Skip to main content
Reparatie en Restauratie tip's

Wijziging ontwerp MG modulator "Tweamz"

Meer
19 jun 2012 10:21 - 19 jun 2012 10:30 #18503 door soundman2
Dit gaat nergens meer over.
Het is net als met het opvoeren van bromfietsen, het vermogen wordt alles aan gedaan om dit hoger te krijgen, maar aan de remmen etc wordt nooit gedacht. Zo ook hier Het vermogen wordt opgeschroefd maar aan het uitgangsfilter en de noodzakelijke antenne wordt geen aandacht besteedt. Door de grotere reikwijdte zal er veel aandacht besteedt moeten worden voor wat betreft het onderdrukken van harmonischen etc. Evenwel vereist dat technische kennis en ook veel experimenteerwerk. Het berekenen van goede filters is niet eenvoudig.
De modulatiediepte is toegenomen, maar op de scopebeelden is dat absoluut niet te zien. Het is niet eens te zien of het LF dan wel HF is (de scopeinstellingen zijn niet zichtbaar)
Ook aan de noodzakelijke bandbreedtebeperking van 9 kilohertz is niets gedaan. Daarvoor zijn scherpe audiofilters nodig.
Ook een modulatiediepte begrenzing zou geen overbodige luxe zijn. Zeker als je MP3 bestanden afspeelt, kan het signaal niveau tussen de verschillende bestanden veel verschillen, waardoor overmodulatie niet tot de onmogelijkheden behoort..
Zonder goede meetapparatuur en de nodige kennis, is het m.i. onmogelijk een goede zender te bouwen.
Ik ben van mening dat de zender veel verder komt (dan toegestaan) door een goede antenne en een juiste aanpassing aan de antenne, zonder het vermogen op te voeren. Het zal je verrassen, hoe ver je komt met nog geen 100 milliwatt.
Het nog verder opvoeren van de zender is ook handig voor de opsporingsambtenaren van het Agentschap Telecom. Voor de prijzen die zij berekenen, kun je de mooiste kant en klare zenders kopen. Helaas mag je die ook niet zonder vergunning gebruiken.

Soundman2
Laatst bewerkt 19 jun 2012 10:30 door soundman2.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Ouwe Schipper

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
19 jun 2012 09:15 - 19 jun 2012 09:19 #18502 door klaas
Goedemorgen.

Enige tijd geleden bracht een opmerking van Nico op dit forum mij op een idee, dat resulteerde in een enorme verbetering in mijn ontwerp van de kleine middengolfmodulator die al veel besproken is. Ik geef voor de geïnteresseerden hier op het forum aan wat ik zoal geconstateerd heb.

Ten eerste heb ik de oscillator buis EF80 vervangen door een PL84. Dat gaf al een hogere spanning op de antenne. Dit is voor mij wenselijk omdat ik het bereik van de zender wil verhogen van enkele tientallen meters om mijn huis, naar enkele honderd meters verder. Ik zal niet veel storing in de ether geven omdat ook nu het vermogen zeer gering blijft. De modulatie diepte in het signaal bleef toch echter zo'n 60 procent maximaal, te zien op de scope. Hoe dieper de modulatie, des te beter is het ontvangen signaal op een radio. Dit wordt ten slotte uit de luidspreker gehoord.

Ik heb de ECC82 vervangen door een PL36 tv buis. Je kan ook een andere eindpentode pakken, maar voor deze buis had ik nog een mooi buisvoetje liggen. De benodigde gloeispanning van 25V was zo geregeld. Op een ander standaard radio trafootje kan je ook gemakkelijk 25V pakken aan de aftakkingen op de primaire zijde. Denk wel dat deze van het net komt. Niet aanraken dus!

Met deze buis kreeg ik een twee maal zo hoge antennespanning, en nog belangrijker: De modulatie is erg verbeterd! Dit kreeg ik niet goed op de foto, ik heb geen toongenerator op de pc... Het ontvangen signaal op de radio is veel verbeterd en het bereik van de zender is opgelopen tot zo'n twee honderd meter van mijn woning.

Op de foto is de testfase te zien. Natuurlijk produceer ik zo veel HF storing met de lange snoerjes maar na inbouw van de buis gebruik ik afgeschermde snoer met minimale lengte.

Bijlage; Aangepast schema.

;) Groet, Klaas.

Laatst bewerkt 19 jun 2012 09:19 door klaas.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Gemaakt door Kunena