wel realistisch blijven.
Mensen die veel ervaring hebben met het luisteren naar akoestische muziek zoals jazz en klassiek
(ik beschouw me daar in alle bescheidenheid wel onder) kennen de kleuringen en de
emoties in die muziek maar al te goed. De demo voldeed daar gewoon niet aan.
Dus maakt men er een spectaculaire demo van, wat bij veel muzieksoorten nu juist niet de
bedoeling is. Bij popmuziek wordt dat een heel ander verhaal en daar was de getoonde
installatie op dat moment prima geschikt voor.
Maar voor heren die thuis gewend zijn om de basweergave op maximaal te zetten en liefst de
loudness ook permanent aan hebben staan kan ik me voorstellen dat zij het zaterdag een
mooi geluid vonden. ;) ;) ;)

Dat neemt beslist niet weg dat de demo zeer gewaardeerd werd en alle moeite die de
organisatoren zich getroosten, zeker ook de eigenaar van de spullen, in ieder geval door
velen zeer gewaardeerd werd. Het bleef een unieke ervaring.
Maar dat hoeft niet garant te staan voor een doorslaand 100 procent succes.

:smilythumb:
RR
Bijlagen:
Laatst bewerkt 04 apr 2011 14:34 door René R.
Onderwerp is gesloten.
Meer
04 apr 2011 13:58 - 05 apr 2011 18:25 #3360 door Rene Daemen
Nico

het ging niet continue keihard
eerst luisteren dan oordelen dan kan men zeker in een draad mee discussiëren
van een foto kan je toch ook niet zeggen als je een auto ziet kun je toch ook niet zeggen rijd voor geen meter
omdat je nooit meegereden heb
kritiek leveren kan maar wel de moeite nemen om de demo bij te wonen een enkele heeft wel de moeite genomen
om te komen kijken.Maar om van te voren de boel af te branden?
zelfs al reacties gehad van de schrijver van Electuur het electronicablad vond dit fenominaal

René Daemen
Laatst bewerkt 05 apr 2011 18:25 door Marcel L.
Onderwerp is gesloten.
Meer
04 apr 2011 13:46 #3359 door Rene Daemen
Het geluid was echt spectaculair
vooral de CD met kerkorgel kreeg ik kippevel van in positieve zin natuurlijk
niet dat ik een fan van klassiek en orgel ben klassiek heb ik geen ballen verstand van
moet op de hoes kijken wie het is als ik voor iemand zou moeten draaien.
Maar een neef van mij speelde kerkorgel en was er liefhebber van
Als hij nog leefde had hij dit echt spectaculair gevonden
vooral als echte liefhebber ervan
ook de orgel passage van DC Lewis Mijn Gebed krijg ik al kippenvel ook omdat het vlak bij mijn tante is opgenomen in de kerk in Arnhem.
bepaalde muziek zal zich ook niet voor lenen maar dat heb je ook met de hedendaagse versterkers wel.
Ben zeker benieuwd deze set op de IMF te horen maar zeker zal dat prachtig klinken.

René D

René Daemen
Onderwerp is gesloten.
Gemaakt door Kunena