Gramofoon's
His Masters Voice model 109 uit 1928
02 apr 2013 23:26 #30419
door Cees
Beantwoord door Cees in topic His Masters Voice model 109 uit 1928
Tino,
Leuk om te zien die "Siamese tweeling", stereo uit het "houten" tijdperk.
Ja die oude grammofoons met metalen arm en hoorn in een kist klinken schetterend hard.
Als je er naoorlogse tophit platen van b.v De Platters mee afspeelt.
De luikjes of deurtjes moeten dan (bijna) dicht.
Hout zal dan wat milder klinken.
Leuk om al die oude grammofoons te zien.
Vr gr Cees.
Leuk om te zien die "Siamese tweeling", stereo uit het "houten" tijdperk.
Ja die oude grammofoons met metalen arm en hoorn in een kist klinken schetterend hard.
Als je er naoorlogse tophit platen van b.v De Platters mee afspeelt.
De luikjes of deurtjes moeten dan (bijna) dicht.
Hout zal dan wat milder klinken.
Leuk om al die oude grammofoons te zien.
Vr gr Cees.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
02 apr 2013 21:29 #30412
door mrphonograph
tino
Beantwoord door mrphonograph in topic His Masters Voice model 109 uit 1928
nou ben het is mij anders glashelder wat de datum zou kunnen zijn het gebruik van houten onderdelen in de reproductie zien we vooral na 1925 de toen nieuwe platen die electrisch en niet acoustisch waren opgenomen klonken vaak wat tetterend en schel als deze afgespeeld werden met de normale mica membraam en metale onderdelen zoals arm en horn
hout bracht een wat vollere en minder schele klank met zich mee
er zijn behoorlijk wat merken geweest die gramo's uitbrachten met deze houten armen een hele bekende is de ultraphon matschapij met zijn 2 armen weergevers en hoorns de vertraging van het 2x afspelen van de zelfde groef gaf een ruimtelijk efect
jou gramofoon de stadivari is zeer waarschijnlijk gemaakt tussen 1926 en 1929 en aan het design van de hoorn grill zou ik eerder zeggen 1928-29
het merk stadivari zegt mij niets misschien heb je een spelfout gemaakt en bedoelde je stradivari wat dan weer een verwijzing is naar de beroemde viool bouwer
na 1930 waren de houten armen helemaal uit het marktbeeld verdwenen na de beurscrash van 1929 waren de gewone metalen armen simpler te produceren
het merk doet er in dit geval niet echt toe omdat deze vierkante kist grammofoons in grote getalen door onnoemelijk veel merken in duitsland en switserland gemaakt zijn veel matscapijen lieten de gram door een ander maken en plakte daar dan hun eigen logo op
op de onderkant van de motoren van deze grammo's komen we de merknamen thorens, parlophone en in somige gevallen aleen swiss made tegen en soms alleen een grote S
helaas zijn deze kist grammo's 13 in een dozijn de meeste verzamelaars trekken met een lang gezicht hun neus op naar deze grammo's ja als je op marktplaats kijkt zie je er heel wat voorbij komen
ik vind dat de kist grammofoon zijn eigen charme heeft en elke verzamelaar behoord eigenlijk een voorbeeld van zo'n kist grammofoon in zijn-haar verzameling te hebben
de kist grammofoon was een zeer betaalbare machine in veel gevallen kreeg je zo'n grammofoon bij aankoop van een grote hoeveelheid platen
de eerste kist grammofoons doen hun intrede so rond 1912 (zonder houten arm natuurlijk) in somige gevallen evolueerde de kist door de jaren tot de eerste koffer grammofoons zoals we zien bij het merk dulcephone wat later decca zou worden
groeten
tino
hout bracht een wat vollere en minder schele klank met zich mee
