Skip to main content
Zelfbouw

FM Tuner Project

Meer
09 okt 2015 13:02 #55372 door Ouwe Schipper
Beantwoord door Ouwe Schipper in topic Polonaise FM Tuner Project
"IF filtering vindt plaats ín de limiter, en niet ervóór."
Van die opmerking begrijp ik niet veel. Sinds 1963 heb ik nooit anders geleerd of meegemaakt dan dat liniting voor FM plaatsvindt in de laatste IF buis. Aan de anode daarvan zit het detectie bandfilter. Daarom zou ik voor die buis ook een EF80 kiezen; kathode direkt aan aarde en experimenteren met de schermrooster spanning. Niet alleen maar een hogere weerstand naar +, maar een spanningsdeler die dat rooster op zo'n 60 à 100 volt houdt (let op de anodestroom)
Zo wordt de roosterruimte klein en dat levert limiting op (Sietsma deel 1, pag. 357)
Nico

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
09 okt 2015 06:58 - 09 okt 2015 07:01 #55367 door PE9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Polonaise FM Tuner Project
@Nico: grappig, ik had later nog effe opgezocht wat het verschil nu is tussen EF80, EF85, EF89, EF183 en EF184. Jouw opmerking snijdt hout. EF80 en EF184 hebben constante (nou, constant...) steilheid en de andere zijn bedoeld voor AGC. Die ik niet nodig heb. Verder heeft de limiter weinig selectiviteit dus afregelen is gewoon maximum signaal met eventueel minder input. De neutralisatie van de individuele trappen zal een probleem worden alhoewel ik er een mooie writeup van Grundig over heb.

@Cees: ik meen R-306 hoewel dat type qua doc niet consistent is met mijn exemplaar (viervoudige afstem-C). De reden dat ik hem sloop is dat hij incompleet is (geen knoppen, kast) en bovendien waterschade heeft. Veel aansluitdraden en componenten zijn gecorrodeerd. Perfect dus voor een PoC (Proof of Concept) project!

Uiteraard is dit project geinspireerd door het UKW Projekt . Grote verschil: IF filtering vindt plaats ín de limiter, en niet ervóór.

Oh ja, mijn project moet nog effe een naam hebben. Omdat ik het ga documenteren op m'n website ga ik hem Polonaise FM Tuner Project noemen.

Tjerk, 9ZZ
Laatst bewerkt 09 okt 2015 07:01 door PE9ZZ. Reden: Naam

Meer
09 okt 2015 01:40 #55361 door Cees
Beantwoord door Cees in topic FM Tuner Project
Tjerk,
Ik denk dat Nico zijn idee met de modernere EF184 beter zal werken als de buizen die jij opnoemt.
Tevens vraag ik mij af wat je met de oude voeding en de LF eind versterker gaat doen.
Die oude torren eind versterker is als je die goed in orde maakt beter als menig moderne
eind versterker.
Cees.

• Henk van t Kruis
  • [Henk van t Kruis]
Meer
08 okt 2015 22:04 #55360 door Henk van t Kruis
Beantwoord door Henk van t Kruis in topic FM Tuner Project
Ben wel benieuwd welk model Scott receiver je bedoeld.

Meer
08 okt 2015 21:57 - 08 okt 2015 21:58 #55359 door Ouwe Schipper
Beantwoord door Ouwe Schipper in topic FM Tuner Project
Drie of vier buizen IF is wel erg overdaad
En de EF89 is een buis met AVR karakteristiek en dat heb je volstrekt niet nodig in deze toepassing.
Mijn advies is 2 x EF 184 en daar achter een EF80 die je dmv een spanningsdeler een lage schermrooster spanning geeft. Bijvoorbeeld 100 volt in plaats van de 250 die het buizenboek aangeeft. Kost wat versterking, maar door de geringe roosterruimte begrenst het prachtig. IF afregelen is dan wel lastig, je moet een uiterst klein signaal aanvoeren. Zodra de begrenzer gaat werken zie je niet meer wat je aan 't doen bent
De EF184 is met zijn 15 mA/volt onzinnig steil, oppassen dat 'ie niet gaat oscilleren
Nico
Laatst bewerkt 08 okt 2015 21:58 door Ouwe Schipper.

Meer
08 okt 2015 21:41 #55358 door PE9ZZ
FM Tuner Project werd gestart door PE9ZZ
Dit ligt alweer jaren op inspiratie te wachten. Maar goed. Ik heb een HH Scott receiver van het grofvuil gehaald en daar zit een hele mooie viervoudige varco in. Nu wil ik hem strippen en een buizentuner inbouwen. De grote lijnen heb ik wel zo'n beetje: PCC189/PCF86 front end (gejat van K4), IF filter, limiter met drie of vier buizen, EAA91 (of geraniumdiodes) ratiodetector, stereodecoder met in ieder geval buizen en diodedemodulatoren. In de limiter diodedetector voor de veldsterktemeter. Of een EM83 voor ook de FM middenindicatie.

Front end denk ik wel werkend te krijgen. Op de varco zit een printje waar mooi de buisvoeten opgevrot kunnen worden nadat de halfgeleiders en andere zut is afgesloopt. De spoelen zijn 1:1 te gebruiken. Het IF filter moet ik zwaar mee klooien om dat goed te krijgen maar dat lukt ook wel. Network analyzer moet ik eigenlijk hebben daarvoor maar wobbulator gaat ook wel. Eigenlijk moet ik die eerst bouwen...

Limiter is een vraagteken. Wat moet daarin? En hoe? Het inzicht dat de midfrequentfiltering vóór de limiter moet plaatsvinden was in de tijd van de buizentuners nog niet doorgedrongen. Alle FM radio's hadden bovendien veel te weinig limiting waardoor zwakke signalen ook heel zacht waren. Ik denk dat ik EF85's moet gebruiken omdat die door (onder andere) Philips als limiter waren gebruikt. Maar EF80 en EF89 zijn ook opties. Wel moet er enige selectiviteit inzitten, dus een LC kring in de anode en dan meteen doorkoppelen naar het volgende rooster.

Stereodecoder heb ik nog niet echt over nagedacht.

Tjerk, 9ZZ

Gemaakt door Kunena