Skip to main content
Bandrecorders

Revox Willi Studer (A)36 1955/1956

Meer
19 mrt 2012 22:16 #15654 door Rene Daemen
Toch ben ik huiverig met de oude banden
de koppen slippen zo dicht met de bruine spul
en dan weer schoon krijgen je kan beter
een chroom dioxyde band hebben is vaak nog goed
Over de electronica na 50 jaar is het wel nodig om de boel na te lopen
of in de A36 mosterd condensatoren in zitten weet ik niet kan ook papier zijn
de mosterd c's kwam rond 1960 en dit is uit 1957
elko's zou ik wel vervangen die zijn wel uitgedroogd
de spanningen wegen natuurlijk wel kritisch anders wist en neemt het apparaat niet goed op
Als je bandrecorder regelmatig gebruikt zou ik een vakman even naar laten kijken en afregelen
je heb er dan weer plezier van.
Maar eerst eens wachten op de foto's van het apparaat
Mvg René Daemen

René Daemen

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• brcf01
  • [brcf01]
  • Onderwerp Auteur
Meer
19 mrt 2012 22:14 #15653 door brcf01
Beantwoord door brcf01 in topic Re: Revox Willi Studer (A)36 1955/1956

Laurens schreef :

nadeel van oude banden dat ze bruinworden en afgeven dropouts
eigenlijk zou je op de spoelen nieuw tape moeten zetten
is verkrijgbaar bij audio survivors en kun je nieuwe opnames maken

Dat verschilt per band. Ampex 20:20 geeft altijd af en plakt heftig. Basf LP35/DP26 is in 50% van de gevallen prima bruikbaar. BASF LPR35/DPR26 is nog beter. Maxell en TDK is zeer vaak nog goed bruikbaar.
Nieuwe band is geen garantie voor goeie band. De eerste lichtingen LPR35 van Emtec waren sterk variabel van kwaliteit. Sommige banden lieten na één keer draaien al veel poeder achter.
Ik geloof dat de banden wel onder garantie teruggenomen zijn, maar dat sommigen meerdere keren hun banden terug hebben moeten sturen...

In de tapewereld kopen maar weinig mensen nieuwe banden bij 'n winkel, omdat ze dan veel en veel te duur zijn. Uitzondering: mensen die afwijkende formaten moeten hebben voor multitrack studiomachines.

Meestal koop je in groepsverband een restpartij in van een paar honderd banden van Ebay. Recent had ik de kans om gloednieuwe SM911 op 13cm spoel in te kopen voor 5 euro per band. Je hebt dan voor 20 euro een volle 26cm spoel.
Eerder heb ik al eens 5 PER528 26cm banden gekocht voor minder dan 50 euro. Alles New Old Stock. Met de SM911's en de PER528 zijn er tot nu toe geen problemen geconstateerd.
Professioneel gebruikte PER528's (lengte tussen de 18 en 26cm band in) waren ooit voor enkele euro's te krijgen, en nog prima bruikbaar.

Je moet er wél op letten dat 't lekker klinkt op je recorder. Zo'n oude recorder kan denk ik het best worden gebruikt met 'n band die niet zoveel bias vereist. Denk in de richting van LP35 of dat soort oud spul.
Je recorder moet sowieso opnieuw afgeregeld worden als je een modern type band gaat gebruiken. Da's een half uurtje werk voor iemand met ervaring met Revoxen.
Volgens mij valt er weinig te reviseren, want er zitten bij mijn weten mosterd C's in en elco's die zelden stuk gaan.

Jeetje Laurens, wat een overvloed aan types!
Zeker dank voor de informatie.
Morgen eerst maar eens ontvangen en kijken wat er bij zit. Hij komt van de eerste eigenaar.
De beste man bood mij eerst ook zijn Revox A77 aan, maar die gaat te ver buiten mijn doel.
Die heeft hij inmiddels verkocht.