er zijn behoorlijk wat merken geweest die gramo's uitbrachten met deze houten armen een hele bekende is de ultraphon matschapij met zijn 2 armen weergevers en hoorns de vertraging van het 2x afspelen van de zelfde groef gaf een ruimtelijk efect
jou gramofoon de stadivari is zeer waarschijnlijk gemaakt tussen 1926 en 1929 en aan het design van de hoorn grill zou ik eerder zeggen 1928-29
het merk stadivari zegt mij niets misschien heb je een spelfout gemaakt en bedoelde je stradivari wat dan weer een verwijzing is naar de beroemde viool bouwer
na 1930 waren de houten armen helemaal uit het marktbeeld verdwenen na de beurscrash van 1929 waren de gewone metalen armen simpler te produceren
het merk doet er in dit geval niet echt toe omdat deze vierkante kist grammofoons in grote getalen door onnoemelijk veel merken in duitsland en switserland gemaakt zijn veel matscapijen lieten de gram door een ander maken en plakte daar dan hun eigen logo op
op de onderkant van de motoren van deze grammo's komen we de merknamen thorens, parlophone en in somige gevallen aleen swiss made tegen en soms alleen een grote S
helaas zijn deze kist grammo's 13 in een dozijn de meeste verzamelaars trekken met een lang gezicht hun neus op naar deze grammo's ja als je op marktplaats kijkt zie je er heel wat voorbij komen
ik vind dat de kist grammofoon zijn eigen charme heeft en elke verzamelaar behoord eigenlijk een voorbeeld van zo'n kist grammofoon in zijn-haar verzameling te hebben
de kist grammofoon was een zeer betaalbare machine in veel gevallen kreeg je zo'n grammofoon bij aankoop van een grote hoeveelheid platen
de eerste kist grammofoons doen hun intrede so rond 1912 (zonder houten arm natuurlijk) in somige gevallen evolueerde de kist door de jaren tot de eerste koffer grammofoons zoals we zien bij het merk dulcephone wat later decca zou worden
groeten
tino
tino
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Johannes
02 apr 2013 18:21 #30406
door Ben
Tussen positief en negatief zit soms een donderklap.
Beantwoord door Ben in topic His Masters Voice model 109 uit 1928
Mooie platenspeler en hij lijkt wel wat op mijn 'Stadivari' waarvan de ouderdom nog steeds niet helder is.
Groet, Ben
Groet, Ben
Tussen positief en negatief zit soms een donderklap.
02 apr 2013 17:21 - 02 apr 2013 17:21 #30405
door Franc
Beantwoord door Franc in topic His Masters Voice model 109 uit 1928
Hoi Bert,
Ik twijfel er niet aan dat deze dingen goed speelden.
Mooie afbeelding van de binnenkant hoorn trouwens!
En die opnemers lijken heel sterk op de speakertjes in hoogwaardige hoofdtelefoons met die schuine ribbels aan de buitenkant.
Dus echt gek waren ze toen ook niet!
Mooie techniek verder.
Groet Frank
Ik twijfel er niet aan dat deze dingen goed speelden.
Mooie afbeelding van de binnenkant hoorn trouwens!
En die opnemers lijken heel sterk op de speakertjes in hoogwaardige hoofdtelefoons met die schuine ribbels aan de buitenkant.
Dus echt gek waren ze toen ook niet!
Mooie techniek verder.
Groet Frank
Laatst bewerkt 02 apr 2013 17:21 door Franc.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Bert Kn
01 apr 2013 23:02 #30396
door Bert Kn
Mvg.
Bert
Beantwoord door Bert Kn in topic His Masters Voice model 109 uit 1928
Hans
De HMV 109 een oude bekende van mij.
Vroeger hadden we hier in de tijd dat de Engelse pond heel laag stond een pianohandelaar welke veel uit piano's en ander antiek waaronder grammofoons uit Engeland haalde.
Daar heb ik destijds veel grammofoons gekocht welke ik opknapte en dan naar familie en kennissen gingen.
Tafel modellen meubels koffers enz.
