Zelfbouw
FM Tuner Project
15 nov 2015 13:29 - 15 nov 2015 13:37 #56511
door buisje
Soldeertin is niets anders dan elektronische lijm.
Beantwoord door buisje in topic FM Tuner Project
ja... Leuk ontwerp.... Zo kan het ook..
Ik stopte toen uitgang frontend en local oscillator in een Push-Pull Mixer met een ECC 85, een potkern aan het eind op 10.7
Deze mixer gaf zoveel signaal uit dat ik zo een 5 voudig Helical filter in kon gaan, met aan de achterkant een buisje om het 3 DB op te halen....
Revox deed het zelfde met torretjes en ging een 8 voudig filter in, zonder tussen versterking... daarvan keek ik het af en deed met buisjes het zelfde..
Had toen nog geen spec, moest alles met de scoop afregelen, nu zou dat een stuk vlugger gaan..
Ik stopte toen uitgang frontend en local oscillator in een Push-Pull Mixer met een ECC 85, een potkern aan het eind op 10.7
Deze mixer gaf zoveel signaal uit dat ik zo een 5 voudig Helical filter in kon gaan, met aan de achterkant een buisje om het 3 DB op te halen....
Revox deed het zelfde met torretjes en ging een 8 voudig filter in, zonder tussen versterking... daarvan keek ik het af en deed met buisjes het zelfde..
Had toen nog geen spec, moest alles met de scoop afregelen, nu zou dat een stuk vlugger gaan..
Soldeertin is niets anders dan elektronische lijm.
Laatst bewerkt 15 nov 2015 13:37 door buisje.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
25 okt 2015 08:17 - 25 okt 2015 08:20 #55792
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic FM Tuner Project
Tjerk, 9ZZ
Laatst bewerkt 25 okt 2015 08:20 door PE9ZZ. Reden: Plaatje werkte niet
25 okt 2015 01:02 #55787
door Cees
Beantwoord door Cees in topic FM Tuner Project
@ Tjerk,
Respect!
Cees.
Respect!
Cees.
24 okt 2015 19:01 - 24 okt 2015 19:07 #55770
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Alweer wat verder gekomen met het project. Want na het front end komt een filter. Laat ik dat eerst eens uitrekenen. Kwam wel wat bruikbaars uit. De real life realisatie was echter wat problematisch. Eens kijken hoe Willy Studer dat had opgelost in de Revox A720. Ah, de koppel-C'tjes op een aftakking, zo dus:
Kijk, dat regelt al veel prettiger af:
Deze plot is gemaakt met mijn speciaal voor dit project gebouwde FM IF wobbulator. De onderbrekingen in de plot zijn markers, om de 100 kHz. Omdat ik er maar één tegelijk kan maken heb ik gewoon een boel foto's gemaakt en die over elkaar heengeplakt. Verticaal is het 10 dB per vakje. Voor een FM midfrequentfilter is dit resultaat niet voldoende, maar twee of drie secties erbij moet voldoende zijn. Omdat de koppeling capacitief is heeft dit filter een hoogdoorlaatkarakteristiek waardoor de demping boven de doorlaat minder is dan eronder. De LTSpice plot laat dat ook mooi zien. Die is overigens maar drie secties, wat bewijst dat dit filter goed cascadeerbaar is.
De uitgang wordt afgesloten met 3.3k en 4 pF zodat-ie direct op het rooster van een EF184 kan worden aangesloten.
En zo ziet het ding er nu uit:
Links de probe met log detector voor m'n scoop, op de achtergrond de wobbulator (in een oude servervoedingbehuizing).
Kijk, dat regelt al veel prettiger af:
Deze plot is gemaakt met mijn speciaal voor dit project gebouwde FM IF wobbulator. De onderbrekingen in de plot zijn markers, om de 100 kHz. Omdat ik er maar één tegelijk kan maken heb ik gewoon een boel foto's gemaakt en die over elkaar heengeplakt. Verticaal is het 10 dB per vakje. Voor een FM midfrequentfilter is dit resultaat niet voldoende, maar twee of drie secties erbij moet voldoende zijn. Omdat de koppeling capacitief is heeft dit filter een hoogdoorlaatkarakteristiek waardoor de demping boven de doorlaat minder is dan eronder. De LTSpice plot laat dat ook mooi zien. Die is overigens maar drie secties, wat bewijst dat dit filter goed cascadeerbaar is.
De uitgang wordt afgesloten met 3.3k en 4 pF zodat-ie direct op het rooster van een EF184 kan worden aangesloten.
En zo ziet het ding er nu uit:
Links de probe met log detector voor m'n scoop, op de achtergrond de wobbulator (in een oude servervoedingbehuizing).
Tjerk, 9ZZ
Laatst bewerkt 24 okt 2015 19:07 door PE9ZZ. Reden: Beun toegevoegd
22 okt 2015 06:54 #55721
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Met dit soort projecten weet je nooit waar het eindigt, maar als er een goed resultaat komt is het wel heel erg bevredigend...
Tjerk, 9ZZ
22 okt 2015 01:50 #55718
door Cees
Beantwoord door Cees in topic FM Tuner Project
Tjerk,
Ja leuk zulk geknutsel. Maar zal wel met kennis van e.e.a zijn gedaan.
En als het dan goed is, geeft dat veel voldoening.
Succes met de rest van dit FM project, Cees.
Ja leuk zulk geknutsel. Maar zal wel met kennis van e.e.a zijn gedaan.
En als het dan goed is, geeft dat veel voldoening.
Succes met de rest van dit FM project, Cees.