Skip to main content
Reparatie en Restauratie tip's

Philips BX750A

Meer
05 nov 2015 04:19 - 05 nov 2015 07:20 #56225 door maarten
Beantwoord door maarten in topic Philips BX750A
Ik neem aan dat die 9710M niet af fabriek is, datumcode lijkt 5637 te zijn dus een toch een half tot een heel jaar nieuwer dan tot nu toe van het toestel bekend. Zou je ook nog eens naar de datumcodes en serienummer kunnen kijken (post #15)? Dat vindt Pierre vast ook leuk.

Edit, ga ik doen.

Henk
Laatst bewerkt 05 nov 2015 07:20 door admin.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
05 nov 2015 00:22 #56220 door Cees
Beantwoord door Cees in topic Philips BX750A
@ Henk K,
Met die drukknoppen heb ik het zelfde gezien bij de vroege typen Philipsen
met een gebit.
Licht en lucht werken in op het plastic.
Indien je er een laagje afschuurt en dan die toetsen weer opnieuw glad polijst
dan zijn ze weer mooi créme. Ivoor wit.
Het is dus geen laklaag die wit verkleurd, maar de oppervlakte van de toetsen.
Echter, soms is het verkleuringsproces zo ver heen, dat als je het er helemaal
afschuurt de toetsjes te dun en te zwak zijn geworden.
Dan word het zoeken naar een andere Philips sloper waarvan de ivoorkleur
er nog wel is. Dat zijn dan de wat jongere radio's.
Kennelijk heeft het plastic daar van een andere samenstelling?
Of de kleurstof in het plastic is van een andere samenstelling?
Cees.

• Henk van t Kruis
  • [Henk van t Kruis]
  • Onderwerp Auteur
Meer
04 nov 2015 21:03 #56213 door Henk van t Kruis
Beantwoord door Henk van t Kruis in topic Philips BX750A
Ik heb nog eens even wat folder- en documentatie materiaal door gebladerd. Op de oorspronkelijke doc. kom je zelden de spier witte knoppen tegen zoals deze nu op de radio zitten. Las Philips het heeft over ivoorwit en dit vergelijkt met de ral kleurenkaarten, verwijzend naar ivoorwit. kom je toch op een iets meer creme kleurige knop uit.

Ik gok er op dat de knoppen behandeld zijn met een laklaag die onder invloed van licht verkleurt, dan doen overigens alle lakken op basis van oplosmiddel en wit helemaal. En het laagje is er af te krabben. Een reden kan zijn dat de knop van het model BX750A en identieke iets dunner is aan de bovenzijde t.o.v. de knop op de B8X72A moddellen en soortgelijke. DE bevestiging stang schijnt dan enigszins door.

Bijlagen:

• Henk van t Kruis
  • [Henk van t Kruis]
  • Onderwerp Auteur
Meer
04 nov 2015 19:20 - 04 nov 2015 19:24 #56211 door Henk van t Kruis
De drukknoppen vind ik leijk en snap ook niet waarom de boven en voorzijde wit zijn en de zijkanten niet. Ik kan mij niet voorstellen dat Philips hier niet op gelet heeft. Je kijkt nu aan tegen een andere kleur als er een toest is ingedrukt.
In een B8X72A ziet dit er veel mooier uit, die vandaag op de bok is gezet.

Ook de B8X72A toont een verschil in kleur aan de onder voorzijde. Dus het deel wat in de kast valt., maar het geheel is toch mooier en egaler om te zien.

Laatst bewerkt 04 nov 2015 19:24 door Henk van t Kruis.

• Henk van t Kruis
  • [Henk van t Kruis]
  • Onderwerp Auteur
Meer
04 nov 2015 19:13 #56210 door Henk van t Kruis
De BX750A is al een behoorlijk eind op weg. Elektronica is gereed en het chassis speelt heel behoorlijk op de test boxen. De radio ontvangt zeer goed op de FM. De FM is een geïntegreerde ontvanger op het chassis met een EC92 en EF80 en niet een aparte FM-tuner met ECC85 die later werd gebruikt

Dus ook getest met de luidsprekers in de kast. Nu viel het mij pas op dat er een 9710M is gemonteerd en had al gezien dat er op de HT trafo aan de secondaire zijde een 4.7 Ohm weerstand was gemonteerd. Kennelijk om de hoog speaker wat te dempen, vreemd dus. Weerstand verwijderd en dat klinkt helemaal niet gek.
De radio voorzien van een nieuw touwtje voor de ferrietantenne en deze schoongemaakt met wattenstaafjes en alcohol. Hierna weer aan de verdere opbouw begonnen.

Meer
03 nov 2015 03:18 #56143 door maarten
Beantwoord door maarten in topic Philips BX750A
Hallo Henk,

Mooi werk weer!

Zou je om te vergelijken met het exemplaar van aan-pierre eens een paar foto's kunnen maken waarop de codes op de luidsprekers, de codes op de twee spoelenbussen in het midden, de code op de voedingstrafo en het typeplaatje zichtbaar zijn?

Op basis van de spoelenbus achter de schaal en de uitgangstrafo verwacht ik dat dit exemplaar een fractie nieuwer is dan dat van pierre, maar voor een goede vergelijking gebruik ik liever de datumcodes van dezelfde onderdelen en het serienummer om de volgorde te bevestigen.

Gemaakt door Kunena