Reparatie en Restauratie tip's
Restauratie B7X83A set
26 jun 2021 14:46 #91121
door Bert Kn
Mvg.
Bert
Beantwoord door Bert Kn in topic Restauratie B7X83A set
Tip afkomstig van het buurforum.
Het is niet onmogelijk dat er asbest in het toestel zit. Tot in de jaren 60-70 werd asbest breed toegepast, want goedkoop, hittebestendig en isolerend. Asbest wordt pas gevaarlijk als het verbrokkelt, verstoft en verstuift. Kortom zodra er vezeltjes in de lucht zweven en ze zo je longen binnen kunnen komen. In een buizenradio zal de asbest zonder meer erg droog worden en is de kans dat, vooral als het aangestoten wordt, er vezeltjes vrij komen niet bepaald klein. Ik denk dat er er twee mogelijkheden zijn om het gevaar te elimineren. De eerste is afdekken, gewoon plastic folie eroverheen (nieten, lijmen zie maar). De tweede mogelijkheid is verwijderen, kies je daar voor, dan wel eerst het asbest zo nat maken dat het niet meer kán stuiven. Vervolgens voorzichtig verwijderen en het asbest met eventueel besmette doekjes in een plastic zak naar het chemisch afval. Gereedschap goed afspoelen. Ik zou de tweede methode kiezen.
Of het verstandig is om geroosterd brood uit een oud broodrooster waar de sneetjes uitspringen te nuttigen?
Ik waag me er niet aan.
Het is niet onmogelijk dat er asbest in het toestel zit. Tot in de jaren 60-70 werd asbest breed toegepast, want goedkoop, hittebestendig en isolerend. Asbest wordt pas gevaarlijk als het verbrokkelt, verstoft en verstuift. Kortom zodra er vezeltjes in de lucht zweven en ze zo je longen binnen kunnen komen. In een buizenradio zal de asbest zonder meer erg droog worden en is de kans dat, vooral als het aangestoten wordt, er vezeltjes vrij komen niet bepaald klein. Ik denk dat er er twee mogelijkheden zijn om het gevaar te elimineren. De eerste is afdekken, gewoon plastic folie eroverheen (nieten, lijmen zie maar). De tweede mogelijkheid is verwijderen, kies je daar voor, dan wel eerst het asbest zo nat maken dat het niet meer kán stuiven. Vervolgens voorzichtig verwijderen en het asbest met eventueel besmette doekjes in een plastic zak naar het chemisch afval. Gereedschap goed afspoelen. Ik zou de tweede methode kiezen.
Of het verstandig is om geroosterd brood uit een oud broodrooster waar de sneetjes uitspringen te nuttigen?
Ik waag me er niet aan.
Mvg.
Bert
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
26 jun 2021 14:44 - 26 jun 2021 14:46 #91120
door Armand
Nu word ik ook niet direct afgeschrikt door een klein asbestplaatje maar ... de vraag is of het plaatje hechtgebonden of niet-hechtgebonden asbest is.
Bij deze laatste soort kan asbest door veroudering , radio is meer dan 60 jaar oud, verpulveren en de kleine vezeltjes/deeltjes kunnen boven op het chassis terechtgekomen zijn.
Verder is het ook de vraag welk type asbest er gebruikt werd : amfiboolasbest is namelijk nog gevaarlijker (hoger risico) dan serpentijnasbest.
Groeten, Armand
Beantwoord door Armand in topic Restauratie B7X83A set
Inderdaad de beste en meest veilige oplossing.En die stukjes asbest nat maken en verwijderen met een mondkap op
Je heb nu ander warmte werend materiaal.
Nu word ik ook niet direct afgeschrikt door een klein asbestplaatje maar ... de vraag is of het plaatje hechtgebonden of niet-hechtgebonden asbest is.
Bij deze laatste soort kan asbest door veroudering , radio is meer dan 60 jaar oud, verpulveren en de kleine vezeltjes/deeltjes kunnen boven op het chassis terechtgekomen zijn.
Verder is het ook de vraag welk type asbest er gebruikt werd : amfiboolasbest is namelijk nog gevaarlijker (hoger risico) dan serpentijnasbest.
Groeten, Armand
Laatst bewerkt 26 jun 2021 14:46 door Armand.
26 jun 2021 13:03 - 26 jun 2021 13:04 #91119
door RR1957
Vriendelijke groet, RenéR
Als je naald maar goed is
Beantwoord door RR1957 in topic Restauratie B7X83A set
Laatst bewerkt 26 jun 2021 13:04 door RR1957.
26 jun 2021 12:55 #91118
door RR1957
De volgende gebruiker (s) zei dank u: NGG
26 jun 2021 11:49 #91115
door NGG
Max Ramali
Nederlands Grammofoon Genootschap
www.grammofoon.com
Beantwoord door NGG in topic Restauratie B7X83A set
Zal ook nog even
een duit is het (asbest)zakje doen.
In ons Philips broodrooster uit 1959 (MH3410) zit eveneens een asbestplaatje.
Gebruiken we al jaaaaaren.
Toast smaakt prima
In ons Philips broodrooster uit 1959 (MH3410) zit eveneens een asbestplaatje.
Gebruiken we al jaaaaaren.
Toast smaakt prima
Max Ramali
Nederlands Grammofoon Genootschap
www.grammofoon.com
De volgende gebruiker (s) zei dank u: RR1957
26 jun 2021 11:35 #91113
door RR1957
een minuscuul plaatje asbest die niet aangeraakt wordt en incidenteel op de montage-
tafel zou kunnen verschijnen of het dagelijkse solderen met de neus er boven op.
Ventileren blijft echter altijd een goede zaak lijkt mij.
René, het was ironisch bedoeld (die afzuiging) omdat men zich wel druk maakt omOm nu een grote afzuigkap in een hobbykamertje
Te plaatsen is ook onzin
Ventilatie rooster is al genoeg het waait toch 9 van de 10x buiten
Je gaat eerder dood door zware tabak dan harskern.
Geen grote produktie aantallen
En die stukjes asbest nat maken en verwijderen met een mondkap op
Je heb nu ander warmte werend materiaal.
een minuscuul plaatje asbest die niet aangeraakt wordt en incidenteel op de montage-
tafel zou kunnen verschijnen of het dagelijkse solderen met de neus er boven op.
Ventileren blijft echter altijd een goede zaak lijkt mij.