Skip to main content
Reparatie en Restauratie tip's

Restauratie B7X83A set

• Hoedendoosch
  • [Hoedendoosch]
  • Onderwerp Auteur
Meer
26 jun 2021 18:02 #91127 door Hoedendoosch
Beantwoord door Hoedendoosch in topic Restauratie B7X83A set

Eerde een aantasting of misdruk van de zender schaal.
De B7X83A die ik heb gehad had het probleem niet.
Mijn B7X83A is geproduceerd in Leuven (Serienummer PL XXXXXX) met schaal ZWI. De andere B7X83A die ik ken zijn 2 exemplaren: eentje die Bert heeft gered van de kraak en die ik ooit in bezit heb gehad en verkocht heb aan ene Martin uit Delft en die uiteindelijk weer bij Max terecht is gekomen. Deze hadden beide een serienummer beginnend met A. Welke schaal weet ik niet meer. Dat kunnen Bert en Max wel vertellen denk ik. Maar zeker geen ZWI schaal.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Hoedendoosch
  • [Hoedendoosch]
  • Onderwerp Auteur
Meer
26 jun 2021 17:46 - 26 jun 2021 18:12 #91126 door Hoedendoosch
Beantwoord door Hoedendoosch in topic Restauratie B7X83A set
We gaan behoorlijk offtopic, maar hopelijk gaan we straks weer terug naar die fijne B7X83A. Er zit inderdaad een asbestplaatje tegen de bovenkant geniet waar de trafo en de EZ81 zit. Dit is natuurlijk gedaan omdat de kast erg laag is en de warmte het bovenliggende skai kan doen vervormen of het hout doen branden. Modellen als de B7X72A en de B7X82A die dezelfde opbouw van het chassis hebben, hebben zo'n plaatje geloof ik niet omdat de kasten hoger en ruimer zijn, waardoor de hitte beter weg kan. 

Maar om nu te gaan roepen dat men bij reparatie van deze radio's zijn leven op het spel zet vind ik ongenuanceerd. Als ik hier de deur uitloop kan ik aangereden worden door een auto, idemdito door een fietser, die menen dat verkeersregels er zijn voor anderen. (Zelden egoïstischer volk gezien dan de gemiddelde Amsterdamse fietser, vooral de dames kunnen er wat van.) Of ik kan onder tram 2 lopen. Dus blijf ik maar binnen ? Uitkijken is het devies wil je niet aangereden worden, ook al heb je voorrang. Dat geldt ook voor de asbest. 

Verwijderen of impregneren zodat het plaatje geen vezels meer verliest, chassis en kast reinigen zodat reparateur geen risico meer loopt op opstuivende vezels. Asbest is zeker een risico, en gelukkig weten we dat tegenwoordig. En ja, ik lever meestal het chassis aan zonder kast voor revisie. Alles is dan makkelijk toegankelijk voor de reparateur.

Het risico dat Max bijvoorbeeld neemt met zijn broodrooster zal sommigen doen gruwen. Maar het is zijn eigen keuze. En dat moeten we respecteren. Toch zie ik deze broodroosters ook wel op bijvoorbeeld Catawiki staan. Een disclaimer erbij dat ze asbest bevatten is wel op zijn plaats vind ik, zodat de koper zelf kan kiezen. Het asbest zit namelijk zichtbaar in de gleuf waar je ook het brood in steekt. Sommige mensen peuteren er een achtergebleven stukje brood uit met een mes en het is niet ondenkbaar dat je hierbij vezels vrijmaakt. De (mogelijke) gevolgen van het inademen van asbest deeltjes zijn genoegzaam aangetoond.

Ik denk zelf dat mijn vader hieraan overleden is in 2001 (longkanker). Stevige roker, werkte met blauwzuur zonder masker (tuinbouw, bestrijdingsmiddel), met de slijptol eterniet golfplaten slijpen in de open lucht... en dan hebben we het hier over de late jaren '70 / begin '80 toen er al veel bekend was over de gevaren... Hij moet gedacht hebben ik ben een sterke jonge kerel, nooit ziek, mij kan niks gebeuren. 52 jaar oud heeft hij slechts mogen worden... Het einde kwam snel.

In Nederland meten we alles af aan "wat kost het". Een roker kost veel geld in de gezondheidszorg bijvoorbeeld. 
Dus de overheid ontmoedigd roken. Niet omdat onze overheid zo betrokken is met de mensen, maar omdat het "veel geld kost".

Mijn devies: Leven en laten leven. Als ik met de 60 de pijp uit ga is dat zo (of met 52 zoals mijn ouweheer), helaas. Maar ik wil wel van het leven genoten hebben.En dat betekent niet meteen dat ik een hedonistisch of egoïstisch leven leid, of bewust het risico opzoek. Integendeel. Maar enige spanning in mijn leven heb ik wel nodig.

