Algemeen
was de demo hifi?
05 apr 2011 17:10 #3415
door Laurens
.
Beantwoord door Laurens in topic Re: was de demo hifi?
Och, vermogens, vermogens...
Kort maar krachtig: 1kw is teveel voor thuis, maar of een groot vermogen onzin is, hangt compleet van je speaker af.
Waarom?
De AR2ax speakers kunnen een prachtig geluid neerzetten, maar voor de klappen op een drumstel of pauk (of beter: een complete big band oid) heb je flink wat vermogen nodig om ze onder controle te houden. 25w is niets in deze speakers, dan kom je gewoon geluidsdruk te kort voor een realistische weergave van een drumstel
Met 40w begint het al wat te worden. De 100w oostduitse PA versterker doet 't helemaal goed maar klinkt zelf wat detail en dynamiekloos.
Een andere set speakers, tannoy titans, komen met 25w al helemaal tot hun recht. Zelfs met een single ended EL84 versterkertje kan je ze goed aansturen.
Om weer op PA terug te komen: ik heb meerdere malen het genoegen gehad om Altec Lansing VOTT theaterspeakers te kunnen beluisteren in een huiskamersituatie. Die dingen zijn ongeveer 100w belastbaar. Met 50 of 70w uit een huiskamerversterker was het hardste geluid op de luisterplek 114dB - gigantisch hard, bijna pijnlijk. De AR2ax speakers zouden met datzelfde vermogen een lekker stevig geluid neer zetten, maar beslist niet zo hard dat je er van zou gaan rennen - je zou er nog aangenaam naar kunnen luisteren.
De VOTT's klinken zeer dynamisch. Een trommelslag heeft een heel scherpe piek, alsof je daadwerkelijk naar een drumstel live luistert. Er zijn maar weinig huiskamerspeakers die dat net zo goed doen.
Wat platen betreft: Record Industries kan tegenwoordig tegen de 70dB SNR behalen. De techniek heeft niet stil gestaan.
Kort maar krachtig: 1kw is teveel voor thuis, maar of een groot vermogen onzin is, hangt compleet van je speaker af.
Waarom?
De AR2ax speakers kunnen een prachtig geluid neerzetten, maar voor de klappen op een drumstel of pauk (of beter: een complete big band oid) heb je flink wat vermogen nodig om ze onder controle te houden. 25w is niets in deze speakers, dan kom je gewoon geluidsdruk te kort voor een realistische weergave van een drumstel
Met 40w begint het al wat te worden. De 100w oostduitse PA versterker doet 't helemaal goed maar klinkt zelf wat detail en dynamiekloos.
Een andere set speakers, tannoy titans, komen met 25w al helemaal tot hun recht. Zelfs met een single ended EL84 versterkertje kan je ze goed aansturen.
Om weer op PA terug te komen: ik heb meerdere malen het genoegen gehad om Altec Lansing VOTT theaterspeakers te kunnen beluisteren in een huiskamersituatie. Die dingen zijn ongeveer 100w belastbaar. Met 50 of 70w uit een huiskamerversterker was het hardste geluid op de luisterplek 114dB - gigantisch hard, bijna pijnlijk. De AR2ax speakers zouden met datzelfde vermogen een lekker stevig geluid neer zetten, maar beslist niet zo hard dat je er van zou gaan rennen - je zou er nog aangenaam naar kunnen luisteren.
De VOTT's klinken zeer dynamisch. Een trommelslag heeft een heel scherpe piek, alsof je daadwerkelijk naar een drumstel live luistert. Er zijn maar weinig huiskamerspeakers die dat net zo goed doen.
Wat platen betreft: Record Industries kan tegenwoordig tegen de 70dB SNR behalen. De techniek heeft niet stil gestaan.
.
Onderwerp is gesloten.
05 apr 2011 16:58 #3414
door Johannes
Beantwoord door Johannes in topic Re: was de demo hifi?
Hallo Huub,
Jammer dat je zondag niet in Driebergen was, daar gingen bijna de ruiten uit de zaal.
Ik heb er van genoten en ik vond het niet eens HiFi, maar wel erg indrukwekkend!
Dus René D., je had wel gelijk; eerst horen en dan geloven
.
Mvg - Hans
Jammer dat je zondag niet in Driebergen was, daar gingen bijna de ruiten uit de zaal.
Ik heb er van genoten en ik vond het niet eens HiFi, maar wel erg indrukwekkend!
Dus René D., je had wel gelijk; eerst horen en dan geloven
Mvg - Hans
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Rene Daemen
Onderwerp is gesloten.
- René R
- [René R]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
05 apr 2011 16:04 - 05 apr 2011 16:17 #3410
door René R
Beantwoord door René R in topic Re: was de demo hifi?
Hoi
Ik schreef dat muziek dynamiek heeft en niet de versterker en de luidsprekers,
zoals vaak beweert wordt.
Daarnaast moet dynamiek niet overdreven worden, want het wordt beperkt door de drager.
Het moet zelfs beperkt worden. Een plaat kan niet onbeperkt gesneden worden, iets meer dan
56 dB.
Maar dat heeft niets met watts te maken.
Als mensen over een installatie praten en van 50 naar 100 watt gaan, roepen ze al gauw
dat de dynamiek zo geweldig beter wordt. Dat is echt onzin.
"Hoe minder ruis ook in een plaat, hoe meer dynamiek".
Dynamiek is het verschil in decibels van wat we net kunnen horen tot het sterkste signaal
wat kan worden vastgelegd.
Groet
René (R)
Ik schreef dat muziek dynamiek heeft en niet de versterker en de luidsprekers,
zoals vaak beweert wordt.
