Skip to main content
De HiFi Club - alleen voor leden toegankelijk

Seeburg AY160 komt als tussendoortje terug op het honk.

Meer
24 mei 2020 23:11 #83819 door peter1952
Dat is makkelijk om de ruststroom in te stellen. Je meet gewoon de spanning over de weerstand, 10 mA komt overeen met 100 mV. Je kunt de rustroom meten door de stroommeter parallel over de primaire van de uitgangstrafo te zetten (dat kan, omdat de weerstand van de meter hoog is t.o.v. de weerstand van de primaire), maar dat is toch hachelijk vanwege de kans op sluiting.

Begrijp ik nu dat de 7199 moeilijk of niet verkrijgbaar is?

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
24 mei 2020 22:24 - 24 mei 2020 22:25 #83818 door Bert Kn

Een andere mogelijkheid is een ECF82, maar dan moet ik alles omsolderen, en dat is bij Seeburg nogal lastig.

Kees een stukje huisvlijt uit het verleden.

Tegenwoordig kun je ze bij de JUKEBOX REVIVAL bestellen.

Ik neem ook nog extra 10 Ohm kathode weerstanden bij de eindbuizen op

Kees wat is hier het voordeel van?

Mvg.
Bert
Laatst bewerkt 24 mei 2020 22:25 door Bert Kn.

Meer
24 mei 2020 19:29 #83815 door Kees van Dijke

peter1952 schreef :
Ik heb eens zo’n defecte trafo afgewikkeld. Als je verschillende defecte trafo’s meemaakt, dan is ook meestal dezelfde kant onderbroken. Bij het naderen van de primaire merkte je al een groenachtige aanslag op de tussenlagen en als je dan bij de primaire was aangekomen dan bleek gewoon een gedeelte van de bovenste laag volkomen weggecodeerd te zijn! Het gedeelte dat nog gaaf was meette ook normaal door!

Datzelfde heb ik ook gezien bij andere uitgangstrafo's. Niet verbrand of zo, maar vaak ergens gecorrodeerd of geoxideerd.

Wil je toch de 70 V. wikkeling handhaven, dan is de 1645 een optie. Deze is ook tot max. 30 W. geschikt en net zo groot als de 1615.
De 1650 vind ik wel erg overbemeten.
De 6973’s leveren ongeveer 20 Watt.

Vervang voor de zekerheid ook de diode t.b.v. het negatief van de eindbuizen.

70 Volt wikkeling is niet belangrijk, wel direct of gelijktijdig kunnen beschikken over de uitgangs impedanties, en dan is de 1650FA de juiste keuze.
Verder keek ik naar de datasheet van de 6973, en daar kom ik op een primaire impedantie van 8000 Ohm uit. De 1650FA ligt met 7600 Ohm het dichtste in de buurt.
De nieuwe uitgangstrafo's zijn ook iets kleiner dan origineel.

De diode van het negatief is nog goed, maar heb ik preventief vernieuwd, immers als dat wegvalt dan staan de eindbuizen meteen roodgloeiend. Ik neem ook nog extra 10 Ohm kathode weerstanden bij de eindbuizen op en plaatst nog extra 1K schermrooster weerstanden om de ruststroom te kunnen meten en verbeterde stabiliteit.

groetjes,
-=Kees=-

Meer
24 mei 2020 19:17 #83814 door Kees van Dijke

Bert Kn schreef : Dag Kees,
De 650FA uitgangstrafo's van Hammond zijn prima.
Heb ze in het verleden regelmatig gebruikt in de seeburg versterkers.

Zijn de 7199 buisjes nog goed?

Een 7199 buisje is nog redelijk en de andere is matig volgens de AVO 2-panel valve tester. Toch merkte ik daar geen verschil in de versterker. Mocht er later wel teveel verschil zijn, dan bouw ik nieuwe fase draaiers rond de ECC81. De voetjes met de onderdelen zijn gemakkelijk eruit te schroeven. Wel moet ik dan de tegenkoppeling aanpassen om dezelfde versterkingsfactor te krijgen.

Een andere mogelijkheid is een ECF82, maar dan moet ik alles omsolderen, en dat is bij Seeburg nogal lastig.

groetjes,
-=Kees=-

Meer
24 mei 2020 19:12 #83813 door Bert Kn

Ik gebruik dan de Hammond 1615 welke uitstekend voldoet. Officieel voor maar 15 W.

Inderdaad Peter die zijn ook prima te gebruiken.

Bij het naderen van de primaire merkte je al een groenachtige aanslag op de tussenlagen en als je dan bij de primaire was aangekomen dan bleek gewoon een gedeelte van de bovenste laag volkomen weggecodeerd te zijn!

Kan het zijn dat langdurige opslag in een niet verwarmde wat vochtige ruimte van invloed zijn?
Qua defecte UGT’s zijn die van de stereo boxen t/m de DS de koplopers hier.

Mvg.
Bert

Meer
24 mei 2020 18:43 - 24 mei 2020 19:03 #83812 door peter1952
Ik kom ook regelmatig defecte uitgangstrafo’s tegen. Ik gebruik dan de Hammond 1615 welke uitstekend voldoet. Officieel voor maar 15 W. Bedoeld, maar het gaat prima. Ze zijn ook ongeveer net zo groot als de originele.
Er zit alleen geen 70 V. wikkeling op, maar die heb je alleen nodig als je 70 V. luidsprekers gebruikt.

Ik heb eens zo’n defecte trafo afgewikkeld. Als je verschillende defecte trafo’s meemaakt, dan is ook meestal dezelfde kant onderbroken. Bij het naderen van de primaire merkte je al een groenachtige aanslag op de tussenlagen en als je dan bij de primaire was aangekomen dan bleek gewoon een gedeelte van de bovenste laag volkomen weggecodeerd te zijn! Het gedeelte dat nog gaaf was meette ook normaal door!
Er speelt zich kennelijk hetzelfde af als bij papiercondensatoren: Door de hoge spanning tussen primaire en secundaire wikkeling en het feit dat de papieren tussenlagen hychroscopisch zijn, treedt electrolyse op waardoor de bovenste laag van de primaire langzaam maar zeker wegrot. Bij trafo’s die al aardig “op weg zijn” meet je ook buitengewoon veel verschil tussen de twee helften van de primaire.

Wil je toch de 70 V. wikkeling handhaven, dan is de 1645 een optie. Deze is ook tot max. 30 W. geschikt en net zo groot als de 1615.
De 1650 vind ik wel erg overbemeten.
De 6973’s leveren ongeveer 20 Watt.

Nog een punt: De 1615 is veel goedkoper dan de 1645 en de 1650FA. Dat is voor mij ook een overweging geweest om die te gebruiken.

Bij de fasedraaier, of dat nou een ECC83 of 7199 is, moet je letten op verlopen weerstanden, vooral de schermrooster en anode weerstanden.
Voedingselco’s zijn bij Seeburg versterkers meestal nog prima.
Vervang voor de zekerheid ook de diode t.b.v. het negatief van de eindbuizen.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Laatst bewerkt 24 mei 2020 19:03 door peter1952. Reden: Aanvulling
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Kees van Dijke

Gemaakt door Kunena