Reparatie en Restauratie tip's
634A Lentebode.
- Marc
- []
-
Onderwerp Auteur
04 nov 2017 12:25 #69353
door Marc
Beantwoord door Marc in topic 634A Lentebode
Goedenmiddag ,
Ik ben nog steeds bezig met de Lentebode helaas nog steeds geen vorderingen .
wel heb ik even een proefopstelling gemaakt om C29, C24 , C23 , C2 die in de radio zitten te kunnen uitsluiten van defect .
Ik heb gelukkig best veel los spul liggen en heb de onderdelen aan elkaar gemonteerd en met kabeltjes naar het chassis geplaats tijdelijk om te testen ..... Helaas geen verschil/verandering.
Als de radio speelt gaat ie soms heel soms keihard spelen en stort weer in .... spoelbus ?
Ik snap er niks meer van .... Op het condensatorblok meet ik op mijn andere lentebode een paar spanningen die komen redelijk bij elkaar maar de -22 en -10 vind ik nergens . Buizen gewisseld en blijft hetzelfde .
C453 uitgewisseld met een E443H nou dit is niet om aan te horen bromt als een idioot dus dat werkt niet op deze radio terwijl de andere er super mee speelt ( getest) .
Wie o Wie .......
Ik ben nog steeds bezig met de Lentebode helaas nog steeds geen vorderingen .
wel heb ik even een proefopstelling gemaakt om C29, C24 , C23 , C2 die in de radio zitten te kunnen uitsluiten van defect .
Ik heb gelukkig best veel los spul liggen en heb de onderdelen aan elkaar gemonteerd en met kabeltjes naar het chassis geplaats tijdelijk om te testen ..... Helaas geen verschil/verandering.
Als de radio speelt gaat ie soms heel soms keihard spelen en stort weer in .... spoelbus ?
Ik snap er niks meer van .... Op het condensatorblok meet ik op mijn andere lentebode een paar spanningen die komen redelijk bij elkaar maar de -22 en -10 vind ik nergens . Buizen gewisseld en blijft hetzelfde .
C453 uitgewisseld met een E443H nou dit is niet om aan te horen bromt als een idioot dus dat werkt niet op deze radio terwijl de andere er super mee speelt ( getest) .
Wie o Wie .......
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
03 nov 2017 16:32 - 03 nov 2017 16:33 #69345
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic 634A Lentebode
Recapitulé overflakkee: meet de roosterspanning op je eindbuis. Die moet -10 V zijn of iets in die geest. Is-ie positief dan is C24 lek. Hoewel ik die kleine C'tjes nooit stuk heb zien zijn. Maar wat niet is kan nog komen natuurlijk. Ik kijk nergens meer van op...
Tjerk, 9ZZ
Laatst bewerkt 03 nov 2017 16:33 door PE9ZZ.
03 nov 2017 12:32 #69344
door Cees
Beantwoord door Cees in topic 634A Lentebode.
Marc,
Je zegt zelf al waar je het zoeken moet.
Hete eind buis. Daar loopt dus een te hoge stroom door heen.
Vandaar de hoge spanning terug loop van de voeding spanning.
Begin dus met te meten hoe hoog de stroom door die buis is.
En beredeneer vervolgens waarom die te hoog is.
Meet dus in de eindtrap. Zo vind je het defect daar.
Ga daarna sistematisch met de rest verder.
Cees.
Je zegt zelf al waar je het zoeken moet.
Hete eind buis. Daar loopt dus een te hoge stroom door heen.
Vandaar de hoge spanning terug loop van de voeding spanning.
Begin dus met te meten hoe hoog de stroom door die buis is.
En beredeneer vervolgens waarom die te hoog is.
Meet dus in de eindtrap. Zo vind je het defect daar.
Ga daarna sistematisch met de rest verder.
Cees.
- Cees PA1DBA
- [Cees PA1DBA]
-
- Cees
Minder
Meer
03 nov 2017 10:47 - 03 nov 2017 10:47 #69343
door Cees PA1DBA
Laatst bewerkt 03 nov 2017 10:47 door Cees PA1DBA.
03 nov 2017 09:57 #69342
door PE9ZZ
- Marc
- []
-
Onderwerp Auteur
03 nov 2017 00:39 #69341
door Marc
Beantwoord door Marc in topic 634A Lentebode.
Ik heb even gekeken maar ik zie echt verder geen verschil in de beide radio,s .
Verder heb ik alles gemeten en ik krijg gewoon te weinig stroom .
Ik heb een indentieke 634A ernaast staan en beide aan dezelfde variac geplaatst en beide onder spanning gezet.
Als ik de goed spelende gebruik om de weerstanden te meten en ik schrijf deze gegevens op .
Ik zet de spanning eraf en zet de buizen over en sluit de spanning weer aan en hoppa ik meet tussen de 50 en 100 volt te weinig de 1823 word goed warm maar de eindbuis word bloedheet .....
Ik weet echt niet meer waar ik moet gaan zoeken . Ik heb het condensator blok eruit gehaald en alles eruit getrokken en nieuwe inhoud erin en weer terug geplaatst helaas het helpt niets , beide elkos los gemonteerd de ene met de - aan het chassis en de ander met de - aan de ring met de pertinax plaat er tussen maar helaas brom en nog steeds verkeerde spanningen en een bloedhete eindbuis !.
Wie het weet mag het zeggen ..... spoelbus gaar ??????? er loopt trouwens ook totaal geen spanning door de contacten als ik de aan uit knop uit trek of indruk !
Ps ik heb de buitenste Variabele C los gekoppeld die is defect !
Mvgr Marc
Ps een chassis is welkom dus bied maar aan .............
Verder heb ik alles gemeten en ik krijg gewoon te weinig stroom .
Ik heb een indentieke 634A ernaast staan en beide aan dezelfde variac geplaatst en beide onder spanning gezet.
Als ik de goed spelende gebruik om de weerstanden te meten en ik schrijf deze gegevens op .
Ik zet de spanning eraf en zet de buizen over en sluit de spanning weer aan en hoppa ik meet tussen de 50 en 100 volt te weinig de 1823 word goed warm maar de eindbuis word bloedheet .....
Ik weet echt niet meer waar ik moet gaan zoeken . Ik heb het condensator blok eruit gehaald en alles eruit getrokken en nieuwe inhoud erin en weer terug geplaatst helaas het helpt niets , beide elkos los gemonteerd de ene met de - aan het chassis en de ander met de - aan de ring met de pertinax plaat er tussen maar helaas brom en nog steeds verkeerde spanningen en een bloedhete eindbuis !.
Wie het weet mag het zeggen ..... spoelbus gaar ??????? er loopt trouwens ook totaal geen spanning door de contacten als ik de aan uit knop uit trek of indruk !
Ps ik heb de buitenste Variabele C los gekoppeld die is defect !
Mvgr Marc
Ps een chassis is welkom dus bied maar aan .............