Skip to main content
Zelfbouw

Bouw AB 13 boxen gestart.

Meer
06 feb 2014 18:07 #40602 door Huub
Beantwoord door Huub in topic Bouw AB 13 boxen gestart.
Mischien is dat ook wel de bedoeling
Van die twee slappe plaatjes hard boord met een aantal gaten
Soort bewegend rem membraam ?
Huub

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
06 feb 2014 17:59 - 06 feb 2014 18:03 #40601 door thijs
Beantwoord door thijs in topic Bouw AB 13 boxen gestart.
Beste Peter,

Ik zou over dit onderwerp ook graag eens wat zeggen.
Als je een zelfbouw project ter hand neemt dien je je wel aan de opgegeven maten te houden, dit i.v.m. de te gebruiken luidspreker units.
De hoge tonen luidspreker dient ten alle tijden geïsoleerd te zijn van de basspeaker of midden toon luidspreker.
De conusoppervlakte van de basluidspreker is hier wel 5x groter dan de conusoppervlakte.
Dat betekend dat bij een uitslag van 1 millimeter van de basluidspreker de hoge tonen luidspreker in dit geval een uitslag maakt van 5 millimeter.
Dat betekent dat de spreekspoel van de hoge tonen luidspreker ver buiten z'n homogene magnetische veld komt wat een enorme intermodulatie vervorming geeft.
Dus luchtdicht afsluiten die hoge tonen luidspreker.
Wat René D. zegt zit een kern van waarheid in, zo min mogelijk parallelle vlakken achter de luidspreker i.v.m.. resonantie's.
Zie b.v de hf. units bij de dure B&W luidsprekers.
Ook Philips gaat wel eens in de fout.
Het akoestische filter met de gaten is zodanig gemaakt om de luchtsnelheid af te remmen maar het is toch raar dat daar twee slappe plaatjes hardboard voor gebruikt worden.
Dat buigt bij forse lage tonen weergave volop mee door de akoestische afremming. Resonantie's die in de kast niet voldoende gedempt worden komen door de conus weer naar buiten.

Maar ik geef mijn mening graag voor een andere.

Groetjes,
Thijs

Zowel voor een haas als voor een vogeltje in een koekkoeksklok is het gelijk dierendag!
Laatst bewerkt 06 feb 2014 18:03 door thijs.

• Tonmeister Henk
  • []
06 feb 2014 17:58 - 06 feb 2014 18:02 #40600 door Tonmeister Henk
Beantwoord door Tonmeister Henk in topic Bouw AB 13 boxen gestart.
Waarom ik het een dubieus ontwerp vindt heb ik al eerder geschreven . Een "universele" kast voor totaal verschillende speakers is en blijft een compromis . Als je alleen al kijkt naar de resonantiefrequentie van de 3 genoemde woofers moet je wel begrijpen waarom .

Groet , Henk
Laatst bewerkt 06 feb 2014 18:02 door Tonmeister Henk.

Meer
06 feb 2014 17:56 #40599 door Bert Kn
Beantwoord door Bert Kn in topic Bouw AB 13 boxen gestart.

Dat doe ik door mijn achtergrond zeker en dat weet Bert ook wel , maar daar is niks mis mee . Wat mij stoort is oa het gebrek aan onderbouwing van de expert op afstand . Als die beweert dat het tussenschot van Bert beter aansluit op zijn combinatie wil ik het hoe en waarom weten , dit blijft helaas achterwege

Om de volgende redenen heb ik dat bewust niet gedaan.
Om het voor iedereen, ook de andere beginnelingen zoals ik duidelijk te houden gezien de meningen die daar dan weer op volgen.
Zijn uitleg was voor mij goed te volgen.

De persoon is zelf bewust niet actief op het forum en kan zich niet verdedigen en ik ben niet in staat dat voor hem te doen.

Mvg.
Bert

Meer
06 feb 2014 17:32 #40598 door peter1952
Beantwoord door peter1952 in topic Bouw AB 13 boxen gestart.
Beste Henk,

Onderbouw dan eens waarom het ontwerp A13 een twijfelachtig ontwerp is? Want dat doe je zelf ook niet.
Zou Philips nou zo de plank misgeslagen hebben?

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.

• Tonmeister Henk
  • []
06 feb 2014 17:10 - 06 feb 2014 17:13 #40596 door Tonmeister Henk
Beantwoord door Tonmeister Henk in topic Bouw AB 13 boxen gestart.

peter1952 schreef :
Je kunt duidelijk zien dat jij de zaak vanuit een heel andere hoek bekijkt dan de gemiddelde doe het zelver.

Dat doe ik door mijn achtergrond zeker en dat weet Bert ook wel , maar daar is niks mis mee . Wat mij stoort is oa het gebrek aan onderbouwing van de expert op afstand . Als die beweert dat het tussenschot van Bert beter aansluit op zijn combinatie wil ik het hoe en waarom weten , dit blijft helaas achterwege .

Ik heb in mijn vriendenkring iemand die zeer goed weet wat er technisch mogelijk is en zijn peperdure installatie wordt in feite alleen gebruikt voor "technisch luisteren". Hij heeft echter ook een "normale" installatie die hij normaal gebruikt om naar muziek te luisteren.

Dat is hier min of meer ook het geval , al vind ik de term "technisch luisteren" voor mij een onbestaanbaar iets . Ik zou de term beoordelend luisteren gebruiken .

Henk, met alle respect, maar probeer het ook eens van een wat minder professionele hoek te bekijken.

Dat wil ik best doen , maar als iemand begint te vergelijken met bestaand materiaal en zich niet aan een op zich al twijfelachtig ontwerp houdt word ik getriggerd . Het Karlson project waar ik mee bezig ben is ook een "lol" project . Dit begint door de prestaties echter een serieus tintje te krijgen .

Begrijp me dus niet verkeerd , zo'n project in de hobbysfeer kan leerzaam zijn , maar veeg de kritieken dan niet rücksichtloos aan de kant , laat dat maar aan de heren in Den Haag over .

Voor de volledigheid nog even het volgende . Ik heb in de woonkamer óók een min of meer "normale" installatie . Dit omdat ik als ik achtergrondmuziek wil hebben niet gestoord wil worden door onvolkomenheden in de opname . Een ècht goede installatie staat me daarbij in de weg . Als je eenmaal weet hoe een verkeerde las klinkt is het genieten van een hoop opnames heel gauw over , dit komt vaker voor als je denkt !

Groet , Henk
Laatst bewerkt 06 feb 2014 17:13 door Tonmeister Henk.

Gemaakt door Kunena