Skip to main content
Gramofoon's

His Masters Voice model 109 uit 1928

Meer
01 apr 2013 18:27 #30388 door soundman2
Is dit het geluid van de afgebeelde grammofoon, of is de plaat op een moderne speler gedraaid.
Als het eerste het geval is, dan vind ik de kwaliteit zondermeer verassend.

Soundman2

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
01 apr 2013 15:53 - 01 apr 2013 16:13 #30385 door Johannes
Beste Forumlezers,

Geïnspireerd door het mooie verhaal van Bert Kn over zijn fraaie Columbia grammofoon viel mij
meteen de overeenkomst op met een originele His Masters Voice tafelgrammofoon type 109 uit 1928.
Dit is hem dus en ik heb hem 24 jaar geleden gekregen van mensen die hem kwijt moesten om hun
zolder op te ruimen om het huis volledig te renoveren.

In tegenstelling tot eerdere verhalen op dit forum over historische grammofoons zit de motor van deze platenspeler niet vast door verdroogd vet en speelt hij de platen nog af net zoals hij waarschijnlijk
in de 50-er jaren van de vorige eeuw naar de zolder is verhuisd. Omdat de motor nog gemakkelijk vier plaatzijdes afspeelt heb ik geen moeite genomen om de motor van nieuw vet te voorzien.

Sterker nog, als ik de kap open doe komt de ouderwetse geur je tegemoet en dat vind ik ook wel wat hebben.
De HMV 109 was er in eikenhouten en in mahonie uitvoering. Deze is in mahonie uitvoering en gezien de afkomst kan ik begrijpen dat de vorige eigenaar die niet onbemiddeld was voor mahonie heeft gekozen.
Bij een mahonie uitvoering hoorde een mahonie gelakte slinger, maar die vernislaag is er na 85 jaar afgesleten en blijft er een nikkelen slinger over .....

Door het meer of minder openen van de deurtjes kon het volume worden geregeld en dat werkt nog steeds:

En voor Timo deze aanwijzing: deze mooie HMV 109 is geen in Azië nagemaakte Frankenstein grammofoon,
maar is in 1928 gekocht bij een winkel in Amsterdam:

En ook de weergever is nog de oorspronkelijke HMV met een mica trilplaatje als membraan:

En wat mij opvalt als ik met deze mooie kwaliteits grammofoon mijn 78 toeren plaatjes
draai, dat mensen in 1928 al zulke mooie muziek in huis konden draaien.

Vanmiddag draaide ik nog het grammofoonplaatje Meisje ga je mee visschen uit die tijd....

Vriendelijke groeten, Hans
Laatst bewerkt 01 apr 2013 16:13 door Johannes.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: admin

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Gemaakt door Kunena