Zelfbouw
Trafo voor 2 x EL34
24 jul 2017 12:39 - 24 jul 2017 12:40 #67934
door Roel
De WvO is niet bepaald hogere wiskunde
maar in dit geval niet relevant. Omdat ik wilde weten of de trafo de 3,75 A. van de AX50 goed aankon, heb ik natuurlijk in real-life condities gemeten, d.w.z. mét een AX50 aangesloten.
De spanningsval bedraagt dan 0,11 V. dus daar heb ik geen zorgen over.
Alleen vroeg ik me af of de bekende vuistregel van 10% tolerantie ook geldt voor de oude direct verhitte gelijkrichters, of dat er in die tijd met wat ruimere marges werd gewerkt. Mogelijk i.v.m. de destijds iets minder nauwkeurige trafo productie of zoiets.
Maar goed, 4,54 V. belast is dus iets aan de hoge kant; ik zal het dichter bij de 4 V. brengen, in ieder geval ruim binnen de norm.
Groeten,
Roel
Beantwoord door Roel in topic Trafo voor 2 x EL34
PE9ZZ schreef : Belast die wikkeling eens met een dikke weerstand van 1 ohm (aan jou de schone taak de belastbaarheid te bepalen, je moet tenslotte niet alles voorkauwen) en meet nogeens. De gloeispanning moet doorgaans binnen +/- 10 % liggen, dus in dit geval tussen 3.6 en 4.4 volt.
De WvO is niet bepaald hogere wiskunde
De spanningsval bedraagt dan 0,11 V. dus daar heb ik geen zorgen over.
Alleen vroeg ik me af of de bekende vuistregel van 10% tolerantie ook geldt voor de oude direct verhitte gelijkrichters, of dat er in die tijd met wat ruimere marges werd gewerkt. Mogelijk i.v.m. de destijds iets minder nauwkeurige trafo productie of zoiets.
Maar goed, 4,54 V. belast is dus iets aan de hoge kant; ik zal het dichter bij de 4 V. brengen, in ieder geval ruim binnen de norm.
Groeten,
Roel
Laatst bewerkt 24 jul 2017 12:40 door Roel.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
24 jul 2017 10:54 #67931
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Trafo voor 2 x EL34
Da's het korte antwoord. Het lange antwoord: die buizen trekken 3-4 A. Belast die wikkeling eens met een dikke weerstand van 1 ohm (aan jou de schone taak de belastbaarheid te bepalen, je moet tenslotte niet alles voorkauwen) en meet nogeens. De gloeispanning moet doorgaans binnen +/- 10 % liggen, dus in dit geval tussen 3.6 en 4.4 volt.
Tjerk, 9ZZ
24 jul 2017 10:44 #67930
door PE9ZZ
24 jul 2017 10:24 #67929
door Roel
Hoe nauw komt de gloeispanning voor de oude direct verhitte gelijkrichters als de AX50 en AZ50? Ik meet 4,54 volt. Valt dat binnen de toleranties of moet ik er wat aan doen?
Groeten,
Roel
Groeten,
Roel
- Cees PA1DBA
- [Cees PA1DBA]
-
- Cees
Minder
Meer
15 jul 2017 16:21 #67871
door Cees PA1DBA
Cees- pa1dba
Beantwoord door Cees PA1DBA in topic Trafo voor 2 x EL34
@Roel,
Prima tent Jukebox Revival :thumbsup:
Prima tent Jukebox Revival :thumbsup:
Cees- pa1dba
15 jul 2017 14:20 #67870
door Roel
Fluitin van Jukebox Revival is gewoon 40/60. Hoef je niet voor naar Polen