Skip to main content
Reparatie en Restauratie tip's

Philips BX750A

• Henk van t Kruis
  • [Henk van t Kruis]
  • Onderwerp Auteur
Meer
02 nov 2015 15:59 #56109 door Henk van t Kruis
Beantwoord door Henk van t Kruis in topic Philips BX750A- loudness details
Ik heb de radio dus uitgekast. zie ook topic over uitkasten en waarom ik dat altijd doe.
In dit geval ook om het geheel aan de voorzijde grondig te reinigen, om het schaaldraad van de ferriet antenne te vervangen wegens breuk en omdat de luodnes regeling op de volumeregeling aan de boven\voor zijde van het chassis zitten.
Andere schaaldraden worden preventief vervangen, als je ze laat zitten en de radio wordt na lange stilstand weer intensief gebruik, breken ze alsnog,

De radio heeft een volume regelaar met 2 extra lopers, Deze zijn er voor om de lage tonen op te halen bij laag volume en hoog aan te passen bij wat meer volume. Deze regelnetwerkjes bestaan uit een weerstand en een condensator. De waardes zijn ooit door Philips berekend. Kees van Dijke heeft alle combinaties op zijn website eens mooi samengevat..

Op de volgende 3 foto's van de documentatie zie je waar de condensatoren zitten, kun je het zelf ook eens opzoeken op het schema.

In de werkelijke situatie zitten ze op een draadsteun bovenop het chassis.

Ben een voorstander van het verwijderen van alle oude draadeindjes en gelijk de omgeving schoon te maken.

De 2 weerstanden en condensatoren vervangen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Henk van t Kruis
  • [Henk van t Kruis]
  • Onderwerp Auteur
Meer
02 nov 2015 15:42 #56107 door Henk van t Kruis
Beantwoord door Henk van t Kruis in topic Philips BX750A
Rene V, dat komt als laatste, ik gebruik een BT van Philips.

Meer
02 nov 2015 14:58 #56104 door ReneV
Beantwoord door ReneV in topic Philips BX750A
Leuk en interessant al die foto's erbij. Ben benieuwd hoe en welke BT je gebruikt en hoe jr deze connect.

• Henk van t Kruis
  • [Henk van t Kruis]
  • Onderwerp Auteur
Meer
30 okt 2015 19:33 #55994 door Henk van t Kruis
Beantwoord door Henk van t Kruis in topic Philips BX750A
Nog wat foto, als vervolg. Aanvang gemaakt met revisie van de onderzijde. De eindbuizen staan op een apart chassisdeel op het chassis in horizontale positie. Kon er goed bij door de trafo opzij te zetten en het chassisdeel tijdelijk los te nemen en hierna de nodige componenten vervangen.

De onderzijde is ondertussen ontdaan van alle slechte onderdelen en het mechaniek gereinigd en gesmeerd. Achter de schaalplaat is een metalen wit plaat als strooi scherm gebruikt. De kan verwijderd worden door de boutjes links en rechts los te nemen van de glasplaat houder. Er zit 1 boutje verstopt tussen 2 drukknoppen in het midden aan de onder-voorzijde.

Nu kun je goed zien dat het reinigen van de mechanieken altijd net zo belangrijk is als een goede elektronica aanpak.
Overigens vind ik de witte drukknoppen niet mooi. Aan onderzijde en zijkantjes, waar geen zon op heeft gestaan, zijn de knoppen creme-kleurig.. Ze worden er afgehaald en opnieuw op kleur gebracht .

Meer
30 okt 2015 18:49 #55993 door Alco57
Beantwoord door Alco57 in topic Philips BX750A
Hallo Ben, Huub, Henk, Jeroen,

Even voorstellen,
Alco Bouwense, 58 Jr en al sinds mijn 12 jaar al besmet met het radiovirus..
En al 38 jaar werkzaam in de elektrotechniek/meet en regel techniek als storingstechnicus.
Ik heb de BX740A ook staan en vind het een perfecte radio.
Heel gevoelig op LG en MG, omdat de ef85 daar als extra hf trap werkt (als 10,7 MHz mf trap op fm).
Ik vind de geluidsweergave best goed; veel hoog aanwezig.
Overigens de goedkopere BX534A met zijn raama tenne uit 1953 is ook heel leuk.
Beide radio's hebben wel composiet weerstanden en teerdotten. Op de kritische plaatsen moeten deze wel gecontroleerd en waar nodig vervangen worden.
Maar het zijn kwalitatief prima radio's.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: admin, aan-pierre

• Jeroen Landman
  • [Jeroen Landman]
  • Mijn hobby's zijn het verzamelen en restaureren van buizenradio's, jukeboxen en klokken, verder heb ik 8 klassieke auto's en ben liefhebber van Amsterdamse School meubilair.
Meer
30 okt 2015 00:49 - 30 okt 2015 00:52 #55964 door Jeroen Landman
Beantwoord door Jeroen Landman in topic Philips BX750A
Ben,
Jij hebt dan waarschijnlijk de BX740A staan, de "vader" van de BX750A.
De eerste is van 1954 en die kom je minder vaak tegen dan de BX750A die van het jaar 1955 is.

Jouw toestel heeft nog de simpele toonregeling met in het midden een schakelcontact en capacitieve omschakeling.
Een venstertje met muzieknoot er in is de "timbre-indicator" op de schaal.

Ik heb beide types staan, mooie chique toestellen met dat 2 kleuren fineer en de pianolak plus het rijkelijk van messing voorziene front.

Van beide toestellen is wat te zeggen:
Hoewel bijna identiek, ook qua schema, speelt de BX750A gewoon fijner met zijn gescheiden toonregeling.

Bij zijn voorganger de BX740A blijf je naar mijn gevoel draaien om de gewenste weergave te vinden.

Dat zit hem ook in die vreemde toonregeling met condensator voor spraak/muziek schakeling in de middenstand.

Ik vindt de BX740A persoonlijk wel mooier, het rijke messing is bij de 750 al afgegleden naar geëloxeerd aluminium.....scheelt wel een berg poetswerk!

Verder vindt ik dat toonregelbalkje met muzieknoot wel grappig.
Dat zit alleen op enkele modellen uit 1953 en 1954.

Kwalitatief zijn het geweldige radio's.

Groet,
Jeroen
Laatst bewerkt 30 okt 2015 00:52 door Jeroen Landman.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: aan-pierre

Gemaakt door Kunena