Algemeen
brom in buizenversterkers
- René R
- [René R]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
12 mrt 2011 18:29 - 12 mrt 2011 18:29 #2737
door René R
Beantwoord door René R in topic Re: brom in buizenversterkers
Hoi Peter
Dank voor je reactie en welkom terug trouwens
Toch was bij de test met jouw exemplaar die je na die van mij
gereviseerd hebt ook een (zij het mindere) zoem aanwezig.
Het zou dus een structureel probleem kunnen zijn.
Ik ben benieuwd hoe het straks met de andere set gaat.
Groet
René (R)
Dank voor je reactie en welkom terug trouwens
Toch was bij de test met jouw exemplaar die je na die van mij
gereviseerd hebt ook een (zij het mindere) zoem aanwezig.
Het zou dus een structureel probleem kunnen zijn.
Ik ben benieuwd hoe het straks met de andere set gaat.
Groet
René (R)
Laatst bewerkt 12 mrt 2011 18:29 door René R.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
12 mrt 2011 18:23 #2736
door peter1952
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Beantwoord door peter1952 in topic Re: brom in buizenversterkers
Interressante discussie over dat gebrom.
Ik maak meteen van de gelegenheid gebruik om te melden dat ik bijna niet (meer) op het forum ben vanwege niet nader
beschreven problemen, maar domweg omdat ik even andere prioriteiten heb.
Maar even over die brom:
U-toestellen hebben bijv. de naam veel brom te produceren. Vaak is dat ook zo, maar ik kwam er op een gegeven moment
achter dat in veel gevallen de bus van de afvlakelco's vaak onvoldoende contact maakt met het chassis. Het blijkt dat
een overgangsweerstand van enkele Ohms al voldoende is voor een sterk verhoogd bromniveau.
Ik heb de laatste tijd veel U-toestellen nagenoeg bromvrij kunnen krijgen door het raakvlak van de elcobus met het
chassis goed schoon te maken.
Ik reviseer zeer regelmatig versterkers voor Jukeboxen en de meeste zijn na een grondige revisie volkomen bromvrij.
Buizenversterkers kunnen in principe volkomen stil zijn.
Het brommetje (meer een zoemtoon) in de AG9006 van René R. is kennelijk een gebrek aan afscherming.
Dit verschijnsel heb ik bij meerdere (Philips) versterkers meegemaakt.
Dat een versterker met een MD ingang zonder aangesloten platenspeler niet bromt en met platenspeler wel, duidt naar
mijn idee op een probleem met een onvoldoende afgeschermde kabel en/of element.
Eigenlijk moet men het metalen frame van de platenspeler apart aarden aan de versterker en niet via de kabel naar de
versterker. Verder kan het element ook brom oppikken van een trafo in de buurt.
Dat buizenversterkers per definitie last hebben van brom, hoeft volgens mij niet.
Groeten,
Peter
Ik maak meteen van de gelegenheid gebruik om te melden dat ik bijna niet (meer) op het forum ben vanwege niet nader
beschreven problemen, maar domweg omdat ik even andere prioriteiten heb.
Maar even over die brom:
U-toestellen hebben bijv. de naam veel brom te produceren. Vaak is dat ook zo, maar ik kwam er op een gegeven moment
achter dat in veel gevallen de bus van de afvlakelco's vaak onvoldoende contact maakt met het chassis. Het blijkt dat
een overgangsweerstand van enkele Ohms al voldoende is voor een sterk verhoogd bromniveau.
Ik heb de laatste tijd veel U-toestellen nagenoeg bromvrij kunnen krijgen door het raakvlak van de elcobus met het
chassis goed schoon te maken.
Ik reviseer zeer regelmatig versterkers voor Jukeboxen en de meeste zijn na een grondige revisie volkomen bromvrij.
Buizenversterkers kunnen in principe volkomen stil zijn.
Het brommetje (meer een zoemtoon) in de AG9006 van René R. is kennelijk een gebrek aan afscherming.
Dit verschijnsel heb ik bij meerdere (Philips) versterkers meegemaakt.
Dat een versterker met een MD ingang zonder aangesloten platenspeler niet bromt en met platenspeler wel, duidt naar
mijn idee op een probleem met een onvoldoende afgeschermde kabel en/of element.
Eigenlijk moet men het metalen frame van de platenspeler apart aarden aan de versterker en niet via de kabel naar de
versterker. Verder kan het element ook brom oppikken van een trafo in de buurt.
Dat buizenversterkers per definitie last hebben van brom, hoeft volgens mij niet.
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: René R
- René R
- [René R]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
12 mrt 2011 09:33 - 12 mrt 2011 10:10 #2724
door René R
Wat Huub stelt is ook waar.
