Skip to main content
Reparatie en Restauratie tip's

Wijziging ontwerp MG modulator "Tweamz"

Meer
20 jun 2012 09:14 - 20 jun 2012 09:16 #18539 door Laurens
Je hebt inderdaad mazzel dat je er een 10k weerstand hebt ingestopt (of er in hebt laten zitten).
Bij 650mA rookt dat spoeltje in enkele seconden door vrees ik.
De negatieve roosterspanning regel je met de kathodeweerstand. De anodeweerstand heeft minder mee te maken - als die kleiner wordt, gaat de buis meer stroom trekken maar dan valt er meer spanning over de kathodeweerstand waardoor de buis minder stroom gaat trekken. Dat blijft grofweg in balans.

De spanningsval over 10k is (voor mijn gevoel!) zo groot dat de buis flink afgeknepen wordt. Meet maar 'ns.
Ook kan de vervorming veroorzaakt worden door een slechte instelling. Volgens de datasheet loopt de stroom pas goed lineair op vanaf ca. 100mA: www.mif.pg.gda.pl/homepages/frank/sheets/010/p/PL36.pdf

Nico heeft een heel stuk geschreven over de instelling van buizen :)

.
Laatst bewerkt 20 jun 2012 09:16 door Laurens.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
20 jun 2012 08:08 - 20 jun 2012 08:10 #18537 door klaas
Duidelijk.

Als ik het goed begrijp, dan is de stroom door de PL36 en dus door de 402 spoel verantwoordelijk voor het afgegeven vermogen en afhankelijk van de stuurrooster spanning op de PL36. Deze stuurroosterspanning is weer te regelen met de anodeweerstand. Ik had dus mazzel met die 10K. Anders was de 402 spoel al in rook opgegaan... klopt dit?

Trouwens, dit hele project is ter lering gebouwd. Niet om dagelijks te gebruiken... Misschien sloop ik het wel weer.
Laatst bewerkt 20 jun 2012 08:10 door klaas.

Meer
19 jun 2012 23:48 #18535 door Cees
Klaas, nu is het echt ethervervuiling geworden. Dat is niet leuk voor anderen die
gewoon ONGESTOORD naar hun radio willen luisteren. Negatief?
Ja, want je brengt bij andere radio luisteraars ergernis teweeg.
Denk niet alleen maar aan je eigen plezier, maar toon emphatie voor je medemens.
Bouw eerst eens een echte goede ontvanger voor je je als beginner bezig gaat houden
met een zender te bouwen.
Zorg eerst dat je echt weet wat je doet.
Succes met de radio hobby en vergeet even die zender.
Dat stoort wat minder.Goede raad is duur.
Vr gr Cees.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: klaas

Meer
19 jun 2012 22:32 #18534 door maarten
Hoi Klaas,

Afgeven of constructief bedoeld? Voor de anderen kan ik niet spreken, maar mijn opmerking over de vervorming was in elk geval constructief bedoeld! Ik zou het in jouw plaats niet op me laten zitten om een conceptueel en uiterlijk mooi apparaat technisch matig te laten, en het gewoon als uitdaging zien om het bij de volgende revisies ook in technisch opzicht wat op te knappen. Ik zeg er zelf eerlijk bij dat ik in het HF-ontwerpen zelf ook niet zo thuis ben en dus ook op adviezen van anderen en het raadplegen van literatuur af zou moeten gaan (en dat is een van de redenen dat ik nog geen zender heb gebouwd, nog zat andere dingen te doen). Dat is in elk geval voor mij niets om me te schamen, laat staan dat ik jou erop zou willen aanvallen.

Dat stereogebeuren vind ik inderdaad niet al te raar (is in een vorig topic ook gewoon besproken), al zou het meer voor de hand liggen om het linkerkanaal te gebruiken (historisch zo gegroeid i.v.m. DIN-pinout en misschien nog wel meer redenen) of om er een panoramapotmeter bij te maken (extra knopje of knopjes kunnen ook esthetisch of conceptueel wat toevoegen).

Meer
19 jun 2012 22:29 #18533 door martin72
Hallo Klaas, je moet het niet als kritiek zien, maar ik las jouw topic en ik dacht zelf ook dat het overdreven is om zulke "zware" eindbuisjes te gebruiken om enkele 100 meters aan bereik te halen. Ik zou als ik jou was met het originele schema verder gaan en zorgen dat je de antenneaanpassing en/ of antenne verbetert zodat je met de EF80 dezelfde resultaten haalt qua reikwijdte. Succes ermee!

Martin

Meer
19 jun 2012 21:56 - 19 jun 2012 21:59 #18532 door klaas
Ach ja. Lekker afgeven is zo leuk. Het lijkt hier het Otto forum wel.

Ik stop ermee. doei.

(die weerstanden zijn om de belasting op de eigen gewikkelde winding 1 gelijk te houden. Anders loopt de gloei spanning op de andere buisjes omhoog als de EF80 en EM80 uitgezet worden!)

Dat "mono" kanaal was me bekend! Ik ben niet onnozel!
Laatst bewerkt 19 jun 2012 21:59 door klaas.

Gemaakt door Kunena