800 ohms dome tweeters
Tonmeister Henk schreef :
Bert Kn schreef : Die spoelen zijn m.i. best te wikkelen (zelfs 1200 ohm)
Ooit ga ik een poging wagen om een spoel opnieuw te wikkelen.
De 800 ohm spoel word dan vervangen door een spoel voor 1200 ohm.
Henk,
Dat schreef Bjorn en niet Bert.
groeten Martin
- Tonmeister Henk
- [Tonmeister Henk]
-
Onderwerp Auteur
Bert Kn schreef : Die spoelen zijn m.i. best te wikkelen (zelfs 1200 ohm)
800 ohm spoel , 1200 ohm spoel :woohoo:
Nooit geweten dat een spoel in ohms gemeten wordt !!De "waarde" wordt uitgedrukt in Henry . En als je je er nu eens ècht in ging verdiepen zal je al gauw bemerken dat spoelen voor een 800 speaker combinatie niet eens zoveel in waarde verschillen dan die voor een 8 ohm combi . De enigste keus die je hebt is een luchtspoel (dus zonder kern) of een mèt kern , waarbij er meerdere keuzes mogelijk zijn met elk hun eigen voor-en nadelen ! Het verschil voor de beurs is de wikkeldraad , daar heb ik echter nog vele kilo's van liggen in verschillende diameters .
Ik ga er verder niet meer op in
En dat is dus jouw probleem in deze ! Wil je iets leren dan zal je , zoals ik al eerder opmerkte , verder moeten kijken dan het bekende Philips boekje . Wat ik uit je reacties opmerk is een duidelijk gebrek aan basiskennis en ervaring , had ik in het begin uiteraard ook . Maar als je je achter één boekje gaat verschuilen en dat als wet hanteert(en je er ook nog een keer niet aan houdt) en goed bedoelde adviezen van meer ervaren mensen klakkeloos zonder je in de materie te verdiepen aan de kant schuift zou je zo maar een plekje in politiek Den Haag kunnen krijgen , de mensen daar zijn hier ook èrg goed in !
Die spoelen zijn m.i. best te wikkelen (zelfs 1200 ohm)
Als je dat lukt, zelf die filters in productie nemen.
Kun je bij voldoende aftrek goud verdienen
Uitgaande van de eerdere discussie, wat Philips zelf al aangaf en onderstaande ben ik nog steeds van mening makkelijker gezegd dan gedaan.
Bij ene Huub ergens in Brabant kocht ik eens twee AD3500 AM speakers.
Hij was ook al lang bezig om 800 Ohm spoelen zelf te wikkelen zover ik weet lukte hem dat toen (nog) niet.
Ik ga er verder niet meer op in en mogelijk dat het resultaat van het zelf wikkelen nog eens vermeld wordt.
Edit.
Even ter aanvulling.
De man Huub bood me ook nog twee hoekspeakers ik meen een AD5040 en een zelfde 800 Ohm uitvoering zover ik me kan herinneren aan waarvan hij naar zeggen ook de filters nog ergens moest hebben liggen.
Toen ik er later op terug kwam waren ze jammer genoeg al vergeven
Mvg.
Bert
Die spoelen zijn m.i. best te wikkelen (zelfs 1200 ohm).
Ik heb destijds de diameter van de draad niet opgemeten , maar het is m.i. best te doen.
Zo extreem dun is het niet in ieder geval.
Ik schat iets in de orde van 0,1 mm.
Ik heb veel dunnere draad gezien in ieder geval.
Gr Bjorn
In het Philips boekje staat ook een tussenschot met 50 gaten.....daar laat jij je ook niet door tegenhouden
En dan : eerst zien , horen en dan (pas) geloven ?
Klopt,
Ik laat me door helemaal niets tegenhouden.
Als VUTTER heb ik alle tijd van de wereld en kan ik experimenteren zoveel ik wil.
En zo ben ik ermee bezig.
Er is veel (meer) winst te halen uit andere en nieuwere systemen daar ben ik van overtuigd ik heb dat gehoord maar dat is eerlijk gezegd niet wat ik voor ogen heb en wil.
Ik ga dan ook op mijn IJzerenheinige manier door wv1
Mvg.
Bert
- Tonmeister Henk
- [Tonmeister Henk]
-
Onderwerp Auteur
Bert Kn schreef : Die discussie van het zelf wikkelen van spoelen voor hoog Ohmige filters is hier al eens aan de orde gekomen.
Denk dat je hierbij doelt op het filter van Bjorn . Dat ging voor zover ik me het kan herinneren om het herstellen van een spoel waarvan de potkern kapot was gegaan .
Als je de spoeltjes in het Philicorda filter bekijkt is daar , althans voor mij , niks bijzonders aan te zien . Gewoon een recht toe rechtaan strak gewikkeld bosje draad met 2 C-kerntjes , zie daar de moeilijkheid niet van in . Voor sommigen zal het strak wikkelen misschien moeilijkheden opleveren , heb hier de middelen wel voor . Heb hier ook nog wel een berg spoelen liggen . Hoeft alleen maar een stel bij te zitten met de vereiste zelfinductie en dat is simpel te meten en zonodig aan te passen .
Het grootste probleem voor mij worden de specs van de tweeter . Daar zal ik op z'n minst het rendement en de resonantiefreq. van moeten weten .
In het Philips boekje staat min of meer dat het niet te doen is en wordt het afgeraden.
In het Philips boekje staat ook een tussenschot met 50 gaten.....daar laat jij je ook niet door tegenhouden
En dan : eerst zien , horen en dan (pas) geloven ?
Er zijn in deze materie een hoop dingen te voorspellen door mensen die hier met het nodige vallen en opstaan al ervaring mee hebben opgedaan . In mijn experimenteer tijd , zo rond 1970 begonnen , was de zee aan informatie die je tegenwoordig op het www kunt vinden nog niet beschikbaar , dus doe daar je voordeel mee .Er is in luidsprekerland een stuk meer plezier te halen dan uit een Philips boekje . Ik mis in die boekjes een stuk theorie . Amroh heeft boekjes gehad waarbij je zelf de maten moest berekenen van oa basreflex en labyrint systemen , daar steek je meer van op dan simpelweg een kast na te bouwen.
Groet , Henk