Algemeen
brom in buizenversterkers
Minder
Meer
11 mrt 2011 03:06 - 11 mrt 2011 03:07 #2685
door Ouwe Schipper
Beantwoord door Ouwe Schipper in topic Re: brom in buizenversterkers
....en als onze katers enkele stukjes rauw vlees hebben gekregen beginnen ze ook flink te brommen (tegen elkaar) :woohoo: :woohoo:
Daar heb ik nog geen schakeling tegen gevonden
Nico
Daar heb ik nog geen schakeling tegen gevonden
Nico
Laatst bewerkt 11 mrt 2011 03:07 door Ouwe Schipper.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
10 mrt 2011 22:35 - 10 mrt 2011 22:35 #2684
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Re: brom in buizenversterkers
De versterker als zoodanig zonder aansluitingen van
Componenten Zijn ook heel redelijk stil.
Dit gaat nu alleen bedoelt Dyn elementen En met HIFI
wil ik het liever stil hebben .Want als men dan ook
Nog zware bas luitspreker boxen aan sluit nou dan is
Het helemaal goed merkbaar en de bass regelaar behoorlijk
Inzet . radio,s brommen soms wel iets maarja de afvlakking
Armoede ouderdom ?? Koppel C.s Net stekker verkeertom Huub
Componenten Zijn ook heel redelijk stil.
Dit gaat nu alleen bedoelt Dyn elementen En met HIFI
wil ik het liever stil hebben .Want als men dan ook
Nog zware bas luitspreker boxen aan sluit nou dan is
Het helemaal goed merkbaar en de bass regelaar behoorlijk
Inzet . radio,s brommen soms wel iets maarja de afvlakking
Armoede ouderdom ?? Koppel C.s Net stekker verkeertom Huub
Laatst bewerkt 10 mrt 2011 22:35 door Huub.
Minder
Meer
10 mrt 2011 22:23 #2683
door John Hupse
Beantwoord door John Hupse in topic Re: brom in buizenversterkers
>>>Geeft een buizenversterker, al dan niet in een radio, altijd wel ergens
een (hopelijk zo weinig mogelijke) brom?
Je geeft het zelf al aan, brom (en ruis) zijn ongemakken die bij versterkers altijd op de achtergrond aanwezig zijn. Maar als technisch alles goed gaat is het zo weinig dat je het bij een normale luisterafstand niet hoort.
Hoorbare brom komt nog het vaakst voor bij zelfbouw versterkers, dit heeft meestal te maken met gebreken in de afscherming en de bedrading.
Bij fabrieksmatig geproduceerde kwaliteitsversterkers wordt de brom meestal wel voldoende onderdrukt. Bij radiotoestellen is dit helaas niet altijd het geval.
Er bestaan normen voor het bromniveau, wanneer de brom van een eindversterker minder is dan -90 dBwatt neemt men aan dat de brom niet meer hoorbaar is.
Buizenversterkers uit de jaren '50 halen zo'n laag bromniveau niet, wanneer je je oor op de speaker legt zal je dus altijd wel een restje brom kunnen horen.
De eisen die men stelt op het gebied van brom (en ruis) zijn duidelijke hoger geworden na de introductie van de CD speler in 1982. Deze geluidsbron heeft een stoorniveau dat minimaal 90 dB onder het signaalniveau ligt, waardoor de eisen aan de rest van de installatie navenant zijn toegenomen. Een grammofoonplaat, of een bandrecorder, haalt dit soort cijfers gewoon niet. Is wat mij betreft ook niet zo nodig. Het grootste voordeel van een CD vind ik het gebruiksgemak.
een (hopelijk zo weinig mogelijke) brom?
Je geeft het zelf al aan, brom (en ruis) zijn ongemakken die bij versterkers altijd op de achtergrond aanwezig zijn. Maar als technisch alles goed gaat is het zo weinig dat je het bij een normale luisterafstand niet hoort.
Hoorbare brom komt nog het vaakst voor bij zelfbouw versterkers, dit heeft meestal te maken met gebreken in de afscherming en de bedrading.
Bij fabrieksmatig geproduceerde kwaliteitsversterkers wordt de brom meestal wel voldoende onderdrukt. Bij radiotoestellen is dit helaas niet altijd het geval.
Er bestaan normen voor het bromniveau, wanneer de brom van een eindversterker minder is dan -90 dBwatt neemt men aan dat de brom niet meer hoorbaar is.
Buizenversterkers uit de jaren '50 halen zo'n laag bromniveau niet, wanneer je je oor op de speaker legt zal je dus altijd wel een restje brom kunnen horen.
De eisen die men stelt op het gebied van brom (en ruis) zijn duidelijke hoger geworden na de introductie van de CD speler in 1982. Deze geluidsbron heeft een stoorniveau dat minimaal 90 dB onder het signaalniveau ligt, waardoor de eisen aan de rest van de installatie navenant zijn toegenomen. Een grammofoonplaat, of een bandrecorder, haalt dit soort cijfers gewoon niet. Is wat mij betreft ook niet zo nodig. Het grootste voordeel van een CD vind ik het gebruiksgemak.
10 mrt 2011 22:19 - 10 mrt 2011 22:21 #2682
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Re: brom in buizenversterkers
Ik heb wel eens meegemaakt zoodra men de metalen kap op
de versterker plaatst .Dan was er een behoorlijken brom
aanwezig , toen heb ik met een metalen schotje de voeding
afgeschermt en het was weg .Ik denk dat het in zij geheel
Gaat Kringen .Vergeet de smoorspoel ook niet het is beter
Deze onder in de kast te doen ,ook buis kapjes zijn nog wel
eens goed op de voorversterker buis , Huub
de versterker plaatst .Dan was er een behoorlijken brom
aanwezig , toen heb ik met een metalen schotje de voeding
afgeschermt en het was weg .Ik denk dat het in zij geheel
Gaat Kringen .Vergeet de smoorspoel ook niet het is beter
Deze onder in de kast te doen ,ook buis kapjes zijn nog wel
eens goed op de voorversterker buis , Huub
Laatst bewerkt 10 mrt 2011 22:21 door Huub.
- hkruis
- [hkruis]
-
Minder
Meer
10 mrt 2011 22:14 #2681
door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Re: brom in buizenversterkers
Mee eens, Ouwe, trouwens de voedingstrafo staat zelf ook nog wel te brommen: dankdankda
Minder
Meer
10 mrt 2011 21:57 #2680
door Ouwe Schipper
Beantwoord door Ouwe Schipper in topic Re: brom in buizenversterkers
De gloeidraad van een radiobuis
Is niet altijd volkomen "veldvrij" gewikkeld. Dat resulteert in een magnetisch veld op de plek waar een buis daar het gevoeligst voor is: tussen kathode en stuurrooster. Bij wisselstroom voeding is dat dus een wisselveld en dat ga je horen. In werkelijk gevoelige schakelingen wordt daarom de gloeidraad met DC gevoed
De rest van de schakeling (voedingsspanning en afscherming) is natuurlijk de verantwoording van de ontwerper
N.
Is niet altijd volkomen "veldvrij" gewikkeld. Dat resulteert in een magnetisch veld op de plek waar een buis daar het gevoeligst voor is: tussen kathode en stuurrooster. Bij wisselstroom voeding is dat dus een wisselveld en dat ga je horen. In werkelijk gevoelige schakelingen wordt daarom de gloeidraad met DC gevoed
De rest van de schakeling (voedingsspanning en afscherming) is natuurlijk de verantwoording van de ontwerper
N.