Persoonlijk had ik dan liever de uitvoeringen in eiken omdat die een stuk makkelijker op te knappen waren.
De Mahonie modellen waren aan de binnenkant altijd zeer mooi maar de buitenzijde volgens mij gepolitoerd hadden ze altijd craquelé.
De 109 had nog de HMV no 4 weergever met mica membraam welke opgevolgd werden door de modellen met de 5A en 5B weergever.
Deze waren ontwikkeld voor het afspelen van de elektrisch opgenomen platen welke hun intrede hadden gedaan.
Zo ook deed de re-entrant hoorn toen zijn intrede.
Zo had ik jaren een HMV model 163 met deze weergever en hoorn en dat klinkt zeer mooi.
De HMV 109 een oude bekende van mij.
Vroeger hadden we hier in de tijd dat de Engelse pond heel laag stond een pianohandelaar welke veel uit piano's en ander antiek waaronder grammofoons uit Engeland haalde.
Daar heb ik destijds veel grammofoons gekocht welke ik opknapte en dan naar familie en kennissen gingen.
Tafel modellen meubels koffers enz.
Persoonlijk had ik dan liever de uitvoeringen in eiken omdat die een stuk makkelijker op te knappen waren.
De Mahonie modellen waren aan de binnenkant altijd zeer mooi maar de buitenzijde volgens mij gepolitoerd hadden ze altijd craquelé.
De 109 had nog de HMV no 4 weergever met mica membraam welke opgevolgd werden door de modellen met de 5A en 5B weergever.
Deze waren ontwikkeld voor het afspelen van de elektrisch opgenomen platen welke hun intrede hadden gedaan.
Zo ook deed de re-entrant hoorn toen zijn intrede.
Zo had ik jaren een HMV model 163 met deze weergever en hoorn en dat klinkt zeer mooi.
Mvg.
Bert
01 apr 2013 21:14 - 01 apr 2013 21:25 #30395
door mrphonograph
tino
Beantwoord door mrphonograph in topic His Masters Voice model 109 uit 1928
nou dat is een leuke 109 meestal zie je ze in de eiken uitvoering ik vind het wel altijd jammer dat hmv recht-toe-recht-aan mahonie gebruikte voor z'n tafel modellen en meubels mahonie hout met lijn rechte nerf ook gebruikte ze een type lak waarvan ik zeg hhmmm... tja de boys in hayes middlesex hielden van simpel en degelijk dat protserige flamboiante wat die amerikanen doen daar doen we nie an!
hmv 161
natuurlijk ieder z'n smaak maar toch vind ik die victor meubels en tafel modellen meer luster hebben dan hun engelse broertjes
maar... als je geld genoeg had dan was de sky the limit ja dan was alles mogelijk zowel bij hmv als victor
hmv 127
victor louis XV
ja zelfs de allerdaagse koffers konden tegen betaling flink gepimt worden
hmv 102
en tegen nog meer betaling kon je zelfs een eigen ontwerp laten bouwen
echter na dit alles gezegt te hebben is een 1 ding het belangrijkst en dat is dat hij het goed doet en dat doet de hmv 109 zeker
veel luister plezier en..
groetjes
tino
hmv 161
natuurlijk ieder z'n smaak maar toch vind ik die victor meubels en tafel modellen meer luster hebben dan hun engelse broertjes
maar... als je geld genoeg had dan was de sky the limit ja dan was alles mogelijk zowel bij hmv als victor
hmv 127
victor louis XV
ja zelfs de allerdaagse koffers konden tegen betaling flink gepimt worden
hmv 102
en tegen nog meer betaling kon je zelfs een eigen ontwerp laten bouwen
echter na dit alles gezegt te hebben is een 1 ding het belangrijkst en dat is dat hij het goed doet en dat doet de hmv 109 zeker
veel luister plezier en..
groetjes
tino
tino
Laatst bewerkt 01 apr 2013 21:25 door mrphonograph.