Reparatie en Restauratie tip's
Philips BX640A Opkalefateren
20 feb 2020 11:15 #82275
door paulsnip
Beantwoord door paulsnip in topic Philips BX640A Opkalefateren
Ja, het knisperen is weg. Maar niet in 1 keer. Het bleek dat de vuile potmeter ook nog een licht knispertje veroorzaakte. Hij is nu stil. En het geluid is best indrukwekkend.
De ontvangst met een buitenantenne is ook geweldig. De zenders sluiten bijna opelkaar aan op de landenschaal.
Zijn er overigens nog meer van deze radio's hier in omloop?
Ik heb nog een sloopchassis over. Landenschaal is heel. Knoppen en trafo's zijn goed. Misschien dat iemand nog iets mist?
De ontvangst met een buitenantenne is ook geweldig. De zenders sluiten bijna opelkaar aan op de landenschaal.
Zijn er overigens nog meer van deze radio's hier in omloop?
Ik heb nog een sloopchassis over. Landenschaal is heel. Knoppen en trafo's zijn goed. Misschien dat iemand nog iets mist?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
20 feb 2020 10:55 #82272
door RR1957
Vriendelijke groet, RenéR
Als je naald maar goed is
Beantwoord door RR1957 in topic Philips BX640A Opkalefateren
Vriendelijke groet, RenéR
Als je naald maar goed is
Minder
Meer
20 feb 2020 09:56 #82270
door F2ride2001
Handtekening
Beantwoord door F2ride2001 in topic Philips BX640A Opkalefateren
Ziet er weer prima uit !
Is het knisperen nu weg met de keramische voeten?
Is het knisperen nu weg met de keramische voeten?
Handtekening
19 feb 2020 21:47 #82264
door paulsnip
Hij is klaar!!!
De kast nog een keer geschuurd en gespoten. Is niet 100% geworden. Er zit nog een lichte bloempot kring bovenin. Maar omwille van de originaliteit ga ik niet verder dan dit. Anders wordt het kaalschuren en opnieuw beitsen denk ik.
Uiteindelijk is het een heel acceptabel ding geworden. Zeker als je bedenkt dat hij ergens in een schuur zijn laatste jaren dienst heeft gedaan.
De buisvoeten van de eindversterkerbuizen heb ik vervangen. Dat was even pielen. Lossolderen van de componenten wilde niet echt lukken. Dus ik heb ze losgeknipt. Soms waren ze dan nog lang genoeg om er weer op te zetten. En anders even verlengen met een stukje massief koperdraad met een soldeerveertje eraan. Voor een eerste keer vind ik het best goed gelukt.
Alle teercondensatoren en elco's zijn eruit.
De toonregeling werkt naar behoren. En zelfs het muzieknootje achter het glas gaat op en neer. (Meesterwerkje)
De potmeters zijn weer kraakvrij. Beste resultaat bereik ik inderdaad met de pure alcohol contactspray. En dan als finishing touch een heel klein beetje deoxit.
De bluetooth modules van Aliexpress zijn iets vertraagd. Zal wel iets met het corona virus te maken hebben. Zodra die binnen zijn zet ik dat er nog in en dan gaat de radio naar mijn buurman. (Hij is al verkocht)
De kast nog een keer geschuurd en gespoten. Is niet 100% geworden. Er zit nog een lichte bloempot kring bovenin. Maar omwille van de originaliteit ga ik niet verder dan dit. Anders wordt het kaalschuren en opnieuw beitsen denk ik.
Uiteindelijk is het een heel acceptabel ding geworden. Zeker als je bedenkt dat hij ergens in een schuur zijn laatste jaren dienst heeft gedaan.
De buisvoeten van de eindversterkerbuizen heb ik vervangen. Dat was even pielen. Lossolderen van de componenten wilde niet echt lukken. Dus ik heb ze losgeknipt. Soms waren ze dan nog lang genoeg om er weer op te zetten. En anders even verlengen met een stukje massief koperdraad met een soldeerveertje eraan. Voor een eerste keer vind ik het best goed gelukt.
Alle teercondensatoren en elco's zijn eruit.
De toonregeling werkt naar behoren. En zelfs het muzieknootje achter het glas gaat op en neer. (Meesterwerkje)
De potmeters zijn weer kraakvrij. Beste resultaat bereik ik inderdaad met de pure alcohol contactspray. En dan als finishing touch een heel klein beetje deoxit.
De bluetooth modules van Aliexpress zijn iets vertraagd. Zal wel iets met het corona virus te maken hebben. Zodra die binnen zijn zet ik dat er nog in en dan gaat de radio naar mijn buurman. (Hij is al verkocht)
11 feb 2020 22:35 - 11 feb 2020 23:05 #82126
door paulsnip
Bedankt voor de tips, gaan we morgen mee bezig!
Buisvoeten opnieuw insolderen is nog wel een dingetje denk ik.
Ziet er vrij krap uit allemaal.
Zonet een zooitje keramische buisvoeten besteld bij jukebox revival.
Wat ik echter niet helemaal snap is dat de knisper verdwijnt als de radio goed warm is.
(Staat nu een half uur aan en geen knisper meer te horen)
Buisvoeten opnieuw insolderen is nog wel een dingetje denk ik.
Ziet er vrij krap uit allemaal.
Zonet een zooitje keramische buisvoeten besteld bij jukebox revival.
Wat ik echter niet helemaal snap is dat de knisper verdwijnt als de radio goed warm is.
(Staat nu een half uur aan en geen knisper meer te horen)
Laatst bewerkt 11 feb 2020 23:05 door paulsnip.
11 feb 2020 16:30 #82116
door Kees van Dijke
Beantwoord door Kees van Dijke in topic Philips BX640A Opkalefateren
Je kunt C59 aan een kant losnemen. Is dat niet afdoende, dan kan je ook C63 losnemen. Zo kom je er achter welke buis het is. Ook een defecte buisvoet is niet uit te sluiten van de voorversterker trap.
Overigens ruist de BX640A wel een klein beetje, maar niet hinderlijk.
groetjes,
-=Kees=-
Overigens ruist de BX640A wel een klein beetje, maar niet hinderlijk.
groetjes,
-=Kees=-