Skip to main content
Zelfbouw

Bouw AB 13 boxen gestart.

Meer
07 feb 2014 10:37 #40628 door Huub
Beantwoord door Huub in topic Bouw AB 13 boxen gestart.
Dus Bert Op den plaats RUST
Huub

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
07 feb 2014 08:57 - 07 feb 2014 09:17 #40622 door Bert Kn
Beantwoord door Bert Kn in topic Bouw AB 13 boxen gestart.
Waarvan akte.

Om het op militaire wijze te zeggen.
Vanaf deze kant :

Rust bij de stukken.
Radio stilte.

Komend weekeind komt de tweede kast zover en zal ik mijn bevindingen met twee aangesloten AB13's vermelden.

Mvg.
Bert
Laatst bewerkt 07 feb 2014 09:17 door Bert Kn.

• Tonmeister Henk
  • []
07 feb 2014 00:33 - 07 feb 2014 01:08 #40619 door Tonmeister Henk
Beantwoord door Tonmeister Henk in topic Bouw AB 13 boxen gestart.

Bert Kn schreef : waarom ik denk dat het tussenschot wat in jouw luidsprekers zit met minder gaatjes een strakkere bas geeft dan met de Bombardon.

Ten eerste heeft de Bombardon conus een veel grotere uitslag dan de AD1260 omdat de conus veel stugger is.

Het verband tussen de stugheid en uitslag van een conus ontgaat me volledig . De uitslag wordt beperkt door de bevestigingsrand van de conus en de centreerring

Ten tweede de Bombardon heeft een veel grotere luchtverplaatsing in de box dan de AD1260.

Luchtverplaatsing hangt af van het werkend oppervlak van de conus . Aangezien dat bij de bombardon aanzienlijk kleiner is zal deze ook aanzienlijk minder lucht verplaatsen ( opp kegel pi x r x {r+s} ) Tel uit het verschil !

Doordat jij er nu minder gaatjes in gemaakt hebt lijkt het me logisch dat je van de AD1260 veel minder luchtverplaatsing in de box hebt en daardoor minder uitslag van de AD1260 en daardoor een veel strakkere bas hebt als met de Bombardon.

Deze logica ontgaat me volledig . De strakheid van het laag wordt voor en groot deel bepaald door de vervorming van de woofer . Bij mijn weten is er niet een woofer te vinden met een lager vervormingsgetal dan een bombardon , iig niet in die tijd . Het "remmen"van de AD1260 heeft ook helemaal geen zin , die is ontworpen voor een open kast . Door deze in een gesloten kast te monteren wordt hij sowieso al "geremd"

De discussie ging trouwens helemaal niet over een vergelijking met de bombardon maar om de gevolgen van het verminderen van de openingen in het tussenschot .
Het enigste gevolg wat ik bedenken kan is een vermindering van het laag .
Je zult eerst de functie van het tussenschot moeten weten , ik voor mij denk niet dat het een soort rem is , eerder een voorzienig om ongewenste luchtbewegingen te elimineren .
Iets soortgelijks zie je een enkele keer in reflex pijpjes , daar zitten soms rietjes in om luchtwervelingen in de baspijp tegen te gaan .

Ik ga na het weekend voor de lol de conusuitslag van beide woofers vergelijken . Conus naar boven , micrometer in het hart , spanning er op en voilà .

Groet , Henk
Laatst bewerkt 07 feb 2014 01:08 door Tonmeister Henk.

Meer
06 feb 2014 23:14 - 06 feb 2014 23:16 #40617 door Huub
Beantwoord door Huub in topic Bouw AB 13 boxen gestart.
Bapaktua als jij dat dus al heel scherp vond
Dat geluid . Dan is het ook heel scherp
Gezien jou oren het eerst naar de Filestijnen gegaan zijn
Met missen van hoogten . Vaak scherpe pickup elementen
En de toonregeling niet goed ingesteld luitsprekers
Die gewoon iel en scherp zijn .Gaa zoo maar door
ook doven lieden die het geluid afregelen en dan nog de muziek soort
Met de toon regeling .Die weten ZELF niet dat ze doof zijn
vooral met de hoogten . en met harder spelen word het ook hoger
Dus dat is allemaal niet zoo vreemd dat jij het scherp vind
Het is gewoon zoo . Huub
Laatst bewerkt 06 feb 2014 23:16 door Huub.

Meer
06 feb 2014 21:37 - 06 feb 2014 22:01 #40614 door Bapaktua
Beantwoord door Bapaktua in topic Bouw AB 13 boxen gestart.
Misschien is mijn vraag niet passend in dit onderwerp, maar....
Ik ben inmiddels 72 jaar oud en heb bij de Luchtmacht en later bij Fokker veel bij/naast straaljagers gestaan tijdens het opstarten of motortesten.
Niet altijd de oorbeschermers opgehad.
Mijn gehoor is dus achteruit gegaan. Ik ben niet de enige. Ook bij jongere mensen die popconcerten hebben bijgewoond/bijwonen gaat vroeg of later het gehoor achteruit. Zelf heb je vaak dit zelf NIET in de gaten.
Vroeger had ik altijd last van de scherpe piep/fluittoon van een werkende TV. Tegenwoordig moet ik het audio geluid wat harder zetten.
Waar het mij nu omgaat, wat je hoort is subjectief. wat de 1 aangenaam aangenaam vind is voor de ander scherp en knerpend of bonkend.
Ik kan wel het verschil horen tussen mijn B5X04A en mijn B5X84A. De laatste klinkt (OTL en betere luidsprekers) veel meer helder in mijn oren dan de B5X04A. Toen heel lang geleden op de Firato een demonstratie werd gegeven van een nieuwe Marantz versterker klonk het geluid vreselijk snerpend. Er stond iets duidelijk te oscilleren in de versterker. De zaal gevuld met merendeels oudere mannen zat echter te genieten van dit geluid.
Tot zover, ik kwam op deze gedachte omdat ik mijn nu gereviseerde B5X84A in combinatie met mijn ook opgeknapte Mignon pick-up en wat oude mono jukebox plaatjes een uurtje heb laten spelen.
Geen kwalitatief goede combinatie maar voor mij zeer plezierig.
ruud PA0ROJ
NB, Henk, je mag dit verhaal meteen weer weg halen.
Laatst bewerkt 06 feb 2014 22:01 door Bapaktua.

Meer
06 feb 2014 20:55 #40610 door Bert Kn
Beantwoord door Bert Kn in topic Bouw AB 13 boxen gestart.
Antoine.
Het eindresultaat zal dat uitwijzen.
Aks referentie heb ik de AD5055, de AD5046 en mijn modernere huiskamer set.
Ter zijner tijd zal ik mijn eindbevindingen plaatsen.

Bert.

Mvg.
Bert

Gemaakt door Kunena