Skip to main content
Zelfbouw

FM Tuner Project

Meer
12 okt 2015 05:36 #55456 door PE9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Polonaise FM Tuner Project
Dank je! Dit is inderdaad wel een "alles uit de kast"-project. Het doel is een Proof of Concept voor een buizentuner, met technologie van een halve eeuw terug. Ik had een chassis nodig en de geruineerde Scott is perfect daarvoor geschikt. Ja, de schaal is wat krap maar doet het vast prima. Het snaartje zit er alweer in. Overigens denk ik erover om het front end nogmaals te bouwen. Het bevalt me niks dat-ie zo weinig versterking heeft.

De volgende stappen in dit meerjarenproject zijn:
  • Chassis afmaken (strippen, voeding)
  • IF filter
  • IF limiter, detector
  • Stereodecoder

IF filter is een apart hoofdstuk omdat ik daarvoor een wobbulator wil bouwen. Ook heel handig voor m'n overige radioprojecten. Dus ja, ik ben nog wel effe van de straat :P

Tjerk, 9ZZ

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
12 okt 2015 01:45 #55448 door Cees
Beantwoord door Cees in topic Polonaise FM Tuner Project
Tjerk,
Ik vraag mij af of de schaal van de Scott nou zo geschikt is voor jou doel.
Is nogal klein.
Een schaal maken over de volle breedte van de kast is mooier, maar
dan moet het wiel op de varco ook weer groter.
Ik geloof, als je het echt goed wil aanpakken dat je dan die Scott moet
laten voor wat die is.
En maak gewoon zelf een ruim bemeten chassis en bouw daar je
project op.
In een bestaand iets wat anders opbouwen word vaak klooien.
Overigens, heb ik respect voor jou kunde om zo iets zelf uit te
knobbelen. Daar moet je wel zeker een grote kennis van zaken
van hebben.
Succes Cees.

Meer
11 okt 2015 17:10 #55412 door PE9ZZ
Nou, de preamp is intussen ook werkend. Vind de prestaties van het geheel maar matig. Ik heb een gain van 14 dB, en dat met cherrypicked buizen. De eerste de beste ECC85 tuner komt al op 18 dB. Maar de gain is wel mooi constant over de hele band, en de preselectie is messcherp. Ik heb nog geen foto's van de voltooide module, maar als de zon uit m'n radiokamer is zal ik me daarmee vermaken. Volgende stap is de boel in de Scott inbouwen. Moet wel eerst alles gestript worden en de power supply omgebouwd naar 200 VDC...

Tjerk, 9ZZ
Bijlagen:

Meer
11 okt 2015 05:56 #55403 door PE9ZZ
De locale oscillator en de mixer (PCF86) werken nu. Ben het nog niet eens met de uitkoppeling van het midfrequent dus daar ga ik nog effe mee klooien. Ga zelf een IF trafo maken, nu zit daar iets vaags in met twee kringen. Omdat de selectiviteit in de IF strip wordt gemaakt hoeft dat niet.

Verder met de receiver zitten klooien. De wieltjes van de afstemsnaar boven de afstemschaal lopen nu goed. Volgende stap is de boel strippen en de hoogspanningsvoeding maken. Daarna het front end afmaken en monteren. Intussen ook een programma gevonden om het ladderfilter voor de selectiviteit te berekenen. Dat wordt ook nog een uitdaging...

Tjerk, 9ZZ

Meer
09 okt 2015 21:02 #55378 door PE9ZZ
@Henk: 't Is een HH Scott R316 receiver.

Tjerk, 9ZZ

Meer
09 okt 2015 13:31 #55373 door PE9ZZ
Je moet de limiter niet lastigvallen met zut die je niet interesseert. Daarom moet die zut al zijn weggefilterd voordat je gaat limiten. Doe je dat niet wordt het bijvoorbeeld onmogelijk om een goede adjacent channel performance te krijgen. Als je alleen gaat limiten in de laatste buis heb je veel te weinig midfrequent versterking. Dat merk je heel goed aan alle commerciele buizenradio's: als je geen signaal hebt ruisen ze bijna niet. Want ze hebben meestal maar twee trappen midfrequent versterking (ECH81, EF89).

Tjerk, 9ZZ

Gemaakt door Kunena