Skip to main content
Gramofoon's

His Masters Voice model 109 uit 1928

Meer
03 apr 2013 14:19 #30442 door Ben
Beantwoord door Ben in topic His Masters Voice model 109 uit 1928
Dank Tino voor je reactie op mijn kistje, duidelijk is nu dat hij gemaakt is rond 1929.
De merknaam is Stradivari en zal hem nog eens openmaken om te zien wat er op de motor staat.
groet, Ben

Tussen positief en negatief zit soms een donderklap.
Bijlagen:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
03 apr 2013 12:30 #30432 door mrphonograph

Johannes schreef : De zanggroep The Platters werd in deze thread genoemd. Hun platen werden in de 50-er jaren
uitgebracht en ik draai ze af en toe nog wel eens af op mijn mechanische HMV 109.
Wel gebruik ik voor elke plaat een nieuwe naald. Dus heb ik inmiddels een hele voorraad gebruikte naalden, die mogelijk met een naaldenslijper weer opnieuw bruikbaar zijn.

Overigens schreef Tino dat stalen grammofoonnaalden nog steeds te koop zijn ??

De plaat van The Platters die eigenlijk bedoeld is om elektrisch af te spelen klinkt op mijn
mechanische His Masters Voice uit 1928 nog (bijna) net zo als toen hij in 1957 uit de winkel kwam en als ik hobbyisten op bezoek heb die het 78 toeren tijdperk niet kennen zijn ze verbaasd over de goede geluidskwaliteit die een grammofoon van 85 jaar oud kan voortbrengen.

M.vr.gr. Hans

met gebruikte naalden bedoel je dan de normale stalen naalden?
als dit zo is dan moet ik je teleurstellen de naalden slijpers waren bedoeld voor fiber en cactus naalden ook had je knippers voor bamboe naalden
de stalen naalden kunnen slechts voor 1 kant van de plaat gebruikt worden daarna is het afval en kunnen ze niet opnieuw geslepen worden

gr
tino

tino

Meer
03 apr 2013 11:09 #30430 door Bert Kn

Overigens schreef Tino dat stalen grammofoonnaalden nog steeds te koop zijn ?

Hans naalden kun je bij de zwarte schijf kopen ik heb daar een bulk verpakking soft tone en medium tone gekocht.

zwarteschijf.nl/

Mvg.
Bert

Meer
03 apr 2013 11:06 #30429 door Johannes
Beste Toni,

Zoals je weet is mijn His Masters Voice 109 zeepkistje in mahoniehout uitgevoerd
en niet in eikenhout wat je meestal tegen komt als er een 109 wordt aangeboden.

Nu vraag ik mij af of het massief mahoniehout betreft of slechts een dun fineer
laagje van edelhout. Zelf denk ik dat de grammofoon met mahoniehout gefineerd is
op een basis van eikenhout of iets dergelijks.

Deze HMV 109 heb ik door toeval gekregen en was in de 30/er jaren eens in het
bezit van van een welgestelde familie in mijn woonplaats.

Mocht de familie De Beaufort hem terug wensen dan kom ik hem persoonlijk terug
brengen onder het genot van een kopje thee en een plaatje uit de 30/er jaren.

Groeten, Hans

Meer
03 apr 2013 03:34 - 03 apr 2013 04:45 #30423 door Johannes
De zanggroep The Platters werd in deze thread genoemd. Hun platen werden in de 50-er jaren
uitgebracht en ik draai ze af en toe nog wel eens af op mijn mechanische HMV 109.
Wel gebruik ik voor elke plaat een nieuwe naald. Dus heb ik inmiddels een hele voorraad gebruikte naalden, die mogelijk met een naaldenslijper weer opnieuw bruikbaar zijn.

Overigens schreef Tino dat stalen grammofoonnaalden nog steeds te koop zijn ??

De plaat van The Platters die eigenlijk bedoeld is om elektrisch af te spelen klinkt op mijn
mechanische His Masters Voice uit 1928 nog (bijna) net zo als toen hij in 1957 uit de winkel kwam en als ik hobbyisten op bezoek heb die het 78 toeren tijdperk niet kennen zijn ze verbaasd over de goede geluidskwaliteit die een grammofoon van 85 jaar oud kan voortbrengen.

M.vr.gr. Hans
Laatst bewerkt 03 apr 2013 04:45 door Johannes.

Meer
03 apr 2013 00:57 #30421 door Bert Kn

Cees schreef
Ja die oude grammofoons met metalen arm en hoorn in een kist klinken schetterend hard.
Als je er naoorlogse tophit platen van b.v De Platters mee afspeelt.

Helemaal mee eens deze platen horen dan ook bij de apparatuur uit de zelfde periode maar op een re-entrant zoals ik al eerder beschreef met metalen hoorn doen ze aardig goed mee.

Mvg.
Bert

Gemaakt door Kunena