:thumbsup:

Meer
19 mrt 2012 21:35 - 19 mrt 2012 21:38 #15650 door Laurens

Dat verschilt per band. Ampex 20:20 geeft altijd af en plakt heftig. Basf LP35/DP26 is in 50% van de gevallen prima bruikbaar. BASF LPR35/DPR26 is nog beter. Maxell en TDK is zeer vaak nog goed bruikbaar.
Nieuwe band is geen garantie voor goeie band. De eerste lichtingen LPR35 van Emtec waren sterk variabel van kwaliteit. Sommige banden lieten na één keer draaien al veel poeder achter.
Ik geloof dat de banden wel onder garantie teruggenomen zijn, maar dat sommigen meerdere keren hun banden terug hebben moeten sturen...

In de tapewereld kopen maar weinig mensen nieuwe banden bij 'n winkel, omdat ze dan veel en veel te duur zijn. Uitzondering: mensen die afwijkende formaten moeten hebben voor multitrack studiomachines.

Meestal koop je in groepsverband een restpartij in van een paar honderd banden van Ebay. Recent had ik de kans om gloednieuwe SM911 op 13cm spoel in te kopen voor 5 euro per band. Je hebt dan voor 20 euro een volle 26cm spoel.
Eerder heb ik al eens 5 PER528 26cm banden gekocht voor minder dan 50 euro. Alles New Old Stock. Met de SM911's en de PER528 zijn er tot nu toe geen problemen geconstateerd.
Professioneel gebruikte PER528's (lengte tussen de 18 en 26cm band in) waren ooit voor enkele euro's te krijgen, en nog prima bruikbaar.

Je moet er wél op letten dat 't lekker klinkt op je recorder. Zo'n oude recorder kan denk ik het best worden gebruikt met 'n band die niet zoveel bias vereist. Denk in de richting van LP35 of dat soort oud spul.
Je recorder moet sowieso opnieuw afgeregeld worden als je een modern type band gaat gebruiken. Da's een half uurtje werk voor iemand met ervaring met Revoxen.
Volgens mij valt er weinig te reviseren, want er zitten bij mijn weten mosterd C's in en elco's die zelden stuk gaan.

.
Laatst bewerkt 19 mrt 2012 21:38 door Laurens.

Meer
19 mrt 2012 20:40 #15645 door Rene Daemen
De oude revoxen draaien niet op 38 cm hoogste snelheid is 19 cm
was toen al een goed geluid gaf
even bij iemand op een bandrecorder opspoelen
let wel dat de electronica gereviceerd moet worden versterker opname/weergave trap
verkeerde instelling kan de opname niet goed wissen en de weergave gaat ook niet
goed Als deze weer gereviceerd is heb je een dijk van een machine
een collega noemde de grote tape recorders stereo ventilator de enorme wind verplaatsing bij het spoelen van de band
Grt René Daemen

René Daemen
De volgende gebruiker (s) zei dank u: brcf01

Meer
19 mrt 2012 20:20 #15644 door Bjorn Kusters
Hallo René

En als die dan ook nog eens op 38cm/sec zou lopen dan heb je pas kwaliteit.
Ik heb persoonlijk geen ervaring met revox'en maar heb er wel altijd goede verhalen over gehoord.

Gr Bjorn
De volgende gebruiker (s) zei dank u: brcf01

• brcf01
  • [brcf01]
  • Onderwerp Auteur
Meer
19 mrt 2012 20:14 - 19 mrt 2012 20:14 #15643 door brcf01
Beantwoord door brcf01 in topic Re: Revox Willi Studer (A)36 1955/1956
Max vertelde het volgende:

"Nadeel van deze Revox-en is de bandmaat; 26,5 cm. Is iets kleiner dan de moderne A-B serie".

Maar wellicht zitten er wat banden bij, ik zie het morgenavond wel.

:thumbsup:
Laatst bewerkt 19 mrt 2012 20:14 door brcf01.

Gemaakt door Kunena