Skip to main content
Algemeen

Na overstap naar KPN glasvezel is het stil op mijn radio

Meer
07 sep 2014 15:39 #46397 door Johannes
Hallo Jon,

Inmiddels ben ik er al achter hoe je radiozenders kunt ontvangen via de glasvezelkabel. Het werkt idd zoals René Daemen al aangaf: achter op de digitale ontvanger zitten tulpstekkers audio out L en R en die sluit je aan op je tuner / versterker.
Het kiezen van een radiozender gaat dan met de afstandsbediening van de digitale Motorola ontvanger en de tv hoeft ook niet aan te staan.

Ik had twee jaar geleden de keuze tussen KPN en XMS en heb er verder niet aan gedacht dat KPN geen analoog pakket had. En zoals je ziet valt het mij pas na twee jaar op dat mijn radio niet meer werkt dus weet je nu ook gelijk wat een radioliefhebber ik ben ;) :) .

Groetjes en we zien jullie in Driebergen!

Hans

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
07 sep 2014 13:48 #46396 door jontl
Toen wij een jaar of 2 geleden ook overstapten op glasvezel maakte ik me ook zorgen over de coax verbinding.
Maar wat bleek: bij aanbieder XMS zat de analoge tv&radio gewoon in het pakket. Ik heb toen meteen m'n ouders omgepraat om die aanbieder te kiezen, omdat anders de BX233U in de woonkeuken niet meer zo veel goed ontvangbare zenders zou hebben, en dan zou ik die meters kabel voor niks onder de vloer hebben gelegd.
Dus het KAN wel, ik heb hier via de glasvezel gewoon top radio op de kabel en analoge TV.

Overigens heb ik de HiFi set in de woonkamer gewoon met een jack plug aan de headphone uitgang van de flatscreen tv hangen.
Ontzettend veel radio zenders op de digitale televisie. En ook nog 'surroundgeluid' tijdens films. Zo'n diepe bas heb je met de meeste echte surround systems nog niet. Echt super veel afspeel mogelijkheden, en dat op een versterker uit 1957!

Gr, Jon

Meer
07 sep 2014 08:23 #46392 door Huub
Tele twee gebruik ook het KPN net
Zoo als meerderen .
Huub

Meer
07 sep 2014 05:08 #46391 door Lee
Hans,

Dat probleem heb ik ook met Tele2, dit is dan wel de goedkoopste aanbieder en ik heb er
verder geen klagen over maar radio programma`s kan ik alleen via de televisie ontvangen.
De hele dag de televisie aan laten staan om muziek te luisteren vond ik geen optie dus mijn
oplossing was simpel en ouderwets.
Ik heb van Henk een perfect gerestaureerde B6X23A overgenomen, als antenne een draadje naar de (ijzeren ) gordijnrail van 4 meter en voila prima FM en middengolf ontvangst.
Uiteraard geen stereo maar persoonlijk vind ik dat bij de radio geen probleem.
De simpelste oplossingen haal je vaak uit het verleden toen veel dingen nog niet zo gecompliceerd waren.

Lee

Bijlagen:

Meer
07 sep 2014 04:28 #46390 door admin
Zoals eerder genoemd, kun je een antenne zelfmaken voor de fM met lintkabel of er 1 kant en klaar aanschaffen. Alternatief een dipool antennen buiten of op zolder ophangen. Conrad, maar ook andere kunnen een 1/2 ronde leveren.

Baco lintantenne

Henk van 't Kruis

Meer
06 sep 2014 22:58 #46389 door peter1952
Ik denk dat we hier een "probleem" hebben. Hans wil eigenlijk zijn originele tuner behouden waarop hij een aantal zenders kan ontvangen. Hij wil niet gaan voor de oplossing om de versterker te koppelen aan zijn digitale ontvanger.

En dat is nu net wat door KPN niet wordt verteld: Je krijgt wel een hoop (radio)zenders, maar men vertelt er niet bij dat de originele tuner niet meer gebruikt kan worden.
Er zijn wel glasvezel leveranciers die een groot analoog pakket aanbieden zodat je je analoge tuner en t.v. nog steeds kunt gebruiken. Helaas hoort KPN daar niet bij.

Wil Hans zijn originele tuner nog gebruiken, dan zal hij op een eigen antenne moeten overgaan.
Wil hij daarnaast ook zenders beluisteren die hij op zijn FM antenne niet kan ontvangen dan kan hij daarbij zijn Motorola tuner aan zijn versterker koppelen. Als je de kanaalnummers van de radiozenders weet, kan de t.v. uitblijven.

Even voor Huub: Het signaal dat ik binnen krijg is beslist geen overspraak van een naastliggende kabel. Het is nog steeds het vertrouwde analoge signaal.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.

Gemaakt door Kunena