Soms gruw ik van het overgereguleerde Nederland, hoe goed we het hier ook hebben. Misschien is dat wel de reden dat sommige mensen -zoals ondergetekende- soms het risico opzoeken. Maar het inademen van asbestdeeltjes hoort daar niet bij 

Welnu, volgende week ga ik verder met de B7X83A. Chassis reinigen. Dan technische revisie door een expert.

Laatst bewerkt 26 jun 2021 18:12 door Hoedendoosch.

Meer
26 jun 2021 17:17 #91125 door PE9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Restauratie B7X83A set
Maar als je tegen je pensioen zit of er al in hoef je je ook niet zo druk meer te maken over asbestose. Dat treedt pas na een jaar of 20-30 op en dan heb je toch al een tuin op je buik.

Tjerk, 9ZZ
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Hoedendoosch

Meer
26 jun 2021 16:45 #91124 door Bert Kn
Beantwoord door Bert Kn in topic Restauratie B7X83A set
Gevonden op internet!

5. Huishoudelijke apparaten
Niet alleen in onderdelen van het huis zelf, ook in losstaande apparaten is de kans op asbest aanwezig. Aangezien het voor 1993 toegestaan was om asbest te gebruiken, werd dit geregeld gedaan in huishoudelijke apparaten. Oude apparaten zoals heaters, broodroosters, elektrische ovens en zelfs haardrogers bevatten nog wel eens asbest. Tegenwoordig is vintage weer helemaal in, let op dat je geen asbesthoudende apparaten koopt.

Een ieder moet maar voor zichzelf weten hoe men ermee omgaat.

Wat betreft het doorschijnen bij het Philips logo het volgende.
Met het ontbreken van het venster ten opzichte van de B7X73A heeft het niets van doen.
Eerde een aantasting of misdruk van de zender schaal.
De B7X83A die ik heb gehad had het probleem niet.

Mvg.
Bert

Meer
26 jun 2021 15:47 - 26 jun 2021 16:12 #91123 door RR1957
Beantwoord door RR1957 in topic Restauratie B7X83A set

Niks aan doen ik vind het
ver gezocht anders Latex verf er op
dat bind wat meer Ach gewoon niks aan doen
Lekker laten  zitten .
huub

En daar ben ik het helemaal mee eens. 
Ook in het broodrooster. Die hadden we al vanaf begin jaren zestig thuis en
zijn mijn ouders niet overleden aan asbest vergiftiging door het broodrooster. 
Vooralsnog gaan we eerder dood aan andere zaken voordat dergelijke kleine plaatjes 
onaangeroerd asbest je om zeep helpt. Ik weet zeker dat mijn einde niet komt door de door mij
verorberde geroosterde broodjes. ;-) De sneetjes springen er trouwens niet uit, Philips heeft in 
al zijn vreativiteit een vertraging ingebouwd en de sneetjes komen langzaam omhoog. 
Toch ook een beetje paniek op niks af. 
Soldeer maar lekker door. 
Voor zover bekend is leven levensgevaarlijk ook door zaken die als veilig worden beschouwd. 
Bevat allemaal uiteraard geen pfas ("het nieuwe asbest"), microplastics, suiker, zout, alcohol,
bestrijdingsmiddelen, medicijnresten; in ons eten en drinken. Ga zo maar door. 
Zitten is ook gevaarlijk ("zitten is het nieuwe roken"). 
Enzovoorts.
;-) 

Even terugkomend op het doorschijnen rond het logo van de B7X83A.
Ik zie dat dit logo ook totaal anders is. Bij de 'gewone' versie B7X73A
is het een echt venstertje en er geen doorschijnen van het licht door 
de glasplaat rondom het logo. 
Zo hebben beide versies wel wat, maar de weergave is uiteraard hetzelfde,
al zal het altijd wel afhankelijk zijn van de kwaliteit van de technische 
revisie. Ik heb er geen klagen over. 

Vriendelijke groet, RenéR
Als je naald maar goed is
Laatst bewerkt 26 jun 2021 16:12 door RR1957.

Meer
26 jun 2021 15:24 - 26 jun 2021 15:26 #91122 door Huub
Beantwoord door Huub in topic Restauratie B7X83A set
Niks aan doen ik vind het
ver gezocht anders Latex verf er op
dat bind wat meer Ach gewoon niks aan doen
Lekker laten  zitten .
huub
Laatst bewerkt 26 jun 2021 15:26 door Huub.

Gemaakt door Kunena