Skip to main content
Zelfbouw

Ervaring Visaton luidsprekers

Meer
04 dec 2014 21:41 #48664 door peter1952
Beantwoord door peter1952 in topic Ervaring Visaton luidsprekers
Lee, zie je mail.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
04 dec 2014 21:30 #48662 door Lee
Beantwoord door Lee in topic Ervaring Visaton luidsprekers
Peter bedankt voor het meedenken, misschien ga ik dan toch eens kijken voor andere filters ligt
ook een beetje aan de prijs natuurlijk maar aangezien de boxen zelf niet veel hebben gekost
is er wel wat ruimte.
Helaas heb ik geen idee wat ik moet zoeken, kan ik alle 3 weg filters gebruiken en wat zijn de specificatie`s
waar ik naar moet kijken ?

Lee

Meer
04 dec 2014 21:24 #48661 door peter1952
Ik ben ondertussen eens aan het zoeken gegaan en het blijkt hier om een 6 dB/oct. filter te gaan. Ik kwam ook op een Visaton forum terecht en daar werd al gesuggereerd dat de kwaliteit van het filter twijfelachtig is. Dus ik denk dat het best de moeite waard is om een beter filter te proberen en wat te experimenteren.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.

Meer
04 dec 2014 21:11 #48660 door Lee
Ok, wat ik dus uit dit alles opmaak is het dus interessant om eerst eens de polariteit te controleren en daarna uit te kijken naar wat betere scheidings filters, zou dat de moeite waard zijn?
En dan natuurlijk de vraag wat voor filters want ook daar heb ik geen verstand van.
Pfff, ik dacht een paar goedkope boxen, voor mezelf weinig interessant maar nu wordt ik toch nieuwschierig.

Dus toch maar wat experimenteren ? :lol:

Lee

Meer
04 dec 2014 20:57 #48659 door peter1952
Het enige dat Cees bedoelt is dat je voorzichtig moet zijn om de polariteit van tweeters en middentoners te controleren met een batterij. Het kan best dat iemand het niet kan zien en dan maar een tweede batterijtje er bij zet. Veel van dat soort luidsprekers vinden dat niet leuk. De conus ervan is niet geschikt om een grote uitslag te maken. En bij twee batterijtjes en een 4 Ohm luidspreker gaat er toch zo'n 1 Ampère door de spreekspoel. Een woofer kan daar wel tegen, tweeters en middentoners niet.

Dus Huub, het is goed bedoeld en je hoeft je niet aangevallen te voelen.

Overigens loont het wel de moeite te controleren of de fase van de boxen onderling klopt: Als je een batterijtje aansluit op de ingangsklemmen met + aan + dan moet de conus van de woofer naar voren uitslaan. Officieel moeten de andere luidsprekers correct in fase staan t.o.v. de woofers, maar of dat nu zo duidelijk hoorbaar is? Misschien de moeite waard om te proberen.

Overigens vind ik het filter wel heel erg simpel voor een drieweg systeem. Voor een tweeweg met 12 dB/oktaaf heb je al twee condensators en spoelen nodig en nu zit er ook nog een middentoner bij. Vraag me af hoe dat geschakeld is.
En dan de scheidingsfrequenties: 2000 en 5000 Hz. Ligt wel erg dicht bij elkaar. Een ander (beter) filter zal een hoop schelen denk ik zo.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Meer
04 dec 2014 19:48 #48655 door Lee
Hallooooo Huub, rustig joh ik denk niet dat het de bedoeling van Cees is om wie dan ook belachelijk te maken.
Het nadeel van getypte tekst is dat het nogal eens verkeerd opgevat kan worden dus....

Het voorbeeld van jouw bovenleiding van tram of trein vond ik trouwens wel komisch bigfun
Ik heb veel info en goede raad gekregen op mijn vraag alhier, ook van jou Huub,
dus het was een fijne draad, laten we het zo houden.
:thumbsup:
De volgende gebruiker (s) zei dank u: admin

Gemaakt door Kunena