Skip to main content
HiFi, Audio apparatuur en verwante zaken.

Aansluiting DIN snoer aan platenspeler Philips GA105

Meer
21 nov 2024 20:46 #100455 door Vries008
Nu ik alle dingen heb uitgevoerd bij de platenspeler, zoals smeren etc.Hierbij hoopte ik dat probleem opgelost zou zijn. Wat we nu opvalt dat vooral bij 33 toeren LP's een fractie te langzaam speelt. Vooral instrumentale klinken vals. Een zweverig geluid. Komt het soms van het veertje wat ik steeds hoor tikken als de platenspeler draait. Mijn vraag kan ik er nog iets aan doen. Gelukkig heb ik nog meerdere platenspelers die het wel goed doen. Maar ik vind jammer, dat ik deze platenspeler niet aan de praat krijg.

Handtekening

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
09 nov 2024 11:58 #100265 door Rene Daemen
Ik denk beter dat je zo kan laten
Het is een knudde systeem als het werkt wordt de arm gelanceerd
En met een noodgang naar de steun gesmeten door een trekveer aan de onderkant van het chassis
Je kan het asje van de plastic heveltje schoonmaken met remmenreiniger en smeren met naaimachine olie maar dan nog werkt ditbsysteem niet lekker
Je kan beter een wisselaar van philips nemen de ga 160 zowel automatisch al wisselaar te gebruiken en iit dezelfde periode
Maar de arm gaat rustig naar steun en wordt niet gelanceerd zoals bij de 105/205 het wachten dat de arm eraf vliegt en door demkamer vlieggt.
Dit is een slecht ontwerp van philips.

René Daemen

Meer
09 nov 2024 11:33 #100264 door Vries008
De acties heb ik uitgevoerd. Alles volgens de richtlijnen schoongemaakt. Helaas de platenspeler slaat niet automatisch af. Nu staat er in de handleiding iets, wat misschien het euvel is.
Namelijk dit:
10 cm platen. Om voortijdig uitschakelen te voorkomen de arm zo hoog mogelijk heffen tot weerstand wordt gevoeld en in die stand boven de plaat brengen.
In de servicehandleiding lees ik dit:
Opzetten bij plaatjes met kleine diameter (10cm)
Bij opzetten van plaatjes met kleine diameter met de arm tot maximale hoogte geheven worden, waardoor as 109 naar beneden wordt geduwd en beugel 103 blokkeert, zodat stang nr. 73 en de daaraan gekoppelde taster 72 niet aangeraakt worden bij snel binnenwaarts bewegen van de arm. Dit voorkomt voortijdige afslag.

Ik heb de service handleiding als bijlage bijgevoegd. Inclusief een foto van as nr. 109. Hopelijk kunnen jullie me verder helpen. Als het niet op te lossen is. Dan maar handmatig stoppen. 

This browser does not support PDFs. Please download the PDF to view it: Download PDF

Handtekening

Meer
03 nov 2024 19:25 #100227 door peter1952
Dat tikken klopt wel, echter hoort dat pas te gebeuren tegen het einde van de plaat.
Het metalen staafje wordt op een gegeven moment (c.a. 65 mm vanaf het midden van het plateau) meegenomen door de arm. Het plastic heveltje gaat ook mee, echter wordt bij elke omwenteling terug getikt. Zodara de arm in de terugloopgroef komt, is de beweging van de arm veel groter. Het plastic heveltje wordt dan zodanig verder bewogen dat die door het plateau meegenomen wordt en de afslaf in werking treedt.

Dat tikken doet bijna elke platenspeler, echter de ene meer dan de andere. Soms ook hoorbaar in het geluid.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.

Meer
03 nov 2024 19:15 - 03 nov 2024 19:24 #100226 door Huub
Bij aan trekken van het arm neemt hij het onvodoende mee
zo dat het wat raakt en komt onvoldoene in stellen voor de af slag
kij met de hand als je het arm start motor of genoeg
mee gaat naar buiten rand richting platou
en beweeg het arm zeer langzaam richting plaou naaf as
en of hij mee gaat daar toe voor het goed treffen
van de strip met punt inslag pen ...het kan zijn dat 
 het niet goed meeneemt naar buiten   totaal 
 de punt heven blijft dan haverwegen staan op de schuif pen  ?
Ja je moet de werking kennen  van het geheel 
 bij de start dan moet de heveltje  met punt geheel van de 
 naaf afstand zijn vlak tegen de rusy  plat zeg maar 
 als dat niet zo is dan is de menemer   onvoldoede verstroeft 
zie dat na .
 Huub
Laatst bewerkt 03 nov 2024 19:24 door Huub.

Meer
03 nov 2024 18:08 #100225 door Vries008
Nog terugkomend op het terugkeren van de arm. Als je een plaat draait, hoor je steeds een zachte tik. Blijkbaar raakt het veertje onder het plateau voortdurend het heveltje. Ook speelt de platenspeler weer langzamer. Wat kan dat nu weer zijn?

Handtekening

Gemaakt door Kunena