Skip to main content
Reparatie en Restauratie tip's

Restauratie B7X83A set

• Hoedendoosch
  • [Hoedendoosch]
  • Onderwerp Auteur
Meer
06 jul 2021 17:48 #91268 door Hoedendoosch
Beantwoord door Hoedendoosch in topic Restauratie B7X83A set
Hallo Gino,

bedankt voor de tip, het zou als vervanger kunnen dienen op de B7X73A, echter wel heel anders qua motief. Van veraf zul je het niet zien :-)

Ik ga eerst proberen de beschadigingen te herstellen met op kleur gebrachte kit waarin ik het motief naboots. Wellicht loopt Ben Dijkman in de toekomst nog iets tegen het lijf wat als vervanger kan dienen. Er moeten toch wel meer B7X73A bezitters zijn geweest die skai nodig hadden ?

Pim.

P.S: ik heb een B7X73A en een B7X83A. Voorlopig wil ik beide behouden en opknappen. Over de B7X73A had ik een vraag gesteld op het buurforum. Zoek nog een achterwand en serviceluik. Zie de post aldaar.

Pim.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
05 jul 2021 20:31 #91251 door Gino
Beantwoord door Gino in topic Restauratie B7X83A set

Als het oud is is het leuk

Meer
30 jun 2021 12:39 #91184 door Erwin goossens
Beantwoord door Erwin goossens in topic Restauratie B7X83A set
precies dat bedoel ik Armand, uiteraard heb ik geen bang van een klein paatje zoals tussen de 44 serie en deze type gebruikt is maar zoals je zegt.. er kunnen minuscule stukjes afgekomen zijn. Nu weet ik ook wel dat de kans klein is voor het krijgen van gevolgen maar ik speel liever op zeker, die afscherming tussen de ECL 86 en in de 44 serie laat ik rondom vol lak lopen en monteer ze dan weer

Meer
29 jun 2021 09:43 - 29 jun 2021 09:44 #91167 door Huub
Beantwoord door Huub in topic Restauratie B7X83A set
De R,s in de anode dat is belangrijk
en stroom meten aan de buizen
wijkt toch altijd wat af gezien de gebruikten buizen
ook katode R,s. verlopen soms wat 
verders NIKS die nooit belast zijn
Huub
Laatst bewerkt 29 jun 2021 09:44 door Huub.

Meer
28 jun 2021 20:56 #91166 door Bert Kn
Beantwoord door Bert Kn in topic Restauratie B7X83A set
Pim schreef.

De enige afwijking ten opzichte van het schema zijn R11 en R26. Volgens schema 2K7 en 22K, werkelijk aangetroffen in de radio 10K en 47K. Beide weerstanden zitten in de volumeregeling (zie uitsnede schema). De condensatoren zijn wel hetzelfde als in het schema. Wat is het effect op het geluid als de weerstanden hogere waarden hebben ?

Het effect is dat de loudness contour anders is.
Weerstanden hoef je in mijn visie niet te veranderen.
Mogelijk een wijziging door Philips zelf doorgevoerd.

Mvg.
Bert

• Hoedendoosch
  • [Hoedendoosch]
  • Onderwerp Auteur
Meer
28 jun 2021 20:08 - 28 jun 2021 20:10 #91164 door Hoedendoosch
Beantwoord door Hoedendoosch in topic Restauratie B7X83A set
Hoi,

vandaag toch zelf wat gemeten met behulp van een Fluke. Ik heb daarbij de weerstanden allemaal doorgemeten (behalve de in de FM unit en MD-voorversterker). Het valt me op dat de waarden weinig afwijken ten opzichte van het schema. Ook de beruchte composietweerstanden hebben maar weinig verloop. Ik heb gelezen dat deze weerstanden ook zonder dat ze belast worden kunnen verlopen, hoe kan het dat deze nog zo goed zijn ?

De enige afwijking ten opzichte van het schema zijn R11 en R26. Volgens schema 2K7 en 22K, werkelijk aangetroffen in de radio 10K en 47K. Beide weerstanden zitten in de volumeregeling (zie uitsnede schema). De condensatoren zijn wel hetzelfde als in het schema. Wat is het effect op het geluid als de weerstanden hogere waarden hebben ?

Welke composietweerstanden zouden preventief vervangen moeten worden om in de toekomst een betrouwbare radio te hebben ?

Pim.

Laatst bewerkt 28 jun 2021 20:10 door Hoedendoosch.

Gemaakt door Kunena