HiFi, Audio apparatuur en verwante zaken.
Aansluiting DIN snoer aan platenspeler Philips GA105
29 okt 2024 08:17 #100175
door Vries008
Handtekening
Beantwoord door Vries008 in topic Aansluiting DIN snoer aan platenspeler Philips GA105
@Peter, Hartelijk bedankt voor je antwoord. Ik kan weer verder.
@Huub. Heel herkenbaar. Zelf maak ik altijd verloopsnoertjes van DIN naar bananenstekkers. Dat werkt prima. Voor deze Philips heb ik ook nog een verloopkabeltje liggen. Maar eerst even aan het werk met adviezen van Peter.
@Huub. Heel herkenbaar. Zelf maak ik altijd verloopsnoertjes van DIN naar bananenstekkers. Dat werkt prima. Voor deze Philips heb ik ook nog een verloopkabeltje liggen. Maar eerst even aan het werk met adviezen van Peter.
Handtekening
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
28 okt 2024 23:12 - 28 okt 2024 23:13 #100174
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Aansluiting DIN snoer aan platenspeler Philips GA105
Ik gebruik ook wel dat soort platen Tafeltjes . .PH
maar gebruik gewoon DIN met verloop met Tulp
goed stereo en stil
ik laat het gewoon er aan de Din plug
huub
maar gebruik gewoon DIN met verloop met Tulp
goed stereo en stil
ik laat het gewoon er aan de Din plug
huub
Laatst bewerkt 28 okt 2024 23:13 door Huub.
28 okt 2024 21:56 #100173
door peter1952
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Beantwoord door peter1952 in topic Aansluiting DIN snoer aan platenspeler Philips GA105
Als je een DIN-kabel hebt die van een andere platenspeler afkomt, kun je die zondermeer gebruiken, het is dan een kwestie van kleur op kleur aansluiten.
De witte draad is inderdaad links en de rode is rechts. De groene en blauwe draad is de massakant van de kanalen.
Bij de originele kabel zat wit aan 3, rood aan 5 en groen en blauw aan pen 2. De afscherming zat aan het huis van de steker, soms ook samen met groen en blauw aan pen 2.
Als de kabel als verbindingskabel voor een band- of cassetterecorder is gebruikt, is de plug anders aangesloten, dit moet je dan wijzigen zoals boven.
Dit is de aansluiting die het minst kans geeft op brom.
Als je een dubbele afgeschermde kabel gebruikt, z.g.n. stereo-parallelsnoer (tweelingsnoer met afgeschermde aders), doe je het als volgt: Rode ader aan de rode lip, witte of gele ader aan de witte lip en afschermingen samen aan de blauwe + groene + massalip. Plug zoals boven aangegeven.
Deze aansluiting geeft wel meer kans op brom. Bij een keramisch element valt dat wel mee, Philips deed het later ook zelf zo.
Groeten,
Peter
De witte draad is inderdaad links en de rode is rechts. De groene en blauwe draad is de massakant van de kanalen.
Bij de originele kabel zat wit aan 3, rood aan 5 en groen en blauw aan pen 2. De afscherming zat aan het huis van de steker, soms ook samen met groen en blauw aan pen 2.
Als de kabel als verbindingskabel voor een band- of cassetterecorder is gebruikt, is de plug anders aangesloten, dit moet je dan wijzigen zoals boven.
Dit is de aansluiting die het minst kans geeft op brom.
Als je een dubbele afgeschermde kabel gebruikt, z.g.n. stereo-parallelsnoer (tweelingsnoer met afgeschermde aders), doe je het als volgt: Rode ader aan de rode lip, witte of gele ader aan de witte lip en afschermingen samen aan de blauwe + groene + massalip. Plug zoals boven aangegeven.
Deze aansluiting geeft wel meer kans op brom. Bij een keramisch element valt dat wel mee, Philips deed het later ook zelf zo.
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
28 okt 2024 21:32 #100172
door Vries008
Handtekening
Aansluiting DIN snoer aan platenspeler Philips GA105 werd gestart door Vries008
Afgelopen week heb ik via marktplaats een eenvoudig Philips platenspelertje gekocht. De Philips GA105. De vorige eigenaar heeft de oorspronkelijke DIN kabel verwijderd en er een kabel opgezet me tulp stekkers met een losse aarde draad. Met deze aansluiting kan ik niets beginnen. Ik wil weer een DIN kabel aansluiten (5 polig)De platenspeler heb ik opengemaakt en bij de aansluiting zag ik vijf lipjes. Aan elk lipje zat een gekleurd draadje afkomstig van de toonarm. De kabel met de tulpstekker zat aan de andere kant via een clipje verbonden. De losse aardedraad zat aan chassis verbonden. Nu zag ik dat de draden van de kabel met de tulpstekkers geen kleuren had. Een rode en een witte draad en twee massadraden. Nu heb ik verschillende DIN kabels liggen om aan te sluiten. Een kabel met dezelfde kleuren als de lipjes of een soortgelijke kabel als de kabel met tulpstekkers. Welke kabel kan ik nu het beste gebruiken of maakt het niet uit. Want ik begreep Wit (linker kanaal is) en ROOD (rechterkanaal)
Handtekening