Skip to main content
Reparatie en Restauratie tip's

Wijziging ontwerp MG modulator "Tweamz"

Meer
25 jun 2012 22:28 - 25 jun 2012 22:30 #18758 door klaas
Nog een beeld van de modulatie. Gemeten op de antenne. 2000 Hz.

Einde verhaal.;)
Bijlagen:
Laatst bewerkt 25 jun 2012 22:30 door klaas.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
20 jun 2012 19:43 - 20 jun 2012 19:45 #18571 door Ouwe Schipper
AM modulatie gaat uitstekend in klasse C. Waar jij 't over hebt, klopt alleen als er in de stuurtrap gemoduleerd wordt. Dat wordt zo goed als nooit gedaan, juist vanwege de moeilijkheden die je krijgt met een HF buis in klasse A of AB. Met kringen zowel in rooster- als anodecircuit is oscilleren nauwelijks te vermijden.
Moduleren in een AM zender wordt meestal gedaan door het laagfrequent signaal zowel op anode- als schermroosterspanning van de eindtrap te superponeren. Het signaal dat daarvoor nodig is komt uit een LF eindtrap die in staat moet zijn om het vermogen voor de zijbanden te leveren
Nico
Laatst bewerkt 20 jun 2012 19:45 door Ouwe Schipper.

Meer
20 jun 2012 17:57 #18561 door Laurens
Klasse C bij een AM versterker lijkt me niet zo'n goed plan. De lineariteit dient goed te zijn. Bij CW of FM kan de versterker wel klasse C zijn.

.

Meer
20 jun 2012 16:34 #18559 door Ouwe Schipper
Tja....
Maar wat ik in mijn kolommetje over "klasse- instellingen" schreef ging over audio eindtrappen en niet over eindtrappen van zenders.
Gebruikelijk is om een HF eindtrap in C in te stellen: zwaar oversturen zodat de stuurspanning vgw loopt van Vg1 = +5 volt tot diep voorbij het afknijppunt. Dan wordt de tankkring aangestoten met een blokgolf- vormige anodestroom. Daarin tref je dan vrijwel uitsluitend oneven harmonischen aan zodat de derde harmonische de belangrijkste is om te onderdrukken. Dat lukt goed genoeg met een dubbel- PI filter: twee spoelen in serie en drie condensatoren naar aarde. Maar zoals ik al aangaf, bééstachtig moeilijk om te berekenen, ook al vanwege de meestal te kleine antenne.
Nico

Meer
20 jun 2012 16:18 #18558 door soundman2

maarten schreef : Hoi Klaas,

Afgeven of constructief bedoeld? Voor de anderen kan ik niet spreken, maar mijn opmerking over de vervorming was in elk geval constructief bedoeld! Ik zou het in jouw plaats niet op me laten zitten om een conceptueel en uiterlijk mooi apparaat technisch matig te laten, en het gewoon als uitdaging zien om het bij de volgende revisies ook in technisch opzicht wat op te knappen. Ik zeg er zelf eerlijk bij dat ik in het HF-ontwerpen zelf ook niet zo thuis ben en dus ook op adviezen van anderen en het raadplegen van literatuur af zou moeten gaan (en dat is een van de redenen dat ik nog geen zender heb gebouwd, nog zat andere dingen te doen). Dat is in elk geval voor mij niets om me te schamen, laat staan dat ik jou erop zou willen aanvallen.

Dat stereogebeuren vind ik inderdaad niet al te raar (is in een vorig topic ook gewoon besproken), al zou het meer voor de hand liggen om het linkerkanaal te gebruiken (historisch zo gegroeid i.v.m. DIN-pinout en misschien nog wel meer redenen) of om er een panoramapotmeter bij te maken (extra knopje of knopjes kunnen ook esthetisch of conceptueel wat toevoegen).

Wat is er tegen om het linker en rechter kanaal bij elkaar op te tellen met twee weerstanden?
Zeker als je oude stereoplaten draait is dat nodig. In de begintijd van de stereo was het allemaal niet zo geraffineerd. Soms het orkest links en de zang rechts en meer van dergelijke effecten. Een mens moest toch duidelijk horen dat hij stereoweergave had!.
Och en afkraken, het is maar hoe je het opvat. Er zijn ook weer lieden die zeggen;"verrek, je hebt gelijk, daar wil ik meer over weten!" Door zich te verdiepen in de materie krijg je steeds meer inzicht en kennis in electronica. Experimenteren zonder kennis is een zeer lange weg om iets goeds te bouwen. Zeggen dat iemand wat afkraakt, is ook een uiting van onkunde. Helaas het is hard, maar wel waar.

Soundman2

Meer
20 jun 2012 11:12 #18542 door klaas
Bedankt. Erg verhelderend. Nu weet ik iets over klasse A, B en karakteristieken.
Zonder technische kennis "doe je maar wat"...:P

Gemaakt door Kunena