Maar dat is lang niet alleen te horen bij 78 toeren platen. Daar valt het al nauwelijks
op omdat de plaatruis er wel overheen gaat. Het schellak is nu eenmaal veel grover
materiaal dan vinyl. En de meeste overgebleven exemplaren zijn ook niet bepaald meer
in nieuwstaat door het afraggen met een slingergrammofoon of zelfs de eerste
elektrische platenspelers, die ook nog met stalen naalden werkten.
Als je veel oude vinylplaten draait zoals ik (de meeste lp's die ik heb zijn origineel
uit de jaren vijftig) dan weet je dat veel opnames nog een stevige opname (band)
ruis hebben. Dat valt bijvoorbeeld erg op bij de pauzes tussen de nummers.
Ik heb genoeg voorbeelden dat men net even te laat is met het stoppen van de opname na
de laatste noot van de muziek en dan is er meestal nog een aardige ruis te horen.
Dat heeft met de toenmalige techniek te maken en niets met goedkope of slechte opnames.
Je hoort het bij de meest beroemde platenmaatschappijen uit die tijd. Zo heb je ook nog
vaak met de omgekeerde "echo" te maken, waarbij je iets eerder al de uithalen in de muziek
hoort. "Nadelen" die er nu eenmaal helemaal bij horen.
En de meeste lp's uit die tijd zijn nu eenmaal ook niet meer in mint-staat.
Recente herpersingen zijn dat uiteraard wel. Als men de opname volkomen authentiek heeft
gehouden is die bandruis nog steeds aanwezig, maar veel opnames zijn toch wel even
"schoongemaakt". Zelf prefereer ik de meest authentieke mogelijkheid, maar ik kan me
voorstellen dat ik één van de weinigen ben. Nieuwe persingen zijn toch meer bedoeld voor
moderne hifi installaties en niet voor het 55 jaar oude spul wat ik heb staan, al is het
dan gereviseerd.
Een dergelijke installatie is toch ontworpen met de kennis van techniek van toen. Dat
gold ook voor de opnames van toen. Hoewel die fantastisch kunnen klinken zaten er ook
hier de gebreken bij zoals wij dat terugkijkend in de tijd ervaren.
Als je met oude spullen bezig bent zoals wij moet je dat gewoon accepteren. Als je dat
niet kan (ik noemde al het gebrek aan historisch besef) moet je gewoon niet aan deze hobby
beginnen.
Koop dan een nieuwe goede installatie en geniet dáár van.
Groet
René (R)
Maar dat is lang niet alleen te horen bij 78 toeren platen. Daar valt het al nauwelijks
op omdat de plaatruis er wel overheen gaat. Het schellak is nu eenmaal veel grover
materiaal dan vinyl. En de meeste overgebleven exemplaren zijn ook niet bepaald meer
in nieuwstaat door het afraggen met een slingergrammofoon of zelfs de eerste
elektrische platenspelers, die ook nog met stalen naalden werkten.
Als je veel oude vinylplaten draait zoals ik (de meeste lp's die ik heb zijn origineel
uit de jaren vijftig) dan weet je dat veel opnames nog een stevige opname (band)
ruis hebben. Dat valt bijvoorbeeld erg op bij de pauzes tussen de nummers.
Ik heb genoeg voorbeelden dat men net even te laat is met het stoppen van de opname na
de laatste noot van de muziek en dan is er meestal nog een aardige ruis te horen.
Dat heeft met de toenmalige techniek te maken en niets met goedkope of slechte opnames.
Je hoort het bij de meest beroemde platenmaatschappijen uit die tijd. Zo heb je ook nog
vaak met de omgekeerde "echo" te maken, waarbij je iets eerder al de uithalen in de muziek
hoort. "Nadelen" die er nu eenmaal helemaal bij horen.
En de meeste lp's uit die tijd zijn nu eenmaal ook niet meer in mint-staat.
Recente herpersingen zijn dat uiteraard wel. Als men de opname volkomen authentiek heeft
gehouden is die bandruis nog steeds aanwezig, maar veel opnames zijn toch wel even
"schoongemaakt". Zelf prefereer ik de meest authentieke mogelijkheid, maar ik kan me
voorstellen dat ik één van de weinigen ben. Nieuwe persingen zijn toch meer bedoeld voor
moderne hifi installaties en niet voor het 55 jaar oude spul wat ik heb staan, al is het
dan gereviseerd.
Een dergelijke installatie is toch ontworpen met de kennis van techniek van toen. Dat
gold ook voor de opnames van toen. Hoewel die fantastisch kunnen klinken zaten er ook
hier de gebreken bij zoals wij dat terugkijkend in de tijd ervaren.
