Skip to main content
Zelfbouw

800 ohms dome tweeters

Meer
15 feb 2014 00:01 - 15 feb 2014 00:47 #40892 door Bert Kn
Beantwoord door Bert Kn in topic 800 ohms dome tweeters

Zo'n exp houd ons wel "van de straat". Zelf doen is toch veel leuker dan uit besteden?

Cees,
Zo ben ik er ook mee bezig.
En de resultaten met experimenteren kunnen verbluffend zijn, daar ben ik inmiddels wel achter.
Edison was ook zo'n man welke met zijn vermogen achter zich veel kon experimenteren en laten maken daar is veel goeds uitgekomen bigfun
Nu kom ik op het terrein van Tino Mr Phonograph die kan daar nog veel meer over vertellen.
Zijn vermeldingen omkleedt met afbeeldingen vind ik dan ook schitterend.
Bert.

Mvg.
Bert
Laatst bewerkt 15 feb 2014 00:47 door Bert Kn.
Onderwerp is gesloten.
Meer
14 feb 2014 23:54 #40891 door Cees
Beantwoord door Cees in topic 800 ohms dome tweeters
Van daar dat ik met een andere oplossing hier voor kwam aandragen, die wellicht gemakkelijk
te realiseren is. Die oplossing zal dan niet het beste resultaat geven, maar de gulden
midden weg? Gewoon een kwestie van mee denken.
Ook denk ik er aan om een "gewone" breedbandige 800 Ohm speaker als exp om te bouwen tot
tweeter. Resultaat bagger? Ik weet dat bij voorbaat niet.
Zo'n exp houd ons wel "van de straat". Zelf doen is toch veel leuker dan uit besteden?
Vr gr Cees.
Onderwerp is gesloten.
Meer
14 feb 2014 23:20 - 14 feb 2014 23:51 #40890 door Bert Kn

Da's een fluitje van een cent !

Die discussie van het zelf wikkelen van spoelen voor hoog Ohmige filters is hier al eens aan de orde gekomen.
In het Philips boekje staat min of meer dat het niet te doen is en wordt het afgeraden.
Optie uitbesteden :s
Ik denk dat het dan wel erg duur wordt.

Ik moet het eerst zien, horen en dan geloven ;)

Makkelijker gezegd dan gedaan denk ik dan.

Mvg.
Bert
Laatst bewerkt 14 feb 2014 23:51 door Bert Kn.
Onderwerp is gesloten.
  • Tonmeister Henk
  • [Tonmeister Henk]
  • Onderwerp Auteur
Meer
14 feb 2014 22:57 #40889 door Tonmeister Henk
Beantwoord door Tonmeister Henk in topic 800 ohms dome tweeters

Bert Kn schreef : Henk,
Met alle respect.
Net als de 800 Ohm tweeters zijn er ook geen geschikte 800 Ohm (drieweg) filters hoe ga je dat dan oplossen :s

Da's een fluitje van een cent ! Het berekenen van een filter is een stuk eenvoudiger dan het berekenen van een goede kast .Simpelweg gegevens invullen in de daarvoor ruim beschikbare formules ! Zal alleen een meetprobleem opleveren als Audiolab de nieuwe specs van de omgebouwde tweeter er niet bij levert , maar daar is evt ook wel een mouw aan te passen .

Groet , Henk
Onderwerp is gesloten.
Meer
14 feb 2014 21:53 - 14 feb 2014 22:08 #40887 door Bert Kn
Henk,
Met alle respect.
Net als de 800 Ohm tweeters zijn er ook geen geschikte 800 Ohm (drieweg) filters hoe ga je dat dan oplossen :s

Mvg.
Bert
Laatst bewerkt 14 feb 2014 22:08 door Bert Kn.
Onderwerp is gesloten.
  • Tonmeister Henk
  • [Tonmeister Henk]
  • Onderwerp Auteur
Meer
14 feb 2014 21:46 - 14 feb 2014 21:52 #40886 door Tonmeister Henk
Beantwoord door Tonmeister Henk in topic 800 ohms dome tweeters

Franc schreef : Zou een normale tweeter niet gaan via een balanstrafootje als autotrafo geschakeld?

Ik ben niet voor de kat haar dinges hierover begonnen . De bestaande trafootjes hiervoor , bijv van Amroh , hebben voor miin wens een te beperkt frequentie bereik . Ik wil dat stukje hoog wat ik bij de Philips breedbanders mis (en dat is niet eens zoveel , petje af voor Philips wat dat betreft !!!) er gewoon bij hebben . Heb , om een voorbeeld te noemen , een CD (Stonehenge 4) waar op sommige plekken op goede speakers een subtiel krekeltje te horen is , dat is bij de breedbanders niet of nauwelijks waarneembaar .
Mensen die mij wat beter kennen weten waar bij mij de lat ligt , èrg hoog dus !

En hoe zou de OTL hier op reageren?

Die zal hier , mits de aanpassing klopt , geen schade van ondervinden .

Groet , Henk
Laatst bewerkt 14 feb 2014 21:52 door Tonmeister Henk.
Onderwerp is gesloten.
Gemaakt door Kunena