Skip to main content
Reparatie en Restauratie tip's

Philips BX640A Opkalefateren

Meer
09 feb 2020 07:58 #82065 door PE9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Philips BX640A Opkalefateren
Da's de nette methode. Ik gebruik de slordige methode, gewoon de draadjes in elkaar draaien, haken eigenlijk, klodder soldeer erop, klaar.

Tjerk, 9ZZ
De volgende gebruiker (s) zei dank u: v1ncent

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
09 feb 2020 07:47 - 09 feb 2020 07:48 #82064 door paulsnip
Beantwoord door paulsnip in topic Philips BX640A Opkalefateren
Alle teercondensatoren en Elko's zijn vervangen. Wat ik best apart vind is dat de condensatoren bijna allemaal goed meten. Zowel qua capaciteit als qua weerstand.
Zelfs Elko's waar al een paddenstoel achtig prutje aanhangt.

Om de condensatoren te vervangen ga ik meestal als volgt te werk: Ik knip het oude onderdeel zo kort mogelijk eruit. Aan de nieuwe condensator of weerstand draai ik een veertje van ca 1 mm doorsnee. Vervolgens soldeer ik dat aan de draden van het oude component. Dat scheelt prutsen in de kruispunten waar alles bijelkaar komt.
Bijlagen:
Laatst bewerkt 09 feb 2020 07:48 door paulsnip.

Meer
07 feb 2020 23:56 #82051 door RR1957
Beantwoord door RR1957 in topic Philips BX640A Opkalefateren
Waardering voor je werk aan deze fraaie radio.
Dit voor de eerlijkheid ter compensatie van de andere discussie... ;-)
Met de bleutooth heb ik minder moeite , gewoon een hulpmiddel bij
ontvangst , al gebruik ik het zelf niet (en ik ben nog lang geen 80+ haha).

Vriendelijke groet, RenéR
Als je naald maar goed is

Meer
07 feb 2020 22:04 - 07 feb 2020 22:06 #82047 door paulsnip
Beantwoord door paulsnip in topic Philips BX640A Opkalefateren
Deoxit gebruik ik. D5. En daarna wat Faderlube van Deoxit. Dat doe ik al jaren zo en daar heb ik nog nooit spijt van gehad.
Voor de buisvoetjes heb ik zo'n setje van Deoxit.

Bovenaan zit een messing strip inderdaad. Die heb ik gewoon meegeschuurd en in de blanke lak gespoten. Ziet er netjes uit.
En op de kopse kanten zitten ook nog gouden biesjes geplakt. Die zijn nog bijna helemaal heel. Dus heb ik ook maar mooi laten zitten.

Mijn 80+ buurman was vanmiddag bij mij. Die wil hem overnemen als hij klaar is. En dan met Bluetooth graag...Ja de oudjes gaan ook met hun tijd mee.
Laatst bewerkt 07 feb 2020 22:06 door paulsnip.

Meer
07 feb 2020 20:29 #82041 door PE9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Philips BX640A Opkalefateren
Van die contactspray ga je waarschijnlijk spijt krijgen, dat kan je beter anders doen. Zie overige topics en tips... Kast ziet er mooi uit. Lijkt een beetje op die van mij (BX732A). Zitten er ook van die maffe messing strips omheen? Kan 't niet zo goed zien.

Tjerk, 9ZZ

Meer
07 feb 2020 20:22 - 07 feb 2020 20:23 #82040 door paulsnip
Toen ik laatst mijn 3e B7X44A op ging halen stond er in het stapeltje ook nog een Philips BX640A in niet zo mooie staat. De FM deed niet veel meer dan wat pruttelen. En de kast was vooral aan de bovenkant zwaar beschadigd. En er zat zelfs een klodder pur op.
Ik heb hem toch maar meegenomen.
Bij toeval bood iemand hier in de buurt een binnenwerk van een 640A aan. Voor weinig. Dus toch maar proberen op te knappen het ding.
De kast geschuurd met schuurpapier 320 en 400. En in meerdere etappes in de blanke lak (Action) gespoten. Ben toch altijd weer verbaasd hoe zo'n apparaat er dan weer uitkomt.
De bovenkant is mij nog niet echt naar het zin. Maar een beetje een dilemma. Als ik verder ga schuren gaat de kleur eraf. En het is niet effen donkerbruin maar heel donker gelakt hout. Optie zou zijn om te plamuren en dan wel effen donkerbruin te spuiten. Of gewoon zo laten. Vooral de kring van de bloempot stoort mij nog.
Het binnenwerk speelt. Maar voor de zekerheid ga ik de teercondensatoren toch maar vervangen. En verder alles even nalopen met contactspray.
Bijlagen:
Laatst bewerkt 07 feb 2020 20:23 door paulsnip.

Gemaakt door Kunena