Skip to main content
HiFi, Audio apparatuur en verwante zaken.

Aansluiting DIN snoer aan platenspeler Philips GA105

Meer
02 nov 2024 08:02 - 02 nov 2024 08:23 #100213 door peter1952
Dat staafje dat door dat plastic heveltje glijdt moet echt brandschoon zijn. Ik zie dat je de draaitafelas heb gesmeerd. Misschien te royaal geweest met olie/vet?
Zoals Huub zegt, grondig schoonmaken met alcohol.
Dat ijzeren staafje wordt door de arm bewogen. Als je dat beweegt moet het plastic heveltje meegaan.
De truc is dat het heveltje tot de uitloopgroef meegaat met de arm. Bij iedere omwenteling wordt het heveltje teruggetikt door het metalen staafje dat onder het plateau zit. 
Komt de naald in de uitloopgroef dan beweegt het heveltje zodanig veel dat het meegenomen wordt door het staafje onder het plateau en de platenspeler afslaat.
Het staafje moet net stroef genoeg zijn om het plastic heveltje mee te nemen.
Deze constructie voorkomt dat de arm terugslaat bij het het afslaan.

Je kunt het mechaniek als volgt testen: Start de platenspeler met afgenomen plateau (steker hoeft niet in stopcontact). Als je de arm naar binnen beweegt, zie je dat op een gegeven moment het staafje het plastic heveltje meeneemt.
Als je nu het heveltje verder duwt (naar rechts), dan komt de arm omhoog en wordt terug op de steun gelegd. 

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Laatst bewerkt 02 nov 2024 08:23 door peter1952.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
01 nov 2024 22:49 #100212 door Huub
maak eens met een watte staafje met alcohol
die glij pen schoon de arm zal deze terug mee nemen
het zal wat stroef zijn .. voor de menemer
was de tafel voor heen goed ?
huub

Meer
01 nov 2024 21:01 #100211 door Vries008
Normaal gaat de arm aan het einde van de plaat de arm terug in ruststand. En dat gebeurt niet meer. De plaats blijft maar ronddraaien. Onder het plateau zit inderdaad een veertje, die een soort plastic palletje moet aanraken. Ik hoor wel een tikkend geluid maar het lijkt of het veertje slipt langs het palletje in het in werking te zetten om de arm terug te plaatsen.
Zo ver ik weet heb ik niet verschoven of bewogen. Wat nog wel mogelijk is, dat je platenspeler een afwijkend diameter grammofoonplaat laat spelen zonder dat de arm voortijdig afslaat. Dat gaat via een pen achter de pickup arm. Ik stuur een aantal foto's mee. Mogelijk zien jullie iets wat ik niet zie.     

Handtekening

Meer
31 okt 2024 22:33 - 31 okt 2024 22:42 #100210 door Huub
Doet de eind afslag van de plaat het wel ?
Stopt de platou   ,denk at het samen gekoppett 
werkt . met de eind stop van de plaat bij het etiket .
 werkt dat niet dan zet hij ook het arm niet terug .
 mischien heb je wat verbogen daar  of de 
eind stop stuik gaat niet mee  zit dat pennetje nog op de platou naaf 
huub
Laatst bewerkt 31 okt 2024 22:42 door Huub.

Meer
31 okt 2024 18:17 #100209 door Vries008
De platenspeler heb ik schoongemaakt. En hij draait helemaal op toeren. 33/45 en 78. Geweldig. Ik ben zorgvuldig te werk gegaan. Maar nu is er weer een euvel. De platenspeler laat de arm niet meer automatisch terugplaatsen in de armsteun, waarna de platenspeler stopt. Ik heb alles nagekeken maar ik zie niets bijzonders. Wel zit er een ijzer pennetje onder het plateau. Ik heb niet aangeraakt. Het inwendige van de platenspeler is allemaal plastic, Ik rommel er maar niet aan, het kan zo stuk gaan.

Handtekening

Meer
31 okt 2024 14:27 #100208 door peter1952
Het asje van het plateau kun je schoonmaken met wasbenzine.
De ringen op de as kunnen vulringen zijn. Miscchien ligt zonder deze ringen het plateau te laag waardoor deze aanloopt op het dek. Of de arm staat te hoog afgesteld waardoor de naald de plaat niet raakt.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.

Gemaakt door Kunena