Als je met oude spullen bezig bent zoals wij moet je dat gewoon accepteren. Als je dat
niet kan (ik noemde al het gebrek aan historisch besef) moet je gewoon niet aan deze hobby
beginnen.
Koop dan een nieuwe goede installatie en geniet dáár van.
Groet
René (R)
Laatst bewerkt 12 mrt 2011 10:10 door René R.
12 mrt 2011 08:56 - 12 mrt 2011 09:02 #2723
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Re: brom in buizenversterkers
Ja het is Waar tijdens muziek luisteren bij de radio
Toen was er ook nog wel eens een Bromvlieg in de kamer
Maar Daar hadden wij dan een mepper voor
Maar bij de 78.t daar was ook tijdens de opnamens
Vaak nog wel een brom Vooral RONEX .En heel voorden
oorlogse plaaten . aanpassing van de snijkop .
Bij goedkopen merken of arme landen Daar
Was het wel eens bij elkaar geraapt te Componenten
En de Paste geheel niet .Brommende opnamen versterkers
.Luister maar eens goed naar sommige ouden 78.t
Ik denk wel dat bij het afspelen met een ouderwetse
weergever dat niet hoorden of opmerkten ,Huub
Toen was er ook nog wel eens een Bromvlieg in de kamer
Maar Daar hadden wij dan een mepper voor
Maar bij de 78.t daar was ook tijdens de opnamens
Vaak nog wel een brom Vooral RONEX .En heel voorden
oorlogse plaaten . aanpassing van de snijkop .
Bij goedkopen merken of arme landen Daar
Was het wel eens bij elkaar geraapt te Componenten
En de Paste geheel niet .Brommende opnamen versterkers
.Luister maar eens goed naar sommige ouden 78.t
Ik denk wel dat bij het afspelen met een ouderwetse
weergever dat niet hoorden of opmerkten ,Huub
Laatst bewerkt 12 mrt 2011 09:02 door Huub.
12 mrt 2011 08:25 - 12 mrt 2011 08:26 #2721
door Johannes
Beantwoord door Johannes in topic Re: brom in buizenversterkers
Hoi René,
Sorry, maar nu zie ik het pas. Mijn laatste reactie hoort bij de draad over de Oldsmobile autoradio. Ik zat even niet op te letten
.
Wat het klokje betreft; ik vond dat een goed voorbeeld hoe je niet moet restaureren. Bij een restauratie kun je ook te ver gaan, waardoor de originaliteit geheel verloren raakt.
Een zoemertje of brommertje hoort bij de techniek van toen. De bedoeling van jouw topic start is mij geheel duidelijk en ik deel die mening.
Groeten, Hans :smilythumb:
Sorry, maar nu zie ik het pas. Mijn laatste reactie hoort bij de draad over de Oldsmobile autoradio. Ik zat even niet op te letten
Wat het klokje betreft; ik vond dat een goed voorbeeld hoe je niet moet restaureren. Bij een restauratie kun je ook te ver gaan, waardoor de originaliteit geheel verloren raakt.
Een zoemertje of brommertje hoort bij de techniek van toen. De bedoeling van jouw topic start is mij geheel duidelijk en ik deel die mening.
Groeten, Hans :smilythumb:
Laatst bewerkt 12 mrt 2011 08:26 door Johannes.
- René R
- [René R]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
11 mrt 2011 22:39 - 11 mrt 2011 23:27 #2720
door René R
Graag nu weer terug naar waar het om ging in deze draad, als het nog mogelijk is.
Ik droeg alleen het klokje aan om het gevoel weer te geven wat met authentieke
benadering bedoeld wordt (door mij).
Oude apparaten zijn nu eenmaal nooit volmaakt qua weergave en het is absolute onzin
dat enkelen dat telkens gaan vergelijken met recentere apparaten.
En dan zeuren dat een zoemertje of een brommertje niet mag, al moet dit technisch zoveel
mogelijk vermeden worden uiteraard. Als dat mogelijk is binnen de authenticiteit.
Het is toch een kwestie van historisch besef.
: bladibla :
Groet
René (R)
Ik droeg alleen het klokje aan om het gevoel weer te geven wat met authentieke
benadering bedoeld wordt (door mij).
Oude apparaten zijn nu eenmaal nooit volmaakt qua weergave en het is absolute onzin
dat enkelen dat telkens gaan vergelijken met recentere apparaten.
En dan zeuren dat een zoemertje of een brommertje niet mag, al moet dit technisch zoveel
mogelijk vermeden worden uiteraard. Als dat mogelijk is binnen de authenticiteit.
Het is toch een kwestie van historisch besef.
: bladibla :
Groet
René (R)
Laatst bewerkt 11 mrt 2011 23:27 door René R.