Daarnaast moet dynamiek niet overdreven worden, want het wordt beperkt door de drager.
Het moet zelfs beperkt worden. Een plaat kan niet onbeperkt gesneden worden, iets meer dan
56 dB.
Maar dat heeft niets met watts te maken.
Als mensen over een installatie praten en van 50 naar 100 watt gaan, roepen ze al gauw
dat de dynamiek zo geweldig beter wordt. Dat is echt onzin.
"Hoe minder ruis ook in een plaat, hoe meer dynamiek".
Dynamiek is het verschil in decibels van wat we net kunnen horen tot het sterkste signaal
wat kan worden vastgelegd.
Groet
René (R)
Laatst bewerkt 05 apr 2011 16:17 door René R.
Onderwerp is gesloten.
05 apr 2011 15:34 #3409
door NGG
Max Ramali
Nederlands Grammofoon Genootschap
www.grammofoon.com
Beantwoord door NGG in topic Re: was de demo hifi?
Lieden die over dynamiek
beginnen moet men sowieso al enigszins wantrouwen
Met deze stelling van RR ben ik het niet helemaal eens. Er moet wel degelijk dynamiek in muziek zitten. Anders klinkt het vlak en iel. Een paukslag bijv. moet krachtig en vooral ook snel weergegeven kunnen worden.
Vinyl heeft natuurijk een beperkter dynamisch bereik vergeleken met een cd. Hoe minder ruis ook in een plaat, hoe meer dynamiek. Vandaar dat de toendertijd (dure) Japanse persingen op ruisarm vinyl zo goed klonken.
Uiteraard moet een versterker wel genoeg adem hebben om dynamiek te kunnen geven.
In mijn ogen is dynamiek een belangrijke factor in het luistergenot.
beginnen moet men sowieso al enigszins wantrouwen
Met deze stelling van RR ben ik het niet helemaal eens. Er moet wel degelijk dynamiek in muziek zitten. Anders klinkt het vlak en iel. Een paukslag bijv. moet krachtig en vooral ook snel weergegeven kunnen worden.
Vinyl heeft natuurijk een beperkter dynamisch bereik vergeleken met een cd. Hoe minder ruis ook in een plaat, hoe meer dynamiek. Vandaar dat de toendertijd (dure) Japanse persingen op ruisarm vinyl zo goed klonken.
Uiteraard moet een versterker wel genoeg adem hebben om dynamiek te kunnen geven.
In mijn ogen is dynamiek een belangrijke factor in het luistergenot.
Max Ramali
Nederlands Grammofoon Genootschap
www.grammofoon.com
Onderwerp is gesloten.
05 apr 2011 11:56 - 05 apr 2011 11:58 #3398
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Re: was de demo hifi?
iedereen kan wel wat naar mij toeroepen
Van indianen verhalen Maar ik spreek
van destijdse ondervinding .
En geloof mij maar die celestion luitsrekers die ik
Gebruikten dat waren de G typens die kunnen in hun Upy
250.Watt verdragen Ja de losse luitspreker Deze ziojn net
Zoo groot als een reseve wiel van bvb een auto met een
magneet zoo groot als een kookpan als motor ,Daze
Luitspreker kosten destijs zeker 900,gulden .ik heb deze
gebruikt gekocht . de luitsprekers bezitten ook een rubberen
rand . Ik gebruikte daar ook meer luitsprekers in de kast .
Mijn zoon heeft er mee gediscot .Nou de ramen gingen er zoowat
Uit het gebouw .Maar mooi geluid. Huub : prima :
Van indianen verhalen Maar ik spreek
van destijdse ondervinding .
En geloof mij maar die celestion luitsrekers die ik
Gebruikten dat waren de G typens die kunnen in hun Upy
250.Watt verdragen Ja de losse luitspreker Deze ziojn net
Zoo groot als een reseve wiel van bvb een auto met een
magneet zoo groot als een kookpan als motor ,Daze
Luitspreker kosten destijs zeker 900,gulden .ik heb deze
gebruikt gekocht . de luitsprekers bezitten ook een rubberen
rand . Ik gebruikte daar ook meer luitsprekers in de kast .
Mijn zoon heeft er mee gediscot .Nou de ramen gingen er zoowat
Uit het gebouw .Maar mooi geluid. Huub : prima :
Laatst bewerkt 05 apr 2011 11:58 door Huub.
Onderwerp is gesloten.
- René R
- [René R]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
05 apr 2011 09:32 #3394
door René R
Beantwoord door René R in topic Re: was de demo hifi?
Dat is waar Huub.
Daar zijn die versterkers inderdaad oorspronkelijk
voor gemaakt en bedoeld. Dat geldt voor de hele EL serie van Philips.
Genoemde versterkers waren voor een voetbalstadion bedoeld.
Maar dan is het heden ten dage zeker leuk om er mee te experimenteren
met de bedoeling hifi zoveel mogelijk er mee te benaderen.
Maar we moeten er geen indianenverhalen van maken. :lachuh:
:thumbsup:
René (R)
Daar zijn die versterkers inderdaad oorspronkelijk
voor gemaakt en bedoeld. Dat geldt voor de hele EL serie van Philips.
Genoemde versterkers waren voor een voetbalstadion bedoeld.
Maar dan is het heden ten dage zeker leuk om er mee te experimenteren
met de bedoeling hifi zoveel mogelijk er mee te benaderen.
Maar we moeten er geen indianenverhalen van maken. :lachuh:
:thumbsup:
René (R)
Onderwerp